جواد نصرتی: وقتی فصل پیش، لوچیانو اسپالتی پس از دومین شکست ابتدای سری (A) استعفا داد، رانیه‌ری جانشین او شد و یک فصل پرهیجان را در تیم رم آغاز کرد.

ایتالیا - فوتبال

مرد آرامی که یکی از «آدم مهربان‌های» سری (A) به شمار می‌رود، حالا اما دچار وضعیت مشابهی شده است. تیمش در 3بازی ابتدایی سری (A) تنها 2امتیاز گرفت، در لیگ قهرمانان مقابل بایرن‌مونیخ شکست خورد و کاپیتانش تاکتیک‌های او را به باد انتقاد گرفت. رانیه‌ری فصل پیش به‌خوبی انتظارات را برآورده کرد. وقتی به‌عنوان یک رمی و کسی که از کودکی طرفدار تیم رم بوده است، از یوونتوس به رم آمد، خیلی زود تیم را به سامان رساند و رقابتی شانه به شانه را با اینتر شروع کرد.

رم حتی پس از شکست دادن اینتر در هفته سی‌و‌یکم، به صدر جدول رسید اما در پایان قهرمانی سری (A) و جام حذفی را به ژوزه‌مورینیو و اینتر واگذار کرد. وقتی رم فصل پیش تنها با 2‌امتیاز اختلاف نسبت به اینتر، قهرمانی را از دست داد، همه، شکست‌های اول فصل را یادآوری کردند. و حالا باز هم اول فصل است و رم گرفتار شکست شده. در این بحران امپراتوری فوتبالی رم، حتی گزارش‌هایی درباره تماس مسئولان باشگاه رم با لئوناردو و مارچلو لیپی منتشر شده است. همه این فشارها کار را به جایی رساند که مربی «مهربان» بالاخره منفجر شد. رانیه‌ری هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی با بولونیا در مقابل نمایندگان رسانه‌ها «نامهربان» شد؛ «این بار من شروع می‌کنم و من تمام می‌کنم.»

او این بار اجازه نداد روزنامه‌نگاران با سؤال‌هایشان او را به گوشه رینگ ببرند؛ کسانی که رم‌راتیمی ترسو و بی‌جگر نامیده بودند. نطقش را در کنفرانس مطبوعاتی درباره تیمش شروع کرد و 6‌دقیقه‌و‌نیم بعد با گفتن «متشکرم و خدانگهدار» از سالن کنفرانس بیرون رفت تا همان طور که گفته بود خودش تمام کند؛ رانیه‌ری کنفرانس را به تنهایی با خنده و عصبانیت، زدن دستش روی میز، اشاره کردن به حاضران و تکان دادن سر و دست‌هایش اجرا کرد.

او در این کنفرانس گفت: «صحبت کردن پس از بازی آسان است. آ...سان. من همیشه کارهایم را پیش از یک اتفاق و براساس اطلاعاتی که در طول یک هفته جمع کرده‌ام انجام می‌دهم. اما برای شما راحت‌ترین کار این است که پس از یک اتفاق شروع کنید. ما نمی‌خواستیم بد شروع کنیم اما نشد. می‌خواستیم با سرعت هزار مایل بر ساعت شروع کنیم. اما بنا به دلایل متنوعی نتوانستیم کار را شروع کنیم.

ما می‌خواهیم بیشتر تلاش کنیم. از اتفاق‌هایی که می‌افتد راضی نیستیم. ما فصل پیش به خاطر هواداران بردیم چون در هر لحظه از هر بازی تمام تلاش خود را کردیم. برخی بازی‌ها را بردیم، در برخی بازی‌ها برنده نبودیم. گاهی خوب بازی کردیم و گاهی بد. اما این حمله‌ها را به تیم قبول نمی‌کنم. اینجا تیمی وجود دارد که جگر دارد، ما این را ثابت می‌کنیم.»

یک روز بعد اما رم با بولونیا تساوی کرد. احتمالا رانیه‌ری درست می‌گفت که تیمش جگر داشت. چیزی که تیمش نداشت، توانایی حفظ برتری 2 بر صفر بود. طنز بازی اینجا بود که هر دو گل بولونیا را مارکو دی‌وایو به ثمر رساند؛ بازیکنی که در تیم جوانان لاتزیو- رقیب همشهری رم - رشد کرده است. و دیگر اینکه مامور مهار این بازیکن، آلئاندرو روسی 23‌ساله بود که گاتزتا پس از بازی درباره او نوشت که «هنوز الفبای فوتبال را یاد نگرفته است.»

رم تیم بی‌دفاع

اشکال رم از همین جای شروع می‌شود؛ دفاع. اگر باخت رم به اینتر در سوپرجام ایتالیا را هم درنظر بگیریم، این تیم در 5 بازی اخیر 12‌گل دریافت کرده است. شاهکار دفاعی رم بازی هفته دوم بود که مقابل کالیاری 5‌گل دریافت کرد. و همه اینها در تیمی اتفاق می‌افتد که در فصل پیش به‌صورت میانگین در هر بازی کمتر از یک گل دریافت کرده بود (فصل پیش رم در 2بازی اول 6 گل دریافت کرده بود).

آمدن نیکلاس بوردیسو از اینتر میلان به رم هم تغییری در وضعیت دفاعی این تیم نداشته است، همان طور که نبودنش در پی اخراجش در نخستین بازی‌اش برای رم. نبودن او در کنار ژوان یا مکسز در عمق خط دفاعی چندان تأثیری بر بازی نداشته است؛ اوضاع تیم همچنان آشفته است.

اما مسئله تنها این دفاع آشفته نیست. تاکتیک‌هایی که رانیه‌ری در این فصل به کار گرفته است، منتقدان جدی زیادی داشته که مهم‌ترین آنها فرانچسکو توتی، کاپیتان تیم است. او پس از شکست 2 بر صفر رم مقابل بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا، رانیه‌ری را متهم کرد که از روش‌های «قدیمی کاتاناچو» استفاده می‌کند.

گرچه اختلاف میان این دو به سرعت از هر دو طرف تکذیب شد اما گزارش‌ها درباره این اختلاف‌ها و گمانه‌زنی برای جانشینی رانیه‌ری بود که او را در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی با بولونیا از کوره به در کرد. «من هرگز هیچ‌چیزی مسخره‌تر از این نخوانده بودم.»؛ رانیه‌ری به گزارش‌هایی که به اختلاف او با توتی پرداخته بودند اینگونه واکنش نشان داد و درباره اینکه اصرار دارد با سیستم 2-4-4 بازی کند؛ «درباره رانیه‌ری چه می‌دانید؟ شما فقط امروز را می‌بینید. دیروز را به یاد نمی‌آورید. بروید و نگاه کنید که در دوران مربیگری‌ام چه کرده‌ام. چقدر ترکیب‌های مختلف را اجرا کرده‌ام و با آنها بازی‌ها را برده‌ام. من در 3‌هزار موقعیت سخت در دوران مربیگری‌ام قرار گرفته‌ام. فکر می‌کنید همیشه روی نیمکت می‌نشستم و سیگار می‌کشیدم؟»

این نطق آتشین اما پس از تساوی به یک درددل تبدیل شد؛ « هیچ‌چیز درست پیش نمی‌رود». و در ادامه به عملکرد خوب کاپیتان تیمش اشاره کرد: «بازی توتی را دیدید. بازیکنی که بخواهد مربی‌اش را شکار کند این طور بازی می‌کند؟»

با این حال روزنامه‌نگاران کار خود را انجام دادند و تمام هفته گذشته خبرهایی درباره برکناری و جایگزینی رانیه‌ری مطرح شد. برخی روزنامه‌های ایتالیایی گزارش دادند که باشگاه پس از بازی با بولونیا به رانیه‌ری تنها 4 بازی دیگر فرصت داده است. روزنامه‌نگاران در ایتالیا نطق‌های آتشین را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

کد خبر 116790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز