کریم اعظمی: برای منصور ابراهیم‌زاده امروز یک روز خاص است. او در یک آزمون سخت مقابل پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی قرار خواهد گرفت و درصورت عبور از این تیم کره‌ای در مجموع 2بازی رفت و برگشت، به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود خواهد کرد.

فوتبال

 تیم ابراهیم‌زاده در شرایطی مقابل پوهانگ قرار می‌گیرد که این مربی 3سال پیش به‌عنوان دستیار لوکا بوناچیچ در سپاهان تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفت. او حالا امیدوار است که این بار در قامت سرمربی ذوب‌آهن چنین افتخاری را به دست آورد. ابراهیم‌زاده در مورد بازی امروز و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • شما در حالی امروز مقابل پوهانگ کره‌جنوبی قرار می‌گیرید که این تیم برای فوتبالدوستان ایرانی ناشناخته است. کمی درمورد پوهانگ صحبت می‌کنید؟

واقعیت این است که ما فقط فیلم یکی از بازی‌های این تیم را دیده‌ایم و آن هم مربوط به بازی پوهانگ با نماینده ژاپن است که در مرحله قبل برگزار شد. ما خیلی تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را از حریف به دست آوریم و من به آقای قطبی گفتم که وقتی به کره‌جنوبی می‌رود اطلاعاتی را از پوهانگ کسب کند و حتی فیلم چند بازی این تیم را به تهران بیاورد ولی متأسفانه نشد.

  • فکر نمی‌کنید این موضوع برای شما چندان خوب نباشد؟

بله قبول دارم. ما متأسفانه شناخت کمی از حریف کره‌ای‌ داریم و یکسری فیلم‌های کوتاه هم از بازی این تیم دیده‌ایم. به هر حال این شرایط برای ما به‌وجود آمده و چاره دیگری نداریم.

  • حتما می‌دانید که آنها در لیگ کره وضعیت خوبی ندارند؟

ما اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنیم. این درست که آنها در رده نهم قرار دارند ولی پوهانگ یک تیم حرفه‌ای است و آنها در آسیا به‌دنبال قهرمانی هستند و می‌خواهند از حیثیت فوتبال کره دفاع کنند. شناخت ما از حریف کم است و حتی از طریق سفارت ایران در کره نتوانستیم فیلم بازی‌های پوهانگ را بگیریم اما امیدوار به شکست حریف هستیم چون در شهر خودمان بازی می‌کنیم و باید فشار زیادی روی دروازه حریف بیاوریم. ما حتی می‌توانیم یک نیمه از پوهانگ شناخت پیدا کنیم و بعد آنچه را که می‌خواهیم در زمین به نمایش بگذاریم.

  • به‌نظر شما برای شکست دادن تیم‌های شرق آسیا چه فاکتورهایی لازم است؟

اول باید نظم داشته باشیم و دوم هم اینکه بتوانیم سرعت تیمی خود را بالا ببریم. کره‌ای‌ها با نظم فوتبال بازی می‌کنند و برای مقابله با آنها ما هم باید با نظم بازی کنیم. خصوصا در کارهای دفاعی. پوهانگ با نظم ما شکست خواهد خورد و آنها معمولا مقابل تیم‌های با نظم و انضباط مشکل دارند ولی اگر بی‌نظم باشیم برنده نخواهیم شد. از دیگر خصوصیات مثبت تیم کره‌ای خطرناک بودن در ضد‌حملات است.

  • در مورد محرومیت محمدرضا خلعتبری در این بازی چه صحبتی دارید؟

او یک مهره کلیدی است ولی ما از قبل می‌دانستیم که خلعتبری را در این مسابقه در اختیار نداریم. به هر حال باید بدون او بازی کنیم ولی باید بگویم که ذوب‌آهن متکی به فرد نیست.

  • برنده دیدار ذوب‌آهن و پوهانگ هم در نیمه‌نهایی با برنده الهلال و الغرافه بازی می‌کند. درست است؟

بله، اما در حال حاضر تنها به پوهانگ فکر می‌کنیم، چرا که برای موفقیت باید مرحله به مرحله پیش رفت.

  • شما 3سال پیش به‌عنوان مربی سپاهان در کنار لوکا بوناچیچ به فینال آسیا رفتید. آیا تجربه آن بازی‌ها می‌تواند به شما کمک کند؟

هر مسابقه‌ای که برگزار می‌کنیم برای من یک تجربه است. من بابت سال‌های گذشته که در سپاهان، تیم ملی و ذوب‌آهن مربیگری کرده‌ام تجربیات گرانبهایی به دست آورده‌ام.

  • فکر می‌کنید امروز در اصفهان چه نتیجه‌ای رقم بخورد؟

نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ولی خیلی به تیمم امیدوار هستم. اگر باهوش باشیم با کمک خداوند برنده خواهیم شد.

  • به‌نظر شما ذوب‌آهن قوی‌تر است یا سپاهانی که 3سال پیش مربی آن بودید؟

آن سپاهان قوی بود و این ذوب‌آهن هم قوی است. اگر قوی نبودیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

  • چرا تیم‌های ایرانی در چند سال اخیر در آسیا موفق نبوده‌اند؟

چند سال از نایب قهرمانی سپاهان در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا می‌گذرد و طی این سال‌ها نمایندگان کشورمان در این مسابقات موفقیتی کسب نکرده‌اند. مهم‌ترین علت افت تیم‌های ایرانی و کسب نکردن نتایج مطلوب در رقابت‌های آسیا در سال‌های اخیر، کوچ تعدادی از بازیکنان مطرح کشورمان به تیم‌های خارجی و ضعیف شدن تیم‌های داخلی بود و حالا امیدوارم که از این فصل شرایط تغییر کند. اکثر بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی به لیگ برتر آمده‌اند که این موضوع امسال بازی‌ها را جذاب‌تر کرده است.

  • در لیگ برتر هم مثل اینکه بعد از 8هفته همه چیز برای شما خوب پیش می‌رود؟

بله، همه چیز راضی‌کننده است ولی لیگ که فقط هشت هفته نیست. مهم این است که ما این روند را تا آخرین هفته ادامه دهیم. بازی‌های لیگ برتر همیشه با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی همراه است و معمولا تیم‌ها فراز و نشیب دارند.

  • همین اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، تیم شما را در 2فصل اخیر از قهرمانی دور کرده درست است؟

ما در 2سال گذشته شایستگی خود را نشان دادیم ولی حتما کمبودهایی داشتیم که قهرمان نشدیم. فکر می‌کنم ذوب‌آهن در رویارویی با تیم‌های بزرگ مشکلی نداشت ولی در بازی با تیم‌هایی که در پایین جدول قرار داشتند مشکلاتی به‌وجود آمد و ما متأسفانه اشتباهاتی داشتیم؛ این اشتباهات هم به بازیکن معطوف می‌شود هم به سرمربی ولی مهم این است که از اشتباهات گذشته درس بگیریم.

  • امسال قهرمان می‌شوید؟

ما برای قهرمانی تلاش می‌کنیم و هدفی جز این نداریم. برای موفقیت در آسیا هم تلاش می‌کنیم.

  • پارسال هم گفتید تلاش می‌کنید ولی قهرمان نشدید؟

من از این بابت ناراحت نیستم چون اگر تلاش نمی‌کردیم آن وقت باید ناراحت می‌شدیم. قرار نیست در فوتبال هر چیزی که می‌خواهیم را خیلی زود به‌دست آوریم. ما مثل سال‌های گذشته باز هم تلاش می‌کنیم و البته باید اشتباهات‌مان نسبت به قبل کمتر شود تا قهرمان شویم.

  • کدام تیم‌ها جزو مدعیان قهرمانی هستند؟

از حالا نمی‌توان گفت چون در سال‌های گذشته دیدید که چند تیم حتی تا نیم فصل صدرنشین بودند ولی در نهایت سقوط کردند. به‌نظر من تیم‌هایی که در این چند سال مدعی بودند امسال هم به‌دنبال قهرمانی هستند.

  • ولی خیلی‌ها معتقدند که ذوب‌آهن در حال حاضر از لحاظ تاکتیکی قوی‌ترین تیم ایران است و شانس زیادی برای قهرمانی دارد.

خیلی‌ها نسبت به ذوب‌آهن لطف دارند ولی این مسائل و حرف‌ها وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

  • شایعه شده که ذوب‌آهن هم آندرانیک تیموریان را می‌خواهد، درست است؟

بازیکنی مثل آندو از بهترین فوتبالیست‌های کشورمان به‌شمار می‌آید و می‌تواند به هر تیمی برای رسیدن به اهداف مورد نظرش کمک کند اما برخی اصول در باشگاه ذوب‌آهن همچون مبلغ قرارداد بازیکنان که مدیران باشگاه به آن پایبند هستند، وجود دارد که امکان جذب تیموریان را به این باشگاه نمی‌دهد.

کد خبر 116073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز