دیروز جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بهارستان، میهمان مجلس شورای اسلامی بودند.

مجلس

‌امیر سرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد روزی برای مجلسیان سخن گفت که فرزندان ایران اسلامی توانستند با شکست حصر آبادان، در عملیاتی با عنوان ثامن‌الائمه، کیلومترها از خاک اشغال‌شده وطن اسلامی را با بیرون راندن مهاجم، آزاد کنند.

همچنین سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز در سخنرانی خود در مجلس تاکید کرد: ایران، اشغال‌شدنی نیست و ملت ما مصمم‌تر از همیشه آماده دفاع از کشور و آرمان‌های انقلاب و تبدیل ایران به ابرقدرت جهانی هستند.

سردارحسین سلامی با بیان اینکه امام(ره) تعادل سیستم بین‌المللی را برهم ریخت و دشمن را در مقابل نظام جمهوری اسلامی به حالت انفعال درآورد، گفت: منطق غرب در برابر منطق اسلام به زنجیر کشیده شده است و نظام سلطه غرب نمی‌تواند با خورشید روزافزون اسلام که هر روز در حال گسترش است، مقابله کند.

‌جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که بنا به دعوت هیأت رئیسه مجلس صورت گرفته بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و 48 هزار شهید ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس تنها یک مقطع تاریخی نیست بلکه زمانی است که جمع کثیری از مومنان برای خلق حماسه آفریدند و هرآنچه را که داشتند به میدان آوردند.

امیرموسوی تاکید کرد: جنگ عراق علیه ایران از 31 شهریور 59 آغاز نشد بلکه آغاز آن 23 بهمن 57 بود؛ به‌طوری‌که 31‌شهریور یعنی روز رسمی آغاز جنگ، ارتش 731 شهید از جمله امیر نصرت نژاد فرمانده تیپ یک کردستان را تقدیم میهن اسلامی کرد. جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: دشمن در 31 شهریور 59 از زمین و دریا و هوا به ایران حمله کرد اما نیروی زمینی ارتش، ژاندارمری و مرزنشینان غیور با هر آنچه در اختیار داشتند مقاومت کردند تا نادرست بودن تحلیل صدام را ثابت کنند.

سرتیپ موسوی به پاسخ کوبنده نیروی هوایی ارتش به نیروهای عراقی تاکید کرد و گفت: ساعاتی بعد از حمله هوایی دشمن به فرودگاه‌های اصلی کشور 140 فروند هواپیمای جنگی ایران یک هزار و 600 تن بمب را بر سر نیروهای دشمن ریختند و مواضع مهم و حیاتی‌اش را بمباران کردند.

48 هزار شهید

جانشین فرمانده کل ارتش با تشریح عملیات ثامن‌الائمه گفت: در این عملیات علاوه بر آزادسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، تعداد زیادی از نیروهای عراقی اسیر شدند. آزاد‌سازی‌ 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل 2جاده استراتژیک اهواز- آبادان و ماهشهر- آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت چندین هزار نفر از نیروهای دشمن، کشته و زخمی شدن 1500 تا 2هزار نفر از نیروهای عراقی و انهدام 90‌دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن 100 دستگاه تانک و 60 دستگاه نفربر، 3دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو و انهدام چندین فروند هواپیما و هلی‌کوپتر دشمن از پیامدهای این عملیات بود. صدام پس از این شکست 7نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.

نقش رزمندگان و فرماندهان دلیر ارتش جمهوری اسلامی در نیروهای زمینی و هوایی و دریایی و همچنین سپاه در این عملیات و سراسر سال‌های دفاع مقدس چنان است که با تقدیم 48 هزار شهید باید گفت «هیچ عملیاتی بدون حضور ارتش انجام نگرفته است».

نقش مهم و حساس

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در جمع کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تاکید کرد: هیچ عملیاتی در طول سال‌های دفاع مقدس بدون حضور یگان‌های نیروی زمینی ارتش انجام نشده است. به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دکتر احمدرضا پوردستان با اشاره به سال‌های دفاع مقدس و نقش مهم و حساس ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع همه‌جانبه از مرزهای مقدس ایران اسلامی در روزهای ابتدایی جنگ ادامه داد: آن زمان که شیپور جنگ نواخته شد و رژیم بعثی با استعداد 12 لشکر در قالب 3 سپاه به مرزهای کشورمان یورش آورد، رزمندگان ما از زن و مرد، بزرگ و کوچک، نظامی و غیرنظامی لباس رزم پوشیدند و برای حفظ این آب و خاک و ارزش‌های نظام مقدس اسلامی در خاک و خون غلتیدند.

او تاکید کرد: ارتش ایران در جنگ تحمیلی افتخارات زیادی به دست آورد و در روزهای آغازین جنگ درحالی‌که سیاست‌های بنی‌صدر از جمله لغو قراردادهای تسلیحاتی و کاهش خدمت سربازی و... کمر ارتش را شکسته بود با این شرایط بلافاصله پس از تجاوز رژیم بعثی یگان‌هایی از لشکر 92 و 81 زرهی در مقابل 12 لشکر، 45 تیپ مستقل، 366 هواپیما، 400 بالگرد رژیم بعثی و حمایت و پشتیبانی 23 کشور با رشادت و ایثار ایستادگی کرده و جلوی پیشروی دشمن را گرفتند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین گفت: هیچ عملیاتی در طول سال‌های دفاع مقدس بدون حضور یگان‌های نیروی زمینی ارتش، به‌ویژه یگان‌های مهندسی، توپخانه و هوانیروز انجام نشده است. همچنین تنها نیرویی که مأموریت دفاع از مرزها را عهده‌دار بوده، نیروی زمینی ارتش است.

حرف اول در منطقه

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در همایش تجلیل از پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش در سال‌های دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند. امیر دریادار دکتر حبیب‌الله سیاری، با یادآوری عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان تاکید کرد: نیروی دریایی در دفاع 34 روزه از خرمشهر، آزادسازی خرمشهر، ثامن الائمه و پاکسازی محور ماهشهر - آبادان، بدر، خیبر و ده‌ها عملیات مهم دیگر نقش حساس خود را به‌خوبی ایفا کرد.

او گفت: خلق حماسه ماندگار عملیات مروارید، اسکورت 10 هزار کشتی تجاری ایران و حفظ امنیت سکوهای نفتی ما در خلیج‌فارس، حفظ خطوط مواصلاتی و جلوگیری از قطع صادرات نفتی ایران، قطع هرگونه مبادلات اقتصادی دشمن با کشورهای دیگر و اهتزار همیشگی پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها؛ همگی این حماسه‌ها و افتخارات به برکت خون شهدا و ایثارگری و دلاورمردی پیشکسوتان دفاع مقدس حاصل شده است.

هرگز غافلگیر نشدیم

امیر سرتیپ دوم خلبان حسین چیت‌فروش، معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: نیروی هوایی ارتش در آغاز حمله دشمن مطلقا غافلگیر نشدچون در ماه‌های قبل با این موضوع درگیر بود و تمام این گزارش‌ها را نیروی هوایی به شورای انقلاب و مسئولان نظام می‌داد.

او تاکید کرد: تنها چند ساعت پس از تجاوز نیروهای بعثی عراق، نیروی هوایی ارتش در حرکتی بسیجی‌وار با پرواز 140فروند جنگنده، تمام مخازن سوخت و پایگاه‌های هوایی دشمن را مورد حمله قرار داد و معادلات دشمن را در همان روزهای نخست بر هم زد.

کد خبر 116984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز