همشهری‌آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: مرز ظریفی بین فعالیت‌ شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای وجود دارد که برای تشخیص نوع فعالیت‌ها نیازمند معیارهای خاصی هستیم.

کره زمین - اینترنت

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا غلامیان با بیان این که بحث بازاریابی شبکه‌ای مدتی است که به صورت گسترده در کشور مطرح شده است، اظهار کرد: بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت شرکت‌های هرمی مرز ظریفی وجود دارد که همین موضوع تشخیص را برای نوع فعالیت‌های هر یک سخت می‌کند.

وی وجود معیارها را در تشخیص نوع فعالیت شرکت‌ها بسیار م‍ؤثرتر از مصداق‌ها دانست و عنوان کرد: اگر معیار مشخصی در کارها داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی نوع فعالیت‌ها را هم مشخص کنیم.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال یکی از مراجع تقلید در پاسخ به سوالاتی مبنی بر فعالیت شرکت‌های هرمی، عنوان کرده بود که هر درآمد کلانی که بدون زحمت کسب شود، محل اشکال است، حالا اسمش بازاریابی شبکه‌یی، پارتی بازی یا رانت اطلاعاتی باشد و همین تعریف ساده نیز خودش یک معیار محسوب می‌شود. ضمن آنکه بسیاری از فعالیت‌های این شرکت‌ها صرفا اقتصادی نبوده و حضور نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در این ارتباط، دلیلی بر این مدعاست.

غلامیان بازاریابی شبکه‌ای را برای برخی کشورها فعالیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: این فعالیت در ایران یک فعالیت اقتصادی نیست و ما نباید هر آنچه که از دیگر کشورها و یا دیگر فرهنگ‌ها به ما می‌رسد، 100 درصد قبول کنیم بلکه باید با مطالعه و بررسی مشخص کنیم که با مبانی ما مشکلی ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ابراز کرد: در نظر گرفتن معیارهایی برای بازاریابی‌ شبکه‌ای می‌تواند وجه تمایز آن را با شرکت‌های هرمی در دید مردم روشن سازد و در این راستا وزارت بازرگانی فعالیت‌هایی را انجام داده که مطابق آن شرکت‌های مایل به انجام چنین فعالیت‌هایی باید از آن کسب مجوز کنند اما با همه این قوانین و مقرراتی هم که وزارت بازرگانی اتخاذ کرده هنوز تفکیک این دو موضوع به طور کامل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بازاریابی‌های شبکه‌یی می‌توانند در اختلالات اقتصادی تأثیرگذار باشند خاطرنشان کرد: در آمریکا مجوز چنین شرکت‌هایی به سختی صادر می‌شود و این نشان‌دهنده این است که نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها هم‌ چنین حساسیت‌هایی وجود دارد.

کد خبر 115682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز