یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی: کشور ترکمنستان در بخش غربی آسیای مرکزی قرار گرفته است.

 وسعت خاک آن 488100 کیلومتر مربع و با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ایران و افغانستان، فدراسیون روسیه و از طریق دریای خزر با آذربایجان هم‌مرز است. امتداد اراضی آن از غرب به شرق 1100 کیلومتر و از شمال به جنوب 650 کیلومتر است.

 مهمترین رودخانه کشور آمودریا (جیحون) است و در شرق کشور در قسمت‌هایی از مسیر خود مرز مشترک با ازبکستان و افغانستان را به‌وجود می‌آورد. از آب این رودخانه مردم افغانستان و ازبکستان نیز برای مقاصد گوناگون بهره‌برداری می‌کنند.

با وجود جمعیت اندک، کشور ترکمنستان کشوری چندملیتی است و گروههای قومی و ملی بر اساس قانون اساسی از حقوق مساوی برخوردارند. بر اساس برخی برآورد‌ها نمایندگان بیش از یکصد ملیت و قومیت در ترکمنستان سکونت دارند.

سرشماری سراسری دولتی سال 1995 گویای آن است که آمار جمعیت ترکمنستان در مجموع 4483300 نفر است که از این تعداد 77درصد  ترکمن – 2/6 درصد ازبک، 7/6درصد  روس- 2 درصد قزاق- 8/5درصد  ارمنی- 8/5درصد  آذری- 8/5درصد  تاتار- 8/5 درصد بلوچ و 5/0درصد  اوکراینی هستند و همچنین گروههایی از کردها، کره‌ای‌ها، دونگانها، خزرها، یهودیان و سایر قومیت‌ها نیز در ترکیب قومی ترکمنستان وجود دارند.

 اخیراً اعلام شده که جمعیت این کشور از مرز 5 میلیون نفر گذشته و به 5 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است.


کشور ترکمنستان که در 27 اکتبر سال 1991 رسماً اعلام استقلال کرد دارای 5 استان، 15 شهر و 74 شهرک است. شهر عشق‌آباد پایتخت کشور با بیش از 000/500 نفر جمعیت، بزرگترین شهر کشور محسوب می‌شود


 بر اساس اصل 13 قانون اساسی ترکمنستان که در تاریخ 18 ماه 1992 در اجلاس چهاردهم دوره دوازدهم شورای عالی ترکمنستان تصویب شد، زبان ترکمنی زبان رسمی ترکمنستان است.

 البته تا چندی پیش زبان روسی به عنوان زبان بسیاری از افراد تحصیل‌کرده و روشنفکران و همچنین زبان مشترک ارتباطی ملل اتحاد شوروی سابق در ترکمنستان رایج بود و اسناد و مدارک به هر دو زبان قابل انتشار بود.

اخیراً به دستور رئیس جمهور ترکمنستان استفاده از زبان ترکمنی در امور رسمی نظیر تهیه اسناد و مدارک قانونی و حقوقی، اعلانات تبلیغاتی و تجاری و مطبوعاتی اجباری شد. با وجود این هنوز هم زبان روسی در ترکمنستان کاربرد دارد و چند نشریه (روزنامه و مجله) و برنامه رادیو- تلویزیونی به زبان روسی است و کسانی که بر یکی از این دو زبان تسلط داشته باشند به‌راحتی می‌توانند مشکلات و مسائل خود را حل نمایند.

حروف الفبای زبان ترکمنی لاتینی، شبیه حروف الفبای ترکی استانبولی است. البته چند حرف این زبان معادل فارسی ندارد و مجموعاً الفبای جدید لاتینی 30 حرف دارد.

 http://www.rayzani.online.tm/turkmnsh.htm 

کد خبر 11703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز