مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

نجوم: براساس داده های ماهواره سریع السیر ناهید، دانشمندان موفق به تهیه اولین نقشه از نیمکره جنوبی ناهید، براساس دمای سطح بسیار داغ آن که سرب را نیز ذوب می کند، شده اند.

 داده های جدید احتمالا در جستجو و تشخیص نقاط داغ که خود دلیلی بروجود آتشفشان هستند، موثرند.
به منظور کسب این اطلاعات درباره دمای سطح، ویرتیس (VIRTIS) از طیف های فروسرخ که اصطلاحا پنجره ها نامیده می شوند و در جو ناهید قرار دارند، استفاده کرده است. از طریق این پنجره ها تابش‌های حرارتی در طول موج ویژه ای به عمیق‌ترین لایه‌های جو نفوذ می کند، از لایه ابری فشرده که در ارتفاع 60 کیلومتری است می گذرد و سپس در فضا رها می‌شود و ردیاب هایی مانند ویرتیس آن را شناسایی می‌کنند. به این طریق ویرتیس می تواند از لایه ضخیم دی اکسید کربن پرده مانندی که ناهید را احاطه کرده است به جستجو ادامه دهد و محل انتشار حرارت را که مستقیما از سنگهای داغ روی کف است، تشخیص دهد. جوزف پیچیونی، یکی از مسئولین پروژه ویرتیس از انیستیتو فیزیک نجومی و کیهانی  در رم  ایتالیا، می‌گوید: «نتایج به دست آمده از ویرتیس موارد ارزشمندی را در مورد ناهید روشن می کنند.»
اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در آگوست 2006 در مناطق تمیس و فوئب در نیمکره جنوبی ناهید، اختلاف دمای 30 درجه بین مناطق پست و مرتفع را نشان می دهند که با داده های توپوگرافی رادار از ماموریت های قبلی مطابقت دارند. ناحیه تمیس منطقه ای مسطح است که در 270 درجه طول جغرافیایی شرقی و 37 درجه عرض جغرافیایی جنوبی قرار گرفته است. این ناحیه فعالیت آتشفشانی قوی را در زمان گذشته (زمین شناسی) تجربه کرده است. برروی ناهید هیچ اختلاف دمایی بین شب و روز وجود ندارد. به نظر می رسد که حرارت در زیر جوی از دی اکسید کربن با فشاری 90 برابر فشار آن در زمین، به دام افتاده است. اختلاف دما به علت توپوگرافی است. مانند زمین، قله کوه سرد است در حالی که زمین های پست، گرم ترند. تنها تفاوت این است که سرد در ناهید به معنای 447 درجه سانتیگراد و گرم به معنای 477 درجه سانتیگراد است! چنین درجه حرارت های بالایی حاصل عملکرد گلخانه ای در منظومه شمسی هستند. یورن هلبرت ،از انیستیتو تحقیقات فضایی مرکز فضایی ماورای جو آلمان، می گوید: «نتایج به دست آمده قدمی مهم در شناخت سطح ناهید است. با حذف لایه های جو از داده های ویرتیس قادر به اندازه گیری دمای سطح خواهیم بود.»
در نهایت هدف ویرتیس تشخیص نقاط داغ که احتمالا حاصل آتشفشان های فعال بر روی سطح ناهید هستند، است. در منظومه شمسی علاوه بر زمین، آتشفشان های فعال در قمر یو در مشتری، قمر تریتون در نپتون، و قمر انسلادوس در زحل ، وجود دارند. ناهید احتمالا دارای آتشفشان های فعال دیگری هم است.
برای رسیدن به این هدف، دانشمندان از مقایسه نقشه‌های توپوگرافی ناهید از پروژه ماژلان ناسا و نقشه‌های ویرتیس شروع کردند. نقشه های ماژلان به حدس تقریبی دما نیز کمک می کنند. مقایسه این حدسیات با اندازه گیری های انجام شده به کمک ویرتیس امکان شناسایی نقاط داغ بیشتری را فراهم می‌کند که احتمالا به علت فعالیت های آتشفشانی دارای حرارت بیشتری نسبت به سطح هستند. ارتباط مستقیم بین حرارت و توپوگرافی به دانشمندان در تهیه
 نقشه‌های دمایی بیشتری کمک می کند که تکمیل‌کننده ‌نقشه‌های  ماژلان هستند. پی یر درسارت، یکی دیگر از مسئولین پروژ ویرتیس از رصد خانه مدون پاریس، می‌گوید:  «مقایسه نقشه های دما با نقشه‌های توپوگرافی ماژلان به توافق محققین و نیز جبران ضعف باقی‌مانده از پروژه‌های ماژلان  و ونرا 15 کمک می کند».
کد خبر 11568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز