چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی‌اصغر سلطانیه گفت: ایران برای بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد اقداماتی انجام داده تا اینکه نیازهایش را با استفاده از سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که گفت‌وگوها درباره آن به دلیل تحرکات سیاسی و فشار کشورهایی که خواهان تسلط بر فناوری هسته‌ِیی هستند راکد مانده، تامین کند.

soltanieh

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، بیان کرد: ایران هرگز تسلیم نخواهد شد و پژوهش‌ها و دستاوردهای هسته‌یی‌ را که آژانس در گزارشات قبلی و اخیرش به آن اذعان داشته متوقف نخواهد کرد.

وی افزود: موجب افتخار است که ایران در زمینه فناوری هسته‌یی به یک معلم تبدیل شده است.

سلطانیه در این گفت‌وگو گزارش (اخیر) آژانس را در مواردی که در آن به همکاری ایران در برخی فعالیت‌ها اشاره شده، ‌مثبت و در مواردی که آن را مساله‌ای کاملا سیاسی توصیف کرده منفی ارزیابی کرد.

سلطانیه همچنین بر حق قانونی ایران در امر غنی سازی تاکید کرد و افزود: ایران همچنان منتظر پاسخ سریع و قاطع کشورهای عضو گروه وین است البته مانورهای سیاسی و تلاش‌هایی که برای اعمال فشارها انجام می‌شود و شرط و شروط‌ها موجب تاخیر در پاسخ‌گویی گروه وین است. مسائل این چنینی جزو دلایل اصلی است که ایران را بر آن داشت تا نیازهایش را از اورانیوم غنی شده تامین کند تا تسلیم خواسته‌ها و امیال نشود.

نماینده دائم ایران در آژانس در خصوص اتهامات اخیر روسیه بیان کرد: این آمریکا است که مانع از دستیابی به توافقی است که به موجب آن ایران به سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی راکتور تهران که تامین کننده نیازهای درمانی ایران است، ‌دست یابد.

وی ادامه داد: در این مساله مشکلی نیست. امید است که تمامی طرف‌ها نیازهای انسانی ( که به واسطه ادامه کار راکتور است) را درک کنند به ویژه اینکه وقت می‌گذرد و آنها باید عجله کنند. باید یادآور شد که ایران از ترکیه و برزیل برای رسیدن به نتیجه کمک خواسته است.

وی در ادامه عدم همکاری ایران با آ‌ژانس را تکذیب کرد و با اشاره به حقیقت مواد ذکر شده در گزارش مبنی بر اینکه آژانس اعلام نکرده که ایران همکاری ندارد بلکه خواهان همکاری بیشتر (ایران ) است گفت، ایران براساس توافقنامه‌های قانونی ملزم که بین آن و آژانس امضا شده همکاری می‌کند نه بیشتر از آن. آنچه آژانس خواهان آن است فعال کردن پروتکل الحاقی است که تا زمانی که پروند هسته‌یی ایران در شورای امنیت سازمان ملل باشد ایران آن را (فعال کردن پروتکل الحاقی) محقق نمی‌کند.

سلطانیه افزود: ارسال پرونده هسته‌یی ایران به نیویورک موجب شد تا پارلمان ایران تصمیمی در خصوص توقف همکاری‌ها با آژانس اتخاذ کند که از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم این حقیقت را بفهمد.

وی در ادامه وجود هرگونه قانونی را که براساس آن ایران از حق غنی‌سازی خود محروم شود را تکذیب کرد و با اشاره به نیاز ایران به سوخت هسته‌یی بر ضرورت پرداختن به شکست آمریکا و سایر کشورهای غربی در تعهد به توافقنامه‌های امضا شده با ایران از دهه هشتاد تاکید کرد و گفت که باید گارانتی و تضمین‌های بین‌المللی داده شود که در آن تاکید شود این کشورها یک بار دیگر شکست نخواهند خورد و در صورت اعتمادمجدد ایران، ‌آنها از توافقات خود سرباز نخواهند زد.

نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد: ایران ناچار است( سوخت مورد نیاز) تاسیاست خود را فراهم کند و تاسیسات بیشتر بسازد تا در صورت بروز مشکل برای هر یک از تاسیسات فعالیت‌های هسته‌یی‌اش متوقف نشود . همچنین این تاسیسات در صورت نیاز به آنها به منزله تضمین استراتژیکی لوجیستیکی است.

وی در پایان کثرت مطالبات آژانس و تشویق ایران به ارائه اسناد و اطلاعات بیشتر را "احمقانه" توصیف و تاکید کرد که ایران تمامی آنچه را که طبق قانون به آن ملزم بود ارائه کرد و چیزی خارج از آن ارائه نخواهد کرد.

کد خبر 115780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز