یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پایتخت آمریکا روز شنبه و همزمان با سالگرد سخنرانی معروف مارتین لوترکینگ، فعال جنبش مدنی و مبارزه با تبعیض نژادی در این کشور، صحنه 2 تظاهرات هزاران نفری با حضور گروه‌های مخالف بود.

جمعیت

این دو تظاهرات که به‌صورتی کم سابقه در این کشور برگزار شد، چند پارگی و شکاف‌های مذهبی، نژادی و سیاسی ایالات متحده آمریکا را آن هم در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره، به رخ ‌کشید.

روز شنبه ده‌ها هزار نفر از محافظه‌کاران و طرفداران جنبش حزب چای، به دعوت گلن بک، مجری جنجالی شبکه خبری فاکس در تظاهراتی با عنوان احیای عزت آمریکا در بنای یادبود آبراهام لینکلن جمع شدند. این همان مکانی است که مارتین لوتر‌کینگ 47 سال پیش سخنرانی معروف «رؤیایی دارم» را ایراد کرد. این فعال مدنی سیاه‌پوست آمریکا در این سخنرانی از حقوق مدنی سیاهان و ضرورت از میان رفتن تبعیض نژادی سخن گفت.

اما 47 سال بعد از آن روز، برگزاری 2 تظاهرات که یکی را سفیدپوستان محافظه‌کار با شعار احیای عزت آمریکا و کنایه به حضور یک سیاه‌پوست در کاخ سفید تدارک دیدند و دیگری را سیاه‌پوستان به طرفداری از سخنرانی معروف کینگ برگزار کردند، نشان می‌دهد که رؤیای این فعال مدنی هنوز محقق نشده‌است.

ساعتی بعد از شروع مراسم محافظه‌کاران سفیدپوست، چند کیلومتر دورتر از بنای یادبود لینکلن فعالان مدنی سیاه‌پوست در استادیوم فوتبال یک دبیرستان جمع شدند تا سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ را گرامی بدارند. آنها ساعتی بعد از شروع مراسمشان از استادیوم بیرون آمدند و در خیابان‌های اطراف راهپیمایی کردند.

هدف این سیاه‌پوستان اعتراض به گردهمایی محافظه‌کاران سفیدپوستی بود که با حضور چند سخنران مانند سارا پیلین، نامزد معاونت رئیس‌جمهور حزب جمهوریخواه در انتخابات اخیر، فضایی احساسی پیدا کرده‌بود. دلیل اعتراض این گروه آن بود که تجمع سفیدپوستان با نام احیای عزت آمریکا عمدا در همان مکانی تشکیل شده که قرار بوده فعالان جنبش مدنی و مقابله با تبعیض‌نژادی مراسم سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ را برگزار کنند.

در ادامه این دو مراسم، 2 گروه معترض برای مدتی کوتاه در مرکز واشنگتن مقابل هم قرار گرفتند و با در دست گرفتن پلاکارد و دادن شعار به مقابله با هم پرداختند. شمار تجمع‌کنندگان سفیدپوست در بنای یادبود لینکلن که از ایالت‌های مختلف و از سراسر آمریکا برای این مراسم خود را به واشنگتن رسانده‌بودند، به ده‌ها هزار نفر می‌رسید.

اما شمار شرکت‌کنندگان در مراسم دوم که همگی سیاه‌پوست بودند کمتر بود. گروه دوم، سخنرانان گروه اول به‌ویژه گلن بک و سارا پیلین را به نژادپرستی متهم می‌کردند و تصاویر مارتین لوترکینگ را در دست داشتند. گروه اول هم با در دست داشتن پرچم آمریکا نام این کشور را فریاد می‌زدند.

مجری جنجالی شبکه فاکس‌نیوز که ترتیب‌دهنده اصلی گردهمایی محافظه‌کاران و از مخالفان سرسخت باراک اوباماست در این مراسم گفت: آمریکا از مسیر بنیانگذارانش منحرف شده و مدت‌هاست که در تاریکی به سر می‌برد و به خدا پشت کرده‌است.
پیلین نیز سخنرانی خود را با اشاره به پسر 20 ساله سربازش که در جنگ حضور داشته شروع کرد و خود را مادر یک سرباز خواند.

او سپس با کنایه‌ای مستقیم به اوباما گفت: عده‌ای می‌گویند که آمریکا باید اساسا تغییر کند اما این درست نیست؛ ما باید آمریکای گذشته را احیا کنیم و عزت و اعتبارش را بازگردانیم. این دومین رویارویی گروه‌های رقیب سیاسی و مذهبی در روزهای اخیر در آمریکاست.

هفته گذشته نیویورک شاهد تظاهرات 2 گروه رقیب و رویارویی آنها بود. گروه‌های افراطی محافظه‌کار در این شهر به بهانه مخالفت با ساخت یک مرکز اسلامی در محل حملات 11 سپتامبر دست به تظاهرات زدند و در مقابل، طرفداران ساخت این مرکز اسلامی تجمع مشابهی در همان محل برگزار کردند. پلیس برای جلوگیری از درگیری 2 گروه در محل مستقر شد و میان آنها مانع ایجاد کرد.
انتخابات میاندوره‌ای کنگره دوم نوامبر (11 آبان) برگزار می‌شود. جمهوریخواهان بسیار امیدوارند که در این انتخابات اکثریت کنگره را از دست دمکرات‌ها خارج کنند.

کد خبر 115019

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز