پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

گروه بین الملل: درگذشت ناگهانی صفر مراد نیازاف، رئیس جمهور مادام‌العمر ترکمنستان در میان دولت‌های غربی این ذهنیت را به وجود آورد که پس از وی، اوضاع داخلی این کشور رو به وخامت بگذارد و ناامنی و آشوب ترکمنستان را در برگیرد.

 اما پس از گذشت تنها چند روز از مراسم خاکسپاری نیازاف که در میان اشک و شیون صدها هزار نفر از مردم این کشور که ترکمن باشی را دوست داشتند، برگزار شد، این دولت‌ها مجبور شدند به اشتباه خود اعتراف کنند.

در حقیقت چند ساعت پس از درگذشت نیازاف، قربانقلی بردیموخامیداف، 49 ساله معاون نخست وزیر ترکمنستان و رئیس دو سازمان نیروهای امنیتی و سرویس سری، به عنوان جانشین موقت رئیس جمهور تا برگزاری انتخابات، برگزیده شد تا مسئول حفظ ثبات در کشور باشد. از سویی دیگر 26 دسامبر گذشته  تاریخ دقیق انتخابات ریاست جمهوری برای 11 فوریه سال جاری تعیین شد.

 این اولین بار است که پس از گذشت 21 سال در ترکمنستان انتخاباتی برای برگزیدن رئیس جمهور برگزار می‌شود. 2 هزار و 500 نماینده مجمع مردمی درخصوص زمان و نحوه برگزاری اتنخابات تصمیم‌گیری کرده و پس ازبررسی سابقه فعالیت تعدادی از مقامات عالی رتبه‌ای که معاون نخست وزیر معرفی کرده بود، 6 نامزد را برای شرکت در انتخابات 11 فوریه انتخاب کردند.


علاوه بر این، این مجمع که پارلمان این جمهوری در زمان شوروی سابق بود، کمیسیون مرکزی انتخابات را نیز تشکیل داده است. در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نام مراد کریف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات هم به چشم می‌خورد.


در این حال، اوضاع کنونی سیاست داخلی ترکمنستان در شرایطی دنبال می‌شود که این کشور همچنان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز در دنیا زیر ذره بین قدرت‌های بزرگ قرار دارد و هنوز سرنوشت این منبع بزرگ انرژی مشخص نشده است. هرچند در چند روز گذشته روسیه و روسیه سفید اعلام کردند که درخصوص قیمت گاز به توافق دست یافته‌اند.

براساس این توافق که میان سرگی سیدورسکی، نخست وزیر روسیه سفید و الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم روسیه در مسکو به امضا رسید، گازپروم متعهد شد که 5/2 میلیارد دلار برای کنترل نیمی از گاز تولیدی روسیه سفید به مدت 4 سال و 2 برابر این مبلغ را نیز برای ترانزیت گاز از روسیه سفید به اروپا پرداخت کند.


علاوه براین، روسیه سفید هم متعهد شد که به گازپروم 100 دلار برای هزار متر مکعب گاز طبیعی پرداخت کند. این در حالی است که پیش از این،  روسیه‌سفید گاز مورد نیاز خود را به قیمت 46 دلار خریداری می‌کرد اما با تهدیدهای اخیر گازپروم مبنی بر بستن شیرهای خطوط لوله گاز روسیه سفید تا اول ژانویه در صورت عدم افزایش قیمت، این کشور برسر بالا بردن نرخ گاز تا سقف 100 دلار به توافق رسید.

 این اقدام گازپروم که به اعتقاد تحلیلگران درپی درگذشت  نیازاف صورت گرفته است، مشتریان اروپایی را مجبور می‌کند که برای هر هزار متر مکعب گاز طبیعی 250 دلار به  این شرکت روسی پرداخت کنند. از سوی دیگر، چین نیز نگران است که قراردادی که در واپسین روزهای حیات نیازاف با ترکمنستان به امضا رساند، با مشکل مواجه شود.


در حقیقت 14 دسامبر گذشته یو گوانگزهو ، معاون وزیر بازرگانی چین در دیداری که با صفرمراد نیازاف داشت، قراردادی را درخصوص حمل گاز سوختی به طرف چین از آغاز سال 2009  به امضا رساند.

 براساس این قرارداد که در عشق‌آباد به امضا رسید، ‌چین  به‌مدت 30 سال، 30 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان ، به‌صورت مستقیم و بدون دخالت گازپروم ‌روسیه خریداری خواهد کرد. بنابراین، طبیعی است که چین پس از درگذشت نیازاف نگران احتمال فسخ این قرارداد باشد.

کد خبر 12508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز