همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران برای مذاکره با 1+ 5 آمادگی دارد، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات بر اساس به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بنا شود.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران،در مورد اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر این‌که ایران حاضر است بدون پیش‌شرط با کشورهای 1+5 مذاکره کند، گفت: آقای رییس‌جمهور نظرات صریحی در این زمینه اعلام کردند. اصل آمادگی برای مذاکره وجود دارد. امیدواریم با رویکرد صحیح برای انجام مذاکرات مبتنی بر به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌یی ایران در زمینه‌ی فعالیت‌های صلح‌آمیز را در آینده‌ی نزدیک داشته باشیم.

تصمیم جدیدی در مورد موضوع رابطه‌ی ایران و انگلیس اتخاذ نشده است

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر انتشار برخی اخبار در رسانه‌های انگلیس در مورد انتصاب سفیر از سوی ایران در این کشور، گفت: رسانه‌های انگلیس به مساله‌ی پایان مدت ماموریت سفیرمان در آن کشور اشاره کرده‌اند. مسلما رویکردی که برای جایگزینی سفرای ما صورت می‌گیرد مراحل مشخصی دارد. ممکن است مقداری زمان ببرد اما مسیر خود را طی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که تصمیم جدیدی در مورد موضوع رابطه‌ی ایران و انگلیس اتخاذ نشده است.

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد گزارش اخیر یوکیا آمانو درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران نیز گفت: متاسفانه برخوردها در مورد فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشور ما خارج از محدوده‌ی قانونی وظایف آژانس صورت می‌گیرد و بیشتر تحت تاثیر فضاهای سیاسی و فشارهای چند کشور خاص دنبال می‌شود. ما این کار را تخطی از وظایف آژانس می‌دانیم که این رویکرد ممکن است اعتبار و حیثیت آژانس را در آینده کاملا زیر سوال ببرد.

وی ادامه داد: این‌که متن گزارش آقای آمانو راجع به فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشور ما در مواردی شبیه متن مربوط به قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت می‌شود نکاتی است که در قبال آنها انتظار بیشتری از آژانس و دبیرکل می‌رود تا نسبت به مسائل صلح‌آمیز هسته‌یی کشورها دقت بیشتری داشته باشند و اطلاعات مربوط به کشورها را طبق اساسنامه‌ی آژانس که محرمانه تلقی می‌شود نباید منتشر کنند. ما اعتراض جدی‌مان را به دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس کرده‌ایم و معتقدیم افکار عمومی راجع به این‌گونه گزارش‌ها قضاوت خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان گفت: باید بسیار مراقبت کنند تا اعتبار آژانس را از بین نبرند.

 مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آزادی سارا شورد تبعه‌ی آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بود و وضعیت سه تبعه‌ی ایرانی که در آمریکا بازداشت هستند، گفت: این اقدام بر مبنای رویکرد مبنتی بر رأفت اسلامی و نگاهی که نظام ایران نسبت به جایگاه زنان دارد، بوده است که با توجه به مقارن شدن با عید سعید فطر انجام شد.

انتظار ملت ایران است که رویکرد انسانی مقامات آمریکایی را شاهد باشند

وی ادامه داد: پیش از این نیز این اقدامات سابقه داشت که نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به خانم‌ها برخورد جداگانه‌ای داشت. در تسخیر لانه‌ی جاسوسی نیز اولین کسانی که مورد رأفت نظام قرار گرفتند خانم‌ها بودند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان ادامه داد: آمریکا برای این اتباع ما تله گذاشته است و به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. این انتظار ملت ایران است که رویکرد انسانی مقامات آمریکایی را شاهد باشند. ما با توجه به رویکرد اسلام فردی را که تخلفش قطعی بود، آزاد کردیم؛ در حالی که افرادی که دچار هیچ تخلفی نشده‌اند و برای آنها پرونده‌سازی شده، حتما ملت ما انتظار دارند تا رفتار مقامات آمریکایی را در مورد آنها مشاهده کنند.

 به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که پادشاه عمان در اظهاراتی اعلام کرده است خواستار میانجی‌گری بین ایران و آمریکا هستند، گفت: کشورهای مختلفی خواهان ثبات و امنیت در منطقه هستند از جمله کشور عمان که روابط بسیار خوب و نزدیکی با این کشور داریم. معتقدیم همه‌ی کشورهای منطقه می‌توانند با رویکرد نزدیک مشارکت همدیگر مشکلات منطقه را برطرف کنند و امنیت منطقه و ثبات آن را دنبال کنند. این کار نیازی به حضور نیروهای خارجی نخواهد داشت.

مقامات آمریکایی باید در رویکرد خود تغییر جدی ایجاد کنند

 وی ادامه داد: این‌که اعلام شده کشورهای مختلفی آمادگی دارند راجع به رابطه‌ی ایران و آمریکا مساله را برطرف کنند باید گفت موضوع رابطه‌ی ایران و آمریکا بزرگ‌تر از آن است که نیاز به واسطه یا میانجی‌گری داشته باشد؛ زیرا ریشه‌های مشکلات ایران و آمریکا باید به طور اساسی بررسی شود و رویکرد دولت و مقامات آمریکا باید نسبت به اقداماتی که علیه منافع ملی ما انجام داده‌اند مشخص شود. تا زمانی که مقامات آمریکایی نسبت به اقدامات گذشته‌ی خود خود ابراز پشیمانی نکنند و از ملت ما عذرخواهی نکنند و ثابت نکنند که رویکرد جدیدی را دنبال خواهند کرد تا نسبت به رفتار آنها اعتماد از دست رفته بازگردد، همه‌ی اقدامات خیرخواهانه و دوستانه‌ی کشورهای دیگر باید متوجه مقامات آمریکایی باشد. اگر بنا بر تغییر رویکرد باشد این مقامات آمریکایی هستند که باید در رویکرد خود تغییر جدی ایجاد کنند و شاید مخاطب جدی این کشورها بیشتر آمریکا باشد.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا درخصوص موضع دولت ایران درباره‌ی برگزاری دومین انتخابات پارلمانی در افغانستان خاطرنشان کرد: انتخابات افغانستان و اصل حضور مردم در پای صندوق‌های رای برای تعیین سرنوشت خود در محیطی آرام مورد استقبال کشور ما و همه‌ی کشورهای دیگر است که به دنبال صلح و امنیت در منطقه هستند.

وی گفت: امیدواریم طی برنامه‌ای که مشخص شده کشور افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی بتواند امورات خود را دنبال کند و مدیریت به دست نهادهای مردمی بیفتد. انتخابات در این زمینه می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد سرنوشت یکی از اتباع آمریکا که علی‌رغم عقب‌ماندگی ذهنی، محکوم به اعدام شده است و رویکرد دولت آمریکا در این رابطه گفت: این نکته‌ی قابل توجهی است. رسانه‌ها باید به دنبال کشورهایی بروند که مدعی حقوق بشر هستند و پرونده‌هایی که به هیچ وجه قابل دفاع نیست و توجیه ندارد به عنوان موضوعاتی علیه ایران و وضعیت حقوق بشر مطرح می‌کنند. رسانه‌های ما باید فعال باشند و سراغ این کشورها بروند و مشخص کنند که رفتار آنها با مردم کشور خودشان و سایر اتباعی که از کشورهای دیگر در آن‌جا زندگی می‌کنند به چه شکلی است.

مهمان‌پرست با اشاره به این‌که خانم ترزا لوییس در ویرجینیا به خاطر ارتکاب جرمی شبیه خانم محمدی آشتیانی قرار است اعدام شود در صورتی که وی عقب‌مانده‌ی ذهنی است، گفت: رویکرد کشورهای غربی برای طرح مکرر موضوعاتی شبیه خانم آشتیانی در رسانه‌هایشان رویکردی سیاسی است و هدف آن فشار آوردن به ملت ما است و الا دفاع از فردی که مرتکب قتل و خیانت شده است به هیچ وجه توجیهی ندارد. اگر واقعا کشورهای غربی معتقدند همه‌ی کسانی که مرتکب قتل شده‌اند باید آزاد شوند و هرکسی که دچار خیانت می‌شود باید به آن احترام کرد چرا این کار را از کشورهای خود آغاز نمی‌کنند؟ همه‌ی قاتلین و خائنین را از زندان‌ها آزاد کنند تا جامعه‌ی بسیار مطلوب برای شهروندان خود ایجاد کنند.

 تاکنون هیچ حکم قطعی در مورد پرونده خانم آشتیانی صادر نشده است

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد حکم پرونده‌ی خانم آشتیانی اضافه کرد: هیچ حکم قطعی در مورد این پرونده تا کنون صادر نشده است. هر وقت حکم قطعی صادر شد می‌توان راجع به آن اظهارنظر کرد.

مهمان‌پرست هم‌چنین با اشاره به اقدامات وکیل این پرونده گفت: این‌که وکیل وی سعی کرد از این مساله یک موضوع سیاسی بسازد و برای پی‌گیری اهداف و منافع شخصی خود این موضوع را به موضوع سنگسار تبدیل و تلاش کرد، بیشتر حاکی از این بود که او منافع شخصی‌اش را دنبال می‌کرد و ارتباط سازماندهی شده‌ای با برخی رسانه‌ها داشت تا فشاری بر ملت ما وارد کند.

کشورهای غربی پاسخ دهند که آیا معنای دفاع از حقوق بشر دفاع از قتل و خیانت است؟

وی ادامه داد: اگر شبیه این پرونده (آشتیانی)در کشورهای دیگر و غربی مورد بررسی قرار گیرد می‌تواند موضوع بسیار خوبی باشد تا ببینیم بحث حقوق بشر چه معنا و مفهومی در میان کشورهای غربی دارد. آیا دفاع از حقوق بشر معنایش دفاع از جرایم، قتل و خیانت است یا خیر.کشورهای غربی باید این را پاسخ دهند.

خبرنگار دیگری پرسید سفیر آمریکا در امارات اعلام کرده است پس از صدور قطعنامه علیه ایران صدها کشتی ایرانی را بازرسی کرده است، آیا مقابله به مثلی که ایران اعلام کرده بود انجام شده است؟

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: رابطه‌ی تجاری میان ایران و امارات در سطح بسیار مطلوبی است و اراده‌ی مقامات دو کشور در جهت حفظ و گسترش روابط است و ورود و خروج کالاها نیز بر اساس مقررات صورت می‌گیرد. بنابراین هرگونه اظهارنظری خارج از این محدوده جای تأمل دارد.

اهانت به مقدسات ادیان الهی مورد تایید هیچ فردی نیست

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد همزمانی قرآن‌سوزی و مذاکرات شرم‌الشیخ گفت: اسلام‌هراسی و تصور چهره‌ای نادرست از اسلام مورد توجه برخی افراد و جریانات فکری خاص در کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا بوده است. کسانی که جنگ تمدن‌ها و جنگ‌های صلیبی را دنبال می‌کردند به دنبال دامن زدن به این‌گونه مسائل هستند. اهانت به ادیان و مقدسات ادیان الهی مورد تایید هیچ فردی نیست و حرکتی غیرالهی و غیرانسانی شناخته می‌شود. این‌که تلاش کنند مقارن با سالگرد 11 سپتامبر دست به چنین اقدامی بزنند دنباله‌ی همان پروژه‌ی اسلام‌هراسی و انتساب حادثه‌ی 11 سپتامبر به مسلمانان است.

وی تاکید کرد: البته اصل موضوع 11 سپتامبر به صورت کاملا مبهم هم‌چنان مورد توجه محققان قرار دارد و کشورهای غربی و آزاداندیشان در بسیاری از کشورها باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و باید ریشه‌یابی شود که این موضوع چگونه و توسط چه کسی طراحی شده است و چه اهدافی دنبال می‌کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد: اصل موضوع قرآن‌سوزی به عنوان یک حرکت شیطانی مورد تنفر همه‌ی پیروان ادیان الهی است و همه واکنش آن را در سراسر دنیا شاهد بوده‌اند.

مذاکرات سازش رویکردی نیست که منجر به حل مساله فلسطین شود

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد موضع ایران درباره‌ی مذاکرات سازش تاکید کرد: معتقدیم برای برطرف شدن تنش در منطقه‌ی خاورمیانه و ایجاد صلح و ثبات و امنیت باید ریشه‌های بحران شناسایی شود و راه حل اساسی آن ارایه شود. رویکردی که در حال انجام و پی‌گیری است رویکردی نیست که منجر به حل مساله‌ی فلسطین و خاورمیانه شود. باید حقوق ملت فلسطین به آنها بازگردانده شود و همه‌ی آوارگان به سرزمین اصلی‌شان برگردند. کسانی که از سایر کشورها به سرزمین فلسطین مهاجرت کرده‌اند باید به کشور خود برگردند و تعیین دولت باید در انتخابات آزاد میان مردمان واقعی سرزمین فلسطین انجام شود و هر حکومتی که آنها خواستند با رای خود انتخاب کنند. سایر اقدامات با توجه به این‌که توجه به ریشه‌های بحران ندارد به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

 دستیار ویژه‌ی وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این‌که رییس‌جمهور در دیدار با دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت اصلاح این سازمان تاکید کرده است، موضع کشورمان در این رابطه چیست؟ گفت: نظرات خود را بارها نسبت به غیرعادلانه بودن رویکردهایی که در مجامع بین‌المللی به‌ویژه در سازمان ملل و شورای امنیت انجام می‌شود اعلام کرده‌ایم. این‌که برخی کشورها که بیشترین اتهام را در زمینه‌ی فعالیت‌های هسته‌یی دارند اشغالگری و برخورد نظامی با موضوعات مختلف را حق خود می‌دانند و حتی خارج از سیستم مصوبات بین‌المللی برای خود اقداماتی یکجانبه انجام می‌دهند ساختاری عادلانه نیست و وقتی ساختاری عادلانه نباشد حتما نمی‌تواند به وظایف اصلی و انسانی خود رسیدگی کند. بنابراین این‌که حق وتو امری ناعادلانه است و باید این ساختار تغییر کند و این‌که کشورهای اسلامی با جمعیتی حدود یک چهارم جهان هیچ نماینده‌ای در شورای امنیت ندارند و سایر رویکردهای ناعادلانه‌ای که در سازمان ملل و شورای امنیت انجام می‌شود، لزوم تغییر جدی ساختار این سازمان را برای همگان روشن کرده است.

رییس جمهور کشورمان خبرسازترین چهره حاضر در نیویورک است

 وی در ادامه در مورد تلاش رسانه‌های آمریکایی برای کمرنگ جلوه دادن حضور رییس‌جمهور کشورمان در نیویورک تاکید کرد: این‌گونه اقدامات نتیجه‌ی عکس دارد. هر میزان تلاش کنند از نظر رسانه‌ای مصاحبه‌ی کمتری با رییس‌جمهور صورت گیرد و نقطه‌نظرات وی کمتر بیان شود حساسیت‌ها را تحریک می‌کند و وی همانند سال‌های گذشته خبرسازترین چهره‌ی حاضر در نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل است.

 مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که چرا آنها نگران هستند دیدگاه‌های ایران به گوش مردم دنیا برسد؟ گفت: علت آن روشن است. ما برای همه‌ی موضوعات مختلف منطق روشن، محکم و قاطعی داریم. دنیای امروز وقتی متوجه بی‌عدالتی‌ها، ظلم و تبعیض‌ها شود حتما تحرکت جدی صورت خواهد داد. ما از طریق رسانه‌ها می‌توانیم مشخص کنیم که واقعیت برخورد دوگانه‌ی غرب با موضوع دموکراسی، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی و سایر مسائل چگونه است و این برخوردها تا چه حد تصنعی است. وقتی مردم دنیا و افکار عمومی نسبت به آن‌چه در غرب صورت می‌گیرد آگاه شوند مسلما ساختار فعلی را تحمل نخواهند کرد.

ماموریت دو دیپلمات پناهنده به اتمام رسیده بود

خبرنگاری دیگری از اخبار منتشر شده در مورد پناهندگی دو دیپلمات ایرانی پرسید که مهمان‌پرست گفت: این دو کارمند وزارت خارجه در فنلاند و بلژیک پس از پایان ماموریتشان ادعا کرده‌اند که قصد بازگشت به کشور را ندارند. آقای علیزاده در اسفند 88 ماموریت سه ساله‌اش به پایان می‌رسید. پس از آن با توجه به این‌که جایگزین وی اعزام نشده بود تا 29 مرداد ماموریتش تمدید شد و پس از پایان مدت ماموریت و حتی مدتی که تمدید شده بود، اعلام کرد به دلیل مشکلات امتحانات بچه‌های محصلش می‌خواهد چند روزی بیشتر بماند، بعد این بحث مطرح شد که وی قصد برگشت به ایران را ندارد.

وی توضیح داد: آقای فرهنگیان نیز 30 شهریور 89 ماموریت سه ساله‌اش اتمام یافت. روزهای آخری بود که برای آماده کردن خود برای بازگشت به کشور در سفارت حضور داشت. بنابراین ماموریت این دو کارمند وزارت خارجه به اتمام رسیده بود. این‌که ادعا می‌شود پیش از پایان ماموریت و در حالی که مشغول کار بوده‌اند استعفا داده‌اند مساله‌ی درستی نیست.

پناهندگی دو دیپلمات تخلف اداری است

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان خاطرنشان کرد: اگر فردی قصد و اراده‌ی سیاسی داشته باشد پس از گذشت 15 ماه و گرفتن حق ماموریت‌ها و پایان ماموریت و حتی مدت تمدید شده اقدام به کاری نمی‌کند. ما این اقدام را تخلفی اداری محسوب می‌کنیم و همه‌ی کارمندان وزارت خارجه پس از پایان ماموریت، طبق قانون باید به کشور مراجعت کنند و بعد هر تصمیمی که می‌خواهند در مورد آینده‌شان بگیرند، با تعیین تکلیف رابطه‌ی اداری‌شان با وزارت خارجه می‌توانند آن را دنبال کنند. چون به کشور مراجعت نکرده‌اند تخلف اداری مرتکب شده‌اند.

 انگیزه سیاسی در موضوع پناهنگی دو دیپلمات مورد پذیرش نیست

مهمان‌پرست گفت: کسی در وزارت امور خارجه انگیزه‌ی سیاسی آنها را باور نمی‌کند و معتقدم در خارج از وزارت خارجه نیز این باور بسیار دشوار است که کسی ادعا کند انگیزه‌ی سیاسی داشته است و مورد پذیرش قرار می‌گیرد. در این اقدام بیشتر نوعی ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی، قابل توجه است. البته ذکر این نکته لازم است که هر سه سال یک بار ماموریت مامورینمان به اتمام می‌رسد.

 وی توضیح داد: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب تا کنون حدودا 20 هزار مامور به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم که این تعداد به طور متوسط سه سال در خارج از کشور حضور داشته‌اند. در میان این 20 هزار مامورینی که وزارت امور خارجه تا کنون داشته است، کسانی که تا کنون به این تخلف اداری مرتکب شده‌اند حدود 20 نفر هستند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که بدنه‌ی وزارت امور خارجه بدنه‌ای ارزشی و از کارمندانی است که برای وطنشان و اتباع ایرانی همه گونه فداکاری می‌کنند و پای اصول و آرمان‌های نظام محکم ایستاده‌اند و این‌گونه تخلفات را زشت می‌شمارند. این تعداد بسیار اندک که در همه‌ی کشورها ممکن است اتفاق بیفتد هیچ تاثیری در رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه و کارمندان آن و دیپلمات‌ها نخواهد داشت.

 خبرنگار دیگری گفت: شنیده شده است یکی از اتباع ایرانی ـ کانادایی، حسین درخشان به اعدام محکوم شده، شما موضوع را تایید می‌کنید؟ مهمان‌پرست پاسخ داد: ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و کسی را دارای دو تابعیت قبول نداریم. این فرد تابعیت ایران را دارد. بنابراین طبق قوانین داخلی کشور ما به جرم وی رسیدگی خواهد شد و حکم مناسب صادر می‌شود. ما جرم افراد خود را بر اساس قوانین خودمان بررسی می‌کنیم.

اطلاعات دقیقی در مورد زمان انجام مذاکرات ایران با 1+5 دریافت نکرده‌ایم

خبرنگار دیگری از زمان انجام مذاکرات ایران با 1+5 پرسید. سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان گفت: اطلاعات دقیقی در مورد زمان انجام این مذاکرات دریافت نکرده‌ایم. این موضوع بستگی به طرفین دارد که در مورد زمان و مکان آن توافق کنند. تا کنون زمان دقیقی برای این موضوع مشخص نشده است.

 وی هم‌چنین درباره‌ی کمک ایران به بازسازی مناطق سیل‌زده‌ی پاکستان گفت: این‌که به چه صورت باید برای بازسازی مناطق خسارت دیده اقدام کرد می‌تواند موضوعی باشد که مورد مشورت میان کشورهای منطقه و خارج از منطقه قرار گیرد. آن‌چه که نیاز فوری است رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان و مشکلات جدی آنها است.

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد نهایی شدن قرارداد خرید موشک‌های F15 آمریکا از سوی عربستان گفت: با اسلام‌هراسی، نمایش احتمال وقوع جنگ و درگیری سعی می‌کنند در منطقه ترس ایجاد کنند و کشورهای منطقه را وادار به خرید سلاح‌های مختلف کنند. با این روش تلاش دارند انبارهای تسلیحاتی خود را به فروش برسانند و با عنوان این‌که کشورها به ثبات و امنیت نیاز دارند خود به بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد:‌ توصیه می‌کنیم مقامات آمریکایی از منطقه به کشور خود بازگردند و سعی کنند مشکلات خود را برطرف کنند. ایجاد وضعیت بی‌ثبات و دامن زدن به اختلافات و فروش تسلیحات اقدامی نیست که به نفع مردم منطقه‌ی ما باشد.

خبرنگار دیگری پرسید موضع وزارت امور خارجه در مورد فشارهایی که آمریکا و غرب به آژانس هسته‌یی بین‌المللی وارد می‌کنند تا رژیم صهیونیستی معاهده‌ی ان‌پی‌تی را امضا نکند چیست؟ مهمان‌پرست گفت: یکی از مواردی که امروز بیشتر مردم در نقاط مختلف جهان روی آن حساس شده‌اند فعالیت‌های هسته‌یی رژیم صهیونیستی است. باید آژانس تکلیف خود را با این این رژیم و فعالیت‌های غیرقانونی‌اش روشن کند. در اجلاس بازنگری معاهده‌ی ان‌پی‌تی در نیویورک به اتفاق آرا همه‌ی کشورها حساسیت خود را راجع به سلاح‌های هسته‌یی این رژیم اعلام کردند و از آژانس خواستند بازرسی‌های خود را در این رابطه حتما دنبال کند. این‌که آمریکایی‌ها فشار آوردند تا این کار صورت نگیرد به رسوا شدن حرکت‌های سیاسی برای اعمال نظرات این کشورها منجر می‌شود. این کشورها اگر واقعا مدعی جهانی عاری از سلاح هسته‌یی هستند هم باید خود نسبت به از بین بردن این سلاح‌ها اقدام کنند و هم مانع عدم اشاعه شوند. رژیم صهیونیستی تخلف کرده است و معاهده‌ی عدم اشاعه را رعایت نکرده و کشورهایی که از این رژیم حمایت می‌کنند آنها متخلف اصلی هستند؛ زیرا خودشان رژیم صهیونیستی را مسلح به سلاح‌های هسته‌یی کردند اما جریان و تحرکی که میان کشورهای مستقل و غیرمتعهد ایجاد شده نخواهد ایستاد و این موضوع را پی‌گیری می‌کند. همه‌ی کشورها باید به حقوق اصلی خود دسترسی پیدا کنند و جلوی همه‌ی متخلفین از جمله رژیم صهیونیستی باید گرفته شود.

 به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ابتدای این نشست ضمن گرامی‌داشت ایام هفته‌ی دفاع مقدس، بازگشایی مدارس را به دانشجویان و دانش‌آموزان تبریک گفت.

کد خبر 116595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز