چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: ایران کشور شگفتی‌هاست؛ این را من نمی‌گویم، همه و همه متخصصان و کارشناسان محیط‌زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی، تاریخ و... می‌گویند

دوچرخه 568

وقتی بدانیم گرم‌ترین نقطه زمین در ایران است، محصولات زیادی در کشورمان به دست می‌آیند که در هیچ کجای دیگر دنیا به این شکل نیستند، پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیر، تاریخ و تمدن شگفت‌آور، آب و هوا و اقلیم‌های متفاوت و... دارد، می‌توانیم با اطمینان بگوییم ایران سرزمین شگفتی‌هاست.

فکر می‌کنید گرم‌ترین نقطه زمین چه دمایی دارد؟ منظورم از نقطه، سطح زمین است، وگرنه همه ما می‌دانیم هر قدر به مرکز زمین نزدیک شویم، دما بیشتر و بیشتر می‌شود. در سال 1922 میلادی دماسنج‌ها گرم‌ترین نقطه زمین را جایی در بیابان العزیزیه در غرب لیبی نشان دادند؛ محلی با دمای 8/57 درجه سانتی‌گراد که از ثبت آن دانشمندان هیجان زیادی پیدا کردند؛ اما جالب است بدانید این رکورد شکسته شده است و الآن در تمام نشریات و سایت‌های معتبر علمی، صحبت از محلی است که دمای آن به 7/70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

باورتان می‌شود؟ دمای به این زیادی آن هم در کشور ما. کویر لوت، بین مرکز و جنوب شرق ایران و در فاصله 175 کیلومتری شمال غرب شهر کرمان، محلی است که این دما در آن‌جا به ثبت رسیده است. به این محل که داغ‌ترین نقطه کره زمین است،«گندم بریان» می‌گویند.خیلی از مردم دنیا ایران را به نام محصولاتی می‌شناسند که صادر می‌کند؛ این وسط سهم خوراکی‌ها خیلی زیاد است. پسته، زعفران و خاویار از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در کشور ما تولید و به تمام دنیا فرستاده می‌شوند. طبیعت و آب و هوای بعضی مناطق به گونه‌ای است که با رشد و پرورش یک گیاه خاص سازگار است؛ مثلاً پسته و زعفران از این دست هستند.

جالب است بدانید ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تولید میوه‌های هسته‌دار در دنیا را هم دارد. اما در چند سال گذشته بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی باعث شده میزان تولید بعضی از این محصولات پایین بیاید. دریای خزر هم منبع بزرگ‌ترین ماهی‌های خاوریاری دردنیاست که در چند سال گذشته زندگی این ماهی‌ها با مشکل جدی مواجه شده است.

کد خبر 115193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز