گروه بورس: عملکرد سازمان خصوصی‌سازی این روز‌ها گریبان بورس را گرفته و باعث واکنش منفی فعالان بازار شده است.

بورس

به گزارش همشهری، دیروز آخرین مهلت پرداخت مبلغ نقدی معامله سهام سایپا بود اما خریداران سهام این شرکت از پرداخت این مبلغ خودداری کردند. گفته می‌شود خریداران مدعی‌اند سهام سایپا را گران خریده‌اند و با این کار اعتراض خود را به سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده‌اند.

بر این اساس بلوک 18 درصدی سهام سایپا نیز همچون ایران‌خودرو باید بار دیگر در بورس فروخته شود. پیش از این معامله بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو نیز به همین دلیل باطل شده بود. دیروز همچنین مجمع عمومی عادی سالانه بیمه دانا به‌علت به حد نصاب نرسیدن سهامداران برگزار نشد. سهام بیمه دانا نیز به تازگی پس از جنجال‌های فراوان در بورس به چند برابر قیمت توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ فروخته شد و پس از آن قیمت سهام این شرکت با افت قیمت و صف فروش سهامداران مواجه شد.

کارشناسان معتقدند عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ در نحوه وحجم واگذاری بیمه دانا باعث شد تا سهام این شرکت گران فروخته شود و پس از آن به‌دلیل کاهش قیمت، بسیاری از سهامداران متضرر شوند. دیروز همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نیرو به‌طور رسمی به سازمان خصوصی‌سازی‌ نسبت به واگذاری نیروگاه خوی اعتراض کرد.

علی صحرایی، مدیر عملیات بازار شرکت بورس درباره قطعی نشدن معامله بلوک 18درصدی سهام سایپا به همشهری گفت: با‌توجه به ‌ارائه‌نشدن به‌موقع فرم خارج از اتاق پایاپای و ‌واریزنشدن وجه نقد 30 درصدی معامله به ارزش 457 میلیارد تومان، معامله بلوک 18‌درصدی سایپا قطعی نشد.

وی افزود: پرونده این معامله برای رسیدگی به کمیسیون تخلفات مربوط به ماده 37 قانون بازار اوراق بهادار (مصوب اول آذر 84 مجلس) ارجاع می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که سهام این شرکت دوباره چه زمانی باید در بورس فروخته شود؟ گفت: این موضوع به تصمیم سازمان خصوصی‌سازی‌ بستگی دارد اما از دید ما معامله بلوک سهام سایپا نیز قطعی نیست.

معامله 1583 میلیارد تومانی

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در این باره گفت: خریداران 1583‌میلیارد تومانی بلوک 18 درصدی سایپا نسبت به واریز وجه نقد معامله و انعقاد قرارداد در روز گذشته اقدام نکردند؛ به همین علت این معامله قطعی نشد.

وی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: با این اوصاف و با توجه به پایان مهلت قانونی، معامله 1583‌میلیارد تومانی سایپا مانند بلوک 18‌درصدی ایران‌خودرو قطعی نشد. به گفته عقدایی خریداران این بلوک طی نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند معامله یک میلیارد و 872 میلیون سهم سایپا باید به همان قیمت 495 تومانی که 2 هفته قبل از معامله 30 تیرماه (به نرخ هر سهم 836 تومان) داد‌وستد شده بود قطعی شود.

ابراز تأسف سرمایه‌گذاری نیرو

در رویدادی دیگر، شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از اظهارنظر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره نیروگاه خوی ابراز تأسف کرد.
به گزارش فارس، در پی اظهارنظر مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در خصوص نیروگاه خوی، شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از این موضع‌گیری ابراز تأسف کرد.

علیرضا محمدی راد، معاونت سرمایه‌گذاری این شرکت اعلام کرد: این شرکت از مراحل قانونی موضوع را پیگیری خواهد کرد، مع‌الوصف جای تأسف دارد که ایشان نامه‌های شماره 15123 مورخ سوم اردیبهشت 89 و 14755 مورخ سوم آذر 88 را مطالعه نکرده و مدعی هستند برای نخستین بار چنین موضوعی را می‌شنوند.

براساس این گزارش، عقدایی در پاسخ به این پرسش که شرکت سرمایه‌گذاری نیرو به واگذاری نیروگاه خوی اعتراض داشته و اعلام کرده این نیروگاه در سال 83 به این شرکت واگذار شده، تأکید کرده بود: چنین ادعایی را تکذیب می‌کنم و اگر مسئولان این شرکت ادعایی دارند، حکم دادگاه را بیاورند؛ برای نخستین بار چنین موضوعی را می‌شنوم.

بلوک 4.9 درصدی سایپا فروخته شد

مدیر عملیات بازار شرکت بورس گفت: بلوک 4.9 درصدی سهام سایپا بدون رقابت و به همان قیمت پایه هر سهم 4 هزار و 846 ریال معامله شد. علی صحرایی اظهار داشت: دیروز عرضه 509 میلیون و 600 هزار سهم سایپا به‌صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط (30 نقد و باقی اقساط) انجام شد و این تعداد سهام در قالب بلوک 4.9 درصدی بدون رقابت و همان قیمت پایه 4 هزار و 846 ریالی هر سهم معامله شد.

این بلوک بخشی از15.5 درصد سهام سایپا بود که قرار است از گروه بهمن به یکی از زیرمجموعه‌های سایپا منتقل شود. گروه بهمن سه‌شنبه هفته گذشته حدود 500 هزار سهم را برای تجمیع به شرکت شاسی‌سازی‌ ایران منتقل کرد تا زمینه نقل و انتقال 15.5 درصد از سهام سایپا فراهم شود.

کد خبر 115484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز