دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سری A فوتبال باشگاهی ایتالیا نخستین فصل خود را پس از خوزه مورینیو و نیز بعد از حضور کم‌فروغ لاجوردی‌پوشان این کشور در جام جهانی ۲۰۱۰ آغاز کرد. دست‌اندرکاران فوتبال ایتالیا نگران افزایش خشونت و کاهش شمار تماشاگرانند.

serie A

یکصدونهمین دوره از مسابقات لیگ قهرمانی باشگاه‌های فوتبال ایتالیا روز شنبه (۲۶ اوت / ۶ شهریور) با دیدار دو تیم کیه‌وو و کاتانیا  آغاز شد که این بازی 2 بر 1 به سود کیه‌وو خاتمه یافت.

اینتر میلان در این میان به دنبال کسب نوزدهمین عنوان قهرمانی باشگاه‌های ایتالیا است.

خوزه مورینیو که با این تیم در فصل گذشته جام‌های قهرمانی را درو کرد، در فصل جدید هدایت رئال مادرید را بر عهده گرفته و تیم را به رافائل بنیتس (Rafael Benitez) سپرده است. مربی جدید هم گفته که قصد دارد «مانند مورینیو تمام جام‌های موجود را شکار کند و علاوه بر آن فوتبالی زیبا را به نمایش بگذارد.»

اینتر با هدایت این مربی اسپانیایی شامگاه دوشنبه (8 شهریور) اولین حضور خود در فصل جدید سری A را تجربه می‌کند. در این بازی (مقابل بولونا) خطر چندانی این تیم را تهدید نمی‌کند، با وجود این‌که ماریو بالوتلی، مهاجم ۱۸۹ سانتیمتری تیم در فصل جدید به منچستر (۲۵ میلیون یورو) پیوسته است. البته اینتر نخستین پیروزی خود با بنیتس را در آستانه‌ فصل جدید، در برابر آ.اس. رم در سوپر کاپ ایتالیا (۳ بر 1) تجربه کرد.

رم از پس چزه‌نا برنیامد

تیم آ.اس. رم در حال حاضر به دلیل نقل‌وانتقالات بازیکنانش چندان در آرامش نیست. نایب‌قهرمان فصل گذشته کوشیده که در فصل جدید حملات خود را با آدریانوی برزیلی زهردارتر کند. این بازیکن که پیش از این در "فلامینگو ریو دو ژانیرو" توپ می‌زد، با قراردادی ۳ ساله (هر سال ۵ میلیون یورو خالص + مزایا) در رم بازی خواهد کرد. این بازیکن اما با بیش از ۱۵ کیلو اضافه‌وزن به تیم جدید آمده و به دلیل آسیب‌دیدگی کشاله‌ ران ۴ هفته بازی نخواهد کرد.

شاگردان کلودیو رانیری در نخستین بازی هم چندان آماده نشان ندادند و در بازی خانگی شنبه‌شب (6 شهریور) در برابر چزه‌نا که برای نخستین بار پس از ۱۹ سال به دسته‌ برتر راه پیدا کرده، نتیجه‌ای بهتر ازتساوی بدون گل رقم نزدند. آنتونیولی، دروازه‌بان ۴۱ ساله‌ چزه‌نا، ستاره‌ تیم مهمان در این دیدار بود.

تیم جنوآ ۱۸۹۳، دیگر آغازکننده‌ فصل جدید بود که چهره‌های جدیدی را به زمین فرستاد. از این میان می‌توان به سه بازیکن بوندس‌لیگایی: لوکا تونی، بازیکن اسبق بایرن مونیخ که دقایقی پیش از پایان نیمه‌ نخست مصدوم شد و از زمین بیرون رفت، رافینیا، بازیکن پیشین شالکه و مارکو سوکولینی از هوفن‌هایم اشاره کرد.

ادواردو، دروازه‌بان پرتغال در جام جهانی هم نخستین سنگربانی خود در سری A ایتالیا را در دروازه‌ جنوآ تجربه کرد. نخستین و تنها گل جنوآ در فصل جدید را جیان‌دومینیک مِستو، هافبک دفاعی این تیم، ۹ دقیقه مانده به پایان بازی با اودینزه به ثمر رساند؛ گلی که خالی از حرف و حدیث نبود.

یوونتوس و تلاش برای بهبود؛ میلان و حضور ابراهیمویچ

تیم یونتوس تورین، پر افتخارترین باشگاه ایتالیا، پس از ثبت بدترین رکود خود از فصل ۱۹۶۱/۶۲ در فصل گذشته (مقام هفتم) امیدوار است با به خدمت‌گرفتن بازیکنان جدیدی هم‌چون آلبرتو آکیلانی، هافبک لیورپول و میلوش کراسیچ از زسکا مسکو، با هدایت لوئیجی دل‌نری، مربی جدید، خود را به جمع ۴ تیم برتر بازگرداند.

این تیم در نخستین دیدار خود به مصاف "آ. اس. باری" رفت. این دیدار بدون دیگویی انجام شد که در روزهای اخیر به ولفسبورگ آلمان پیوست. یوونتوس در مقابل فابیو کوآلیارلا، مهاجم ۱۸۰ سانتی‌متری تازه‌وارد خود را در ترکیب داشت. این بازی با یک گل اما به سود باری خاتمه یافت.

در آ. ث. میلان هنوز فهرست بلند بالای نقل‌وانتقال‌ها تکمیل نشده است. مهمترین دلیل آن هم این است که سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا و صاحب این باشگاه، سر کیسه را کمی سفت کرده است.

تنها چند ساعت پیش از نخستین دیدار میلان برابر لچه‌ تازه‌وارد، سران این تیم موفق شدند زلاتان ابراهیمویچ، مهاجم سوئدی‌تبار بارسلونا را به خدمت بگیرند. کوین پرینس بوآتنگ هم بازیکن دیگری‌ است که میلان در فصل جدید از جنوآ قرض گرفته است. بجز این دو، تیم برلوسکونی بازیکنان معروف دیگری را به کادر خود فرا نخوانده است.

در این دیدار میلان با چهار گل لچه را از پیش رو برداشت.

باید دید این تیم با هدایت ماسیمیلیانو آلیری، مربی جدید، چه نتایجی در مقایسه با اینترمیلان، رقیب همشهری کسب خواهد کرد.

سمپدوریا در حال تجدید قواست، پالرمو و ناپولی دندان تیز کرده‌اند

سمپدوریا یکی دیگر از تیم‌های ایتالیایی ا‌ست که سری A در فصل جدید را شامگاه یکشنبه (7 شهریور) آغاز کرد؛ تیمی که در روزهای اخیر بازی در چارچوب پیکارهای لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا را به وردربرمن آلمان واگذار کرد. این که جان‌پائولو پاتسینی، دروازه‌بان این تیم، در پایان فصل نقل‌وانتقال‌ها هم‌چنان در ترکیب سمپدوریا به میدان خواهد رفت هم، هنوز پرسشی بی‌پاسخ است. او البته در بازی خانگی در برابر لازیو در دروازه ایستاد. این بازی با دو گل به سود سمپدوریا پایان یافت.

پالرمو فصل گذشته جایگاه چهارم جدول را تنها با کمی بداقبالی از دست داد. این تیم خود را برای نتایج بهتر در فصل جدید آماده کرده و در نخستین دیدار به مصاف کالیاری کالچو رفت که در مقابل این تیم به تساوی بدون گل رضایت داد.

از سوی دیگر ناپل عزم خود را جزم کرده تا با لوکارلی و کاوانی (مهاجم تیم اروگوئه در جام جهانی ۲۰۱۰) نتایج بهتری ثبت کند. این تیم در نخستین دیدار مهمان فیورنتینا بود که با نتیجه تساوی 1 بر 1 میزبانش را متوقف کرد.

کارشناسان به حضور مؤثر فیورنتینا چندان امیدی ندارند، تیمی که امید اول آن، یووِتیچ، چندی‌ است مصدوم است. برشا هم یکی دیگر از تازه‌واردهای سری A در فصل جدید است که در نخستین دیدار سری A در برابر پارما به میدان رفت و با دو گل مغلوب این تیم شد.

ترس از خشونت، کاهش تماشاگران و تغییر ساعت بازی‌ها

سری A ایتالیا در آستانه‌ آغاز تنها شادی را تجربه نمی‌کند. در دیدار سوپرکاپ در هفته‌ اخیر درگیری‌هایی رخ داد. تماشاگران افراطی و خشن در تلاشند از اجباری‌شدن بلیت‌های جدیدی جلوگیری کنند که برای هواداران در بازی‌های خارج از خانه پیش‌بینی شده است. دولت امیدوار است با ورود این بلیت‌ها از حجم خشونت در ورزشگاه‌ها بکاهد؛ عاملی که دائم تأثیر منفی بیشتری بر شمار تماشاگران در ورزشگاه‌ها می‌گذارد. فروش بلیت‌های دائمی در فصل جدید، در مقایسه با فصل پیشین ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کار مربی‌ها هم در فصل جدید اندکی دشوارتر شده است. در فصل گذشته مربیان ۱۲ باشگاه از مجموع ۲۰ باشگاه حاضر در سری A، هفده بازیکن را اخراج کردند.

به گزارش دویچه‌وله، ساعت‌های برگزاری بازی‌ها هم به مشکل دیگری تبدیل شده است. در برخی از هفته‌ها بازی‌ها از جمعه تا دوشنبه ادامه خواهند داشت و برخی از بازی‌ها هم در نیمروز جمعه (ساعت ۱۲:۳۰) برگزار می‌شوند تا علاقه‌مندان به سری A در قاره‌ آسیا هم از دیدن بازی‌ها محروم نمانند.

کد خبر 115071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز