دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در آستانه سالگرد حملات 11 سپتامبر، شهر نیویورک روز گذشته شاهد تظاهرات موافقان و مخالفان تاسیس یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل سابق برج‌های تجارت جهانی و محل حملات 11 سپتامبر بود.

آمریکا تظاهرات

ساخت این مرکز اسلامی 13 طبقه که شامل یک مسجد می‌شود تاکنون جنجال زیادی در این کشور به‌دنبال داشته است. درحالی‌که براساس قوانین آزادی مذهب، مسلمانان می‌توانند در هر جای آمریکا برای خود مسجد داشته باشند گرو‌ه‌های سیاسی از جمله نومحافظه‌کاران در تلاش هستند مانع از عملی شدن این مسئله شوند.

صدها نفر از طرفداران ساخت این مرکز اسلامی روز گذشته با مخالفان این طرح در خیابان‌های نیویورک رو در رو شدند. موافقان تاسیس این مرکز با تاکید بر آزادی مذهبی خود، تبلیغات سوء علیه این مرکز اسلامی را ترویج نژادپرستی و اسلام هراسی می‌دانند.

این در حالی است که مخالفان تاسیس این مرکز اسلامی روز گذشته با در دست گرفتن تصاویری از حملات افرا‌ط‌گرایان تلاش کردند که مسلمانان را با گروه‌های تروریستی یکسان نشان دهند. یکی از مخالفان تاسیس این مسجد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی ‌گفت: کسانی که می‌خواهند این مسجد را بسازند همان کسانی هستند که به برج‌های دوقلو حمله کردند! در مقابل یک پزشک مسلمان آمریکایی اعلام کرد: آمریکایی‌ها به بچه‌هایشان از آزادی مذهب در این کشور می‌گویند اما خودشان به حرف‌هایی که می‌زنند اعتقاد ندارند.

نیروهای پلیس روز گذشته با رودررو شدن دو گروه از تظاهرات‌کنندگان برای جلوگیری از برخورد فیزیکی دست به اقدام‌های پیشگیرانه مانند ایجاد موانع زدند. با این حال هیچ برخوردی بین 2 گروه گزارش نشده است. در روزهای اخیر تبلیغات تحریک آمیزی که اسلام و تروریسم را یکسان می‌کند از سوی برخی گروه‌های خاص در نیویورک شدت گرفته است.

در یکی از جنجالی‌ترین پوسترهای نصب شده روی اتوبوس‌های این شهر تصویری دیده می‌شود که در سمت چپ آن هواپیمایی در حال برخورد به برج‌های مرکز تجارت جهانی و در سمت راست آن مسجد در حال ساخت در نیویورک دیده می‌شود. زیر این پوستر نوشته شده است: 11 سپتامبر 2001: حمله به برج تجارت جهانی نیویورک، 11 سپتامبر2010 ؛ ساخت مسجد بزرگ.

موضوع تاسیس این مرکز اسلامی اکنون به یک مسئله مهم در میان گروه‌های سیاسی آمریکا تبدیل شده است. این بحث‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از 3 ماه به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باقی‌مانده است و جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در تلاش هستند از این موضوع برای بالابردن آرای خود بهره‌برداری سیاسی کنند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در مراسم افطار کاخ سفید اعلام کرد که مسلمانان مانند دیگر شهروندان آمریکایی حق دارند تا اعمال مذهبی خود را با ساخت مسجد در هر جای آمریکا به جا آورند. بسیاری این اظهارنظر را حمایت ضمنی اوباما از مرکز اسلامی نیویورک تلقی کردند اما اوباما یک روز بعد به‌دنبال فشارهای سیاسی مجبور به تغییر موضع خود شد و اعلام کرد حرف او به معنی تصمیم شخصی در حمایت از ساخت این مسجد نیست.

محافظه‌کاران و جمهوریخواهان پس از این اظهارنظر اوباما تلاش فراوانی برای گسترش اسلام هراسی کردند تا از این مسئله به‌عنوان ابزاری برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. پس از مدتی هری رید رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا در موضعی کاملا متفاوت با رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا با ساخت این مرکز اسلامی در منطقه صفر منهتن مخالفت کرد.

سخنگوی رید اعلام کرد که این سناتور فکر می‌کند مرکز اسلامی باید در نقطه‌ای دیگر در نیویورک تاسیس شود. به عقیده بسیاری، مخالفت رهبر دمکرات‌های سنا با این موضوع هم بخشی از مبارزه تبلیغاتی او برای پیروزی در انتخابات است. او در نوادا با رقابت سخت نامزدهای جمهوریخواه رو‌به‌روست و به همین خاطر تلاش می‌کند با مخالفتش ابزار حمله را از رقبای جمهوریخواه خود بگیرد.

سارا پلین، فرماندار سابق آلاسکا و معاون جان مک‌کین، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2008 نیز با انتقاد شدید از سخنان اوباما گفت: تمام آنچه می‌دانیم این است که آنها حق انجام این کار را دارند اما مسئله این است که آیا باید این کار را انجام دهند یا خیر؟

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک اما از ساخت این مرکز اسلامی حمایت کرده است و به همین خاطر در تظاهرات روز گذشته مخالفان، شعارهای فراوانی علیه وی داده شد. او به صراحت اعلام کرده است که از حق مسلمانان برای ساخت این مرکز حمایت خواهد کرد. بلومبرگ به هیچ کدام از 2 حزب دمکرات و جمهوریخواه تعلق ندارد.

برخی از مخالفان حتی به‌دنبال شکایت در این رابطه و گرفتن حکم ممنوعیت ساخت این مرکز از دادگاه‌های آمریکا هستند. این در حالی است که شبکه الجزیره گزارش داده است که برخی از کارگران ساخت این مرکز به خاطر فشار مخالفان مجبور شده‌اند کار خود را رها کنند. پس از 11 سپتامبر مسلمانان زیادی در شهرهای مختلف آمریکا از سوی نژادپرستان این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند.

فیصل عبد الرئوف که به‌همراه همسرش از سازمان‌دهندگان اصلی ساخت این مرکز اسلامی هستند، اعلام کرده است که موج مخالفت‌های صورت گرفته نشان‌دهنده توجه به این مرکز است که یک موفقیت مهم به حساب می‌آید. درحالی‌که اوباما در سال گذشته با سخنرانی خود در قاهره برای بهبودی چهره آمریکا در جهان اسلام تلاش کرد، اکنون مخالفت‌های شدید گروه‌های سیاسی در آمریکا و بالا گرفتن جنجال برای ساخت یک مرکز اسلامی نظرهای منفی مسلمانان نسبت به این کشور را تشدید کرده است.

تلاش‌های گروه‌های سیاسی آمریکا برای جلوگیری از ساخت این مسجد همزمان با موجی از گسترش اسلام هراسی در اروپا به‌ویژه در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک، هلند و سوئیس صورت می‌گیرد. تعدادی از کشورهای اروپایی اکنون پس از سوئیس در تلاش هستند که ساخت مناره مساجد را در این کشورها به‌عنوان نماد مسلمانان ممنوع کنند.

کد خبر 114614

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز