همشهری آنلاین: قربان قلی وردی محمداف، معاون نخست وزیر ترکمنستان که پس از مرگ صفر مراد نیازوف به عنوان کفیل ریاست جمهوری منصوب شده است رئیس مجلس این کشور را از کار برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، تلویزیون دولتی ترکمنستان روز شنبه اعلام کرده قلی وردی، اووز گلدی عطایف را از کار بر کنار کرده است.

قلی وردی پس از آنکه مجلس ترکمنستان به سلب مصونیت عطایف رای داد در تلویزیون دولتی گفت"شما از این پست خلع شده اید".

عطایف که به سوءاستفاده از قدرت و نقض حقوق شهروندان متهم شده و اندکی بعد بازداشت شده اشت.

بنابر قانون اساسی ترکمنستان رییس پارلمان باید ریاست انتقالی این کشور را برعهده می گرفت اما به دلیل اتهامات او این مقام به معاون نخست وزیر واگذار شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری نووستی گزارش داد آکسلطان آتایوا نماینده دائم ترکمنستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشور وی به مسیر سیاسی "صفر مراد نیازوف" ادامه خواهد داد.

وی روز جمعه بعد از ظهر از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد: "اعتماد و عشق ملت ترکمنستان به صفر مراد نیازوف بدون تزلزل و بی نهایت است. ملت ترکمنستان با تمام قلب فرمان های رهبر خود را گوش کرده و همواره به احکام و نصایح این انسان عظیم الشان وفادار خواهد بود و امور وی را ادامه خواهد داد".

جلسه دیروز مجمع سازمان ملل متحد با ابراز تسلیت به ملت ترکمنستان به خاطر در گذشت صفر مراد نیازوف آغاز شد.

خانم آتایوا تاکید کرد: "عصر جدید ملت ترکمنستان یعنی عصر احیای کشور، بدون شک با اسم وی همراه است. رهبری واقعی که توانست آرزوی دیرینه اجداد ما را در مورد ایجاد سرزمینی مستقل و واحد به مرحله عمل برساند".

به گفته وی نیازوف نقش واقعی ملت ترکمن را در تاریخ جهانی تعیین کرد و تلاش کرد که تمامی جهان را در مورد قهرمانی های اجداد ما در مورد سهم ملت ترکمن در توسعه تمدن جهانی با خبر کند.

کد خبر 11655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز