گروه بین‌الملل: طرح ساخت یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل برج‌های دوقلوی تخریب شده نیویورک با اظهارنظر رهبر اکثریت سنای آمریکا در این مورد بار دیگر جنجالی شد. هری رید رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا دیروز با ساخت این مرکز اسلامی در منطقه صفر منهتن مخالفت کرد

جمهوری خواه

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سخنگوی رید دیروز اعلام کرد که این سناتور فکر می‌کند مرکز اسلامی باید در نقطه‌ای دیگر در نیویورک تاسیس شود. به این ترتیب رهبر اکثریت سنا که هم‌حزبی باراک اوباماست، موضعی متفاوت از رئیس‌جمهور آمریکا در این مورد اتخاذ کرد تا معلوم شود رهبران حزب دمکرات هم درباره موضوع ساخت مرکز اسلامی نیویورک اختلاف نظر دارند.

طرح ساخت یک مرکز اسلامی در نزدیکی برج‌های تخریب‌شده در حملات 11 سپتامبر 2001 امسال و در آستانه سالگرد این حملات به جنجال بزرگی در آمریکا تبدیل شده‌است. اوباما روز جمعه در مراسم افطاری کاخ سفید که هر سال برگزار می‌شود، اعلام کرد که مسلمانان حق دارند هر جای آمریکا که بخواهند مسجد احداث کنند.

این سخنان اوباما با واکنش منفی گسترده‌ای در آمریکا رو‌به‌رو شد و از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه علیه این سخنان موضع‌گیری کردند. اوباما هم یک روز بعد یعنی صبح روز شنبه در حاشیه دیدارش از خلیج مکزیک مجبور به توضیح در این زمینه شد و گفت که منظورش تایید ساخت مرکز فرهنگی در منطقه منهتن نبوده و فقط از حق مسلمانان سخن گفته‌است.

طرح ساخت مرکز فرهنگی در نیویورک به کانون بحث‌های مبارزات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تبدیل شده‌است. تحلیلگران می‌گویند که مخالفت سناتور رید با این موضوع هم بخشی از همین مبارزات تبلیغاتی است. او در نوادا با رقابت سخت نامزدهای جمهوریخواه رو‌به‌روست و حالا با مخالفت با ساخت مرکز اسلامی در نزدیکی برج‌های دوقلو قصد دارد ابزار حمله را از رقبای جمهوریخواه خود بگیرد.

موافقان ساخت این مرکز اسلامی می‌گویند این اقدام می‌تواند بحران به‌وجود آمده بعد از حملات 11 سپتامبر در زمینه اسلام‌هراسی در آمریکا را تا حدی کاهش دهد. از سوی دیگر زمینی که قرار است به ساخت این مرکز اختصاص یابد متعلق به بخش خصوصی است و دولت آمریکا نمی‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد.

کد خبر 114158

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز