همشهری آنلاین: دانشمندان در آمریکا دریافته‌اند که ماده‌ای موثر و فعال در قارچ‌های خوراکی وجود دارد که می‌تواند اضطراب را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد و خلق آنها را بهبود بخشد.

قارچ

چارلز گروب پژوهشگر مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در شهر تورنس و دستیاران وی روی 12 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته که دچار اضطراب بودند مطالعه کردند.

به این بیماران یک دوز از ماده موجود در قارچ موسوم به «پسیلوسیبین» یا ویتامین نیاسین داده شد.

به گزارش ایسنابه نقل از مجله علمی نیوساینتیسیت،‌ چند هفته بعد، از روش درمانی دیگری برای این بیماران استفاده شد. در طول هر نوع درمان میزان ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون بیماران به دقت بررسی شد و میزان افسردگی و اضطراب و خلق آنها نیز تحت آزمایش قرار گرفت.

محققان متوجه شدند: پس از درمان با پسیلوسیبین، میزان اضطراب و افسردگی بیماران تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد.

قارچ‌ها خواص ضد سرطان یا ضد ویروسی داشته و برخی از آنها عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند.

حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بعضی از انواع قارچ‌ها اثرات مثبت ذهنی و روانی روی انسان دارند.

در گذشته از این قارچ‌ها برای بهبود وضعیت روانی افراد، قبل از شروع جنگ استفاده می‌شده است.

متخصصان خاطرنشان می‌کنند که قارچ‌ها سبب تقویت استخوانها می‌شوند و ضمن رفع خستگی، کمبود ویتامین D را نیز در بدن جبران می‌کنند.[کمبود ویتامین D خطرناک است]

همچنین پژوهشگران می‌گویند: مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراکی نیاز بدن به ویتامین C را برطرف می‌سازد. علاوه بر اینها، قارچ یک منبع غذایی غنی از ویتامین B1 و B12 است.

کمبود ویتامین B1 زمینه ساز بروز بیماری بری بری است و ویتامین B12 هم برای خونسازی ضروری است و کمبود آن سبب بروز کم خونی می‌شود. در مجموع مصرف 100 گرم قارچ خوراکی تازه، نیاز روزانه افراد بالغ به ویتامین‌های محلول در آب را برطرف می‌سازد.

علاوه بر این، یکی از ترکیبات موجود در قارچ که بسیار هم مورد توجه و ضروری است، اسید فولیک است. در حال حاضر یکی از علل مهم کم خونی بویژه در زنان باردار کمبود اسید فولیک است. قارچ‌ها همچنین حاوی نوعی ترکیب موسوم به لوواستاتین هستند که به طور طبیعی در این گیاه خوراکی تولید می‌شود و در کاهش چربی و کلسترول خون بسیار موثر است.

کد خبر 115736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز