همشهری آنلاین: جانشین فرمانده کل ارتش گفت: به خاطر شهادت، جانبازی و بازنشسته‌شدن فرماندهان نیروی زمینی نقش این نیرو در دفاع مقدس مظلوم واقع شده است.

عبدالرحیم موسوی

امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرماندهی کل ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «فرهنگ و حماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص نقش ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: هنوز نقش ارتش به صورت کامل تبیین نشده است، در دفاع مقدس به این دلیل که نقش نیروهای مردمی نسبت به دیگر جنگ‌های دنیا پررنگ‌تر بود همه سعی می‌کنند این بخش خوب روشن شود. ضمن این‌که در دوران دفاع مقدس حفاظت اطلاعات ارتش، هرگونه مصاحبه، فیلمبرداری و حتی عکس گرفتن از یگان‌های رزمی، ادوات و نفرات را ممنوع کرده بود.

وی ادامه داد: هم‌چنان که نقش خیلی از افراد و سازمان‌ها در دفاع مقدس مشخص نشده است، نقش بسیاری از نیرو‌های ارتش نیز هنوز در دوران دفاع مقدس مشخص نشده است و نیرو‌ی زمینی به خاطر این‌که اکثر فرماندهان آن به شهادت رسیده‌اند و یا جانباز شده‌اند و در دسترس نیستند، بخش دیگری از آنان هم که بازنشسته شده‌اند، به همین خاطر شاید نقش نیروی زمینی در دفاع مقدس مظلوم‌تر واقع شده است.

امیر موسوی اضافه کرد: هنوز نقش نیروی هوایی هم به صورت کامل مشخص نشده است، و نیروی دریایی نیز تا دو سه سال پیش به طور کلی از صحنه دور بود و دو سه سالی است که کم‌کم آمده‌اند و دارند این نقش را مشخص می‌کنند. ضمن این‌که پدافند هوایی و بقیه‌ی نیروها هم همین‌گونه است، ولی بعضی نیروها به خاطر این‌که ارتباط بیشتری با رسانه‌ها دارند و نیز به دلیل نوع کارهایی که دارند موفق شده‌اند بیشتر، مسائل را مطرح کنند، اگرچه نقش آنها هم هنوز ناقص است و کامل بیان نشده است.

امیر موسوی در مورد بررسی ابعاد مختلف دفاع مقدس و بررسی نقاط ضعف و قوت جنگ هشت ساله نیز گفت: هم‌اکنون این کار هم در خود ارتش و هم در دانشکده فرماندهی و ستاد و دیگر دانشگاه‌ها در حال انجام است؛ زیرا ما باید بدانیم در کجای راهی که رفته‌ایم پیچ خطرناک داشته‌ایم و کجای آن اشتباه کرده‌ایم؛ ما در طول دفاع مقدس حتما اشتباهاتی داشته‌ایم که ضربه آن را هم خورده‌ایم؛ جاهایی کارهای خوبی انجام داده‌ایم که آنها هم باید بررسی شود؛ بنابراین باید کارهایی را که مردم و نیرو‌های مسلح در طول دفاع مقدس انجام داده اند را بررسی کنیم.

امیر موسوی یادآور شد: معمولا طبیعی است که من خودم را کمتر نقد می‌کنم، باید یک آینه‌ای در کنار من باشد تا چهره‌ام را نشان بدهد؛ به همین منظور اگر کسانی از بیرون به بررسی و نقد ما بپردازند، ممکن است متوجه نکته‌های ریزی شوند که شاید ما آنها را نبینیم به خاطر همین موضوع ما از این قضیه استقبال می‌کنیم.

وی در مورد وجود چنین برنامه‌هایی نیز گفت: اخیرا در رادیو برنامه‌ای با موضوع «دفاع مقدس» پخش شد که در آن چند جوان سوالات خود را راجع به دفاع مقدس مطرح می‌کردند که سوالاتی اساسی و مهمی هم بودند و چنانچه ما اجازه‌ طرح چنین سوال‌هایی را ندهیم بعدا نمی‌دانیم چگونه به آنها جواب بدهیم. بنابراین باید فکر کنیم ببینیم چگونه می‌توان به این سوالات پاسخ داد.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: واقعا اگر همه چیز دفاع مقدس رو شود؛ به نظر من نه فقط برای کشور ما بلکه برای تمام ملت‌های دنیا درس‌آموز خواهد بود.

امیر موسوی گفت: باید ببینیم در یک مقطع 8 _ 9 ساله چه اتفاقی افتاد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی چگونه توانستند یک کشور را که از همه طرف محاصره سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و رسانه‌ای شده بود را در مقابل همه دنیا پیروز کنند؟ اگر این جزئیات مشخص نشود و ما کوتاهی کنیم؛ شاید آیندگان متوجه بزرگی حماسه دفاع مقدس نشوند.

وی یاد‌آور شد: ما دائما جلسات نقد و بررسی را در مجموعه خود‌مان داریم و اگر زمانی یک مجموعه‌ رسمی نیز برای بررسی ابعاد جنگ از ما دعوت کند،از آن استقبال می‌کنیم، البته شاید درون سازمانی بهتر باشد.

جانشین فرمانده کل ارتش درباره وجود اسناد دفاع مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: بیش از یک‌میلیون سند دوران دفاع مقدس در ارتش وجود دارد، ولی به این دلیل که ارتش به حفاظت اطلاعات اهمیت زیادی می‌دهد که به نظر من گاهی بیش از حدلازم به آن توجه شده است، این اسناد کمتر منتشر شده‌اند.

وی افزود: در طول دو سه سال اخیر 70 جلد کتاب از اسناد دفاع مقدس و نیروی زمینی ارتش جمع‌آوری شده است که تاکنون 27 جلد از آن برای چاپ به سازمان اسناد انقلاب اسلامی داده شده است. هم‌چنین کتاب‌های دیگری در نیروی دریایی در دست چاپ است.

امیر موسوی گفت: به این دلیل که ارتش از قدیم از نظم و انظباط خاصی برخوردار بوده است ممکن است این اسناد در ارتش بیشتر باشد، اما قطعا همه‌ سازمان‌ها اسنادی در مورد دفاع مقدس دارند که به مرور و با فاصله‌گیری از جنگ در مورد ارتش این اسناد آنها را منتشر می‌کنند؛ شامل تصاویر، خاطرات شفاهی، اسناد خودی، اسنادی از دشمن و... است که به مرور در حال منتشر کردن این اسناد هستیم تا در آینده بتوانند اسناد دفاع مقدس را کنار هم قرار دهند و تاثیر واقعی آن را ارائه کنند، چون هنوز خیلی چیز‌های دفاع مقدس ناشناخته است که با فاصله‌گیری از آن درک آن نیز سخت‌تر می‌شود.

کد خبر 117679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز