همشهری آنلاین: تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس که این روزها با مخالفت گسترده فعالان ضدجنگ و مدافعان حقوق بشر مواجه شده است، مجبور شد یکی دیگر از مراسم های عمومی مربوط به رونمایی کتاب خاطرات خود را لغو کند.

کتاب تونی بلر

به گزارش ایرنا، تونی بلر از چند هفته پیش دو برنامه عمومی را برای رونمایی و معرفی کتاب جدید خود در لندن تدارک دیده بود که هر دوی این برنامه ها به دلیل اعتراض گسترده گروهها و تشکل های ضدجنگ انگلیس لغو شد.

برنامه اول که مربوط به امضای کتاب توسط تونی بلر در یکی از کتابفروشی های لندن بود، دو روز پیش لغو شد و بلر اعلام کرد که به دلیل تهدید مخالفان به برگزاری تجمع اعتراض آمیز این برنامه را لغو می کند.

به دنبال لغو برنامه امضای کتاب، تونی بلر اعلام کرد که در مراسم رونمایی کتاب خود که چهارشنبه شب در گالری هنری 'تیت' لندن برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس به همراه چند گروه صلح طلب دیگر اعلام کردند که اعضا و هواداران آنها برای اعتراض به برگزاری این مراسم، به طور گسترده در گالری 'تیت' حاضر خواهند شد.

تعدادی از هنرمندان انگلیسی نیز به گالری 'تیت' به خاطر میزبانی مراسم رونمایی کتاب تونی بلر اعتراض کرده و تاکید نموده بودند که برگزاری این مراسم به وجهه این گالری لطمه می زند.

به دنبال این اعتراضات سخنگوی تونی بلر و همچنین ناشر کتاب وی اعلام کردند که میهمانی رونمایی از کتاب نخست وزیر اسبق انگلیس در گالری 'تیت' در عصر روز چهارشنبه لغو شده است.

یک سخنگوی 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' به خبرنگار ایرنا گفت: لغو مراسم رونمایی از کتاب تونی بلر یک موفقیت بزرگ برای گروههای صلح طلب و ضدجنگ انگلیس به شمار می رود.

وی افزود: تونی بلر از ترس رویارویی با مردم خشمگین مخالف جنگ، تلاش می کند تا در محافل عمومی ظاهر نشود.

وی گفت: تونی بلر نقش مهمی در حمله به کشورهای عراق و افغانستان داشت و دستش به خون مردم بی گناه این دو کشور آلوده است.

نخست وزیر اسبق انگلیس روز شنبه این هفته نیز برای رونمایی از کتاب خاطرات خود به شهر دوبلین جمهوری ایرلند سفر کرده بود که در آنجا با اعتراضات گسترده فعالان مدنی و مخالفان جنگ رو به رو شد.

فعالان ضدجنگ در شهر دوبلین هنگام حضور تونی بلر در مراسم امضای کتاب خاطرات خود، با پرتاب تخم مرغ و کفش از وی استقبال کردند. هرچند تخم مرغ ها و لنگه کفش های پرتاب شده به سمت بلر به وی اصابت نکرد اما تجمع کنندگان در مقابل کتابفروشی ای که او کتاب خود را در آنجا امضا می کرد، جمع شدند و چند ساعت علیه نخست وزیر اسبق انگلیس شعار دادند.

حتی یکی از احزاب جمهوری ایرلند از پلیس این کشور خواسته بود تا بلر را به خاطر ارتکاب جنایات جنگی بازداشت کند.

نخست وزیر اسبق انگلیس در کتاب خاطرات خود بار دیگر با دفاع از جنگ عراق نوشته است که در آن زمان حمله به عراق لازم بود.

گروههای ضد جنگ از کتابفروشی های عرضه کننده کتاب بلر خواسته اند حداقل این کتاب را به جای عرضه در قسمت خاطرات به بخش کتابهای مرتبط با جنایت و آدمکشی منتقل کنند.

کد خبر 115748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز