گروه بورس: معاون بورس اوراق بهادار تهران از تهیه بسته مطالعاتی بررسی اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها بر بورس خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، دولت قصد دارد از مهرماه سال‌جاری طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به اجرا در بیاورد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی که تاثیرات مهمی از این طرح می‌پذیرد، بورس تهران است. برخی تحلیلگران بر این باورند که بخشی از صنایع بورس تهران از جمله صنایع انرژی بر از این طرح اثر منفی می‌گیرند و برخی دیگر حتی جذاب‌تر می‌شوند.

به اعتقاد این تحلیلگران با اجرای این طرح، سهام برخی شرکت‌ها که قیمت تمام شده انرژی روی قیمت محصولاتشان تاثیر ندارد جذاب‌تر می‌شود اما از ارزش سهام شرکت‌های انرژی‌بر از جمله شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سیمان کاسته می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های خدماتی از قبیل بانک‌ها، مخابرات، لیزینگ‌ها و شرکت‌های پیمانکاری از آن دسته شرکت‌هایی هستند که افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه تمام شده محصولاتشان نمی‌شود.

بر این اساس سهام این شرکت‌ها پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها ممکن است با استقبال سهامداران مواجه ‌شوند. در چنین شرایطی هنوز ابعاد دقیق اثرات اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بر بورس روشن نیست اما بورس تهران به تازگی مطالعاتی انجام داده است که براساس آن ابعاد اجرای این طرح روشن می‌شود. در همین رابطه محمد رضا رستمی معاون بورس اوراق بهادار تهران به همشهری گفت: به دستور هیأت‌مدیره بورس مطالعاتی روی 10 صنعت بزرگ که 80 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند تهیه شده و آثار هدفمندکردن یارانه‌ها روی این صنایع بررسی شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات این طرح به پایان رسیده است، افزود: تا هفته آینده گزارشی در این خصوص به هیأت‌مدیره ارائه می‌شود که بنا‌به درخواست هیأت‌مدیره قرار نیست این طرح ابعاد رسانه‌ای پیدا کند اما درصورت صلاحدید هیأت‌مدیره برای عموم منتشر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: آثار هدفمند کردن یارانه‌ها روی تک‌تک این صنایع از جمله صنایع انرژی بر و خدماتی بررسی شده و اعداد و ارقامی در این زمینه به دست آمده است.

رستمی خاطرنشان کرد: طبیعتا با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ممکن است برخی از صنایع با افزایش هزینه تمام‌شده تولید مواجه شوند و برخی دیگر اثری نپذیرند که همه این موضوعات در این بسته مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته وی، دولت و وزارت صنایع قول داده‌اند مبالغی را برای صنایع انرژی بر اختصاص دهند اما هنوز رقم دقیق این مبلغ مشخص نیست.

کد خبر 115930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز