همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی معتقداست:‌ با راه اندازی شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت واردات، ‌کالا شناسنامه دارشده و تولید کننده یا وارد کننده باید مسئولیت‌های بعدی کالای خود را بپذیرد.

مهدی غضنفری

به گزارش ایرنا،‌ مهدی غضنفری روز شنبه در مراسم آغاز بکار شبکه بازرسی و نظارت مردمی گفت:‌ هر وارد کننده باید مسئول کیفیت و یا خسارت های بعدی کالای وارداتی خود باشد.

به گفته غضنفری، ‌در مدیریت واردات ‌وارد کننده مسئولیت کالای عرضه شده در سطح بازار را می پذیرد و درعین حال کالای قاچاق مصون از این محدودیت ها وارد بازار نخواهد شد و سود مناسبی نیز عاید واردکننده کالای قاچاق نمی‌شود.

وزیر بازرگانی این نکته را نیز یادآور شد بهترین زمان برخورد با کالای قاچاق، ‌پیش از زمان توزیع کالا در سطح گسترده بازار و وجود بیش از دومیلیون صنف، مبادی و یا معابر کشور است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار داشت :‌ شبکه بازرسی و نظارم مردمی (شبنم) در بازار فروش نه تنها اصالت و صحت کالا را کشف می‌کند بلکه برای وزارت بازرگانی این امکان را فراهم می کند تا موجودی کالاهای برچسب دار را رصد کند.

غضنفری به افتتاح سامانه مبنا، مدیریت بازرسی و نظارت اصناف در سال گذشته اشاره ای داشت و گفت: ‌با راه‌اندازی شبکه بازرسی ونظارت مردمی (شبنم ) سامانه‌های وزارت بازرگانی درحال کامل شدن هستند به نحوی که می توان اطلاعات شبنم را برای مبنا نوشت.

به گفته وی به محض اینکه مشتری تصویر بارکد دو بعدی را برای سامانه از طریق پیامک ارسال کند مرکز دیتا به شناسایی کالای اصلی از قاچاق می پردازد و پس از تعیین اصالت سیستم توسط اصناف با متخلف برخورد می‌شود.

غضنفری تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح خریداران نیز به جمع 10 هزار بازرس و ناظر در سراسر کشور می پیوندند.

وی با بیان اینکه نصب برچسب بر روی لوازم صوتی شروع شده ابراز امیدواری کرد تا با تعامل رسانه ها امکان قدرت علمیاتی بدون سیستم رصد شود.

وزیر بازرگانی در ادامه گفت: ‌این سیستم از زاویه تجارت الکترونیک نیز می تواند منجر به توسعه فضای خرید و فروش الکترونیکی شود.

غضنفری افزود:‌ پیاده شدن شبکه بازرسی و نظارت مردمی علاوه براینکه امکان استفاده بیشتر از تلفن همراه و اینترنت را فراهم می کند منجر به عدم مراجعه حضوری مردم و سرعت عمل در اجرای کار می‌شود.

وزیر بازرگانی سپس تاکید کرد: در این طرح همزمان با خرید و فروش، کنترل ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برای نخستین بار در کشور است که کدی دو بعدی با اطلاعاتی در حد هفت هزار کاراکتر به کار گرفته می شود.

وی بابیان اینکه هیچ محدودیتی برای ورود تولیدکنندگان به این طرح نیست، افزود:‌ در مرحله نخست تولیدکنندگان محصولات شوینده، فیلم و لوح‌های فشرده، لوازم خانگی، مواد بهداشتی و آرایشی، غذایی و آشامیدنی، ‌لوازم الکترونیکی با دریافت بارکد دو بعدی به این طرح پیوستند.

یادآور می شود هزینه استفاده ازدیتاماتریس برای متقاضیان 120 ریال است که به میزان استفاده این هزینه کاهش می‌یابد.

وزیر بازرگانی یاد‌آور شد که ذینفعان سامانه تنها مشتریان و خریداران نیستند بلکه تولیدکنندگان خوش حساب نیز می‌توانند درطرح قرار گیرند.

غضنفری، ناامن کردن شبکه توزیع قاچاق کالاهای جعلی، بالابردن ضریب نفوس بازرسی و گسترش بازرسان از تعدادی محدود به همه مردم، اطمینان مردم از اصالت کالا، امکان برخورد دقیق‌تر و بیشتربا متخلفان، متمرکز شدن ورود کالااز کانال رسمی و ایجاد امکان کنترل کامل تر آن را از هدف های اجرای این طرح برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که رسانه ها با رصد کردن این سیستم قدرت عملیاتی شدن این سیستم را پیگیری کنند.

'محمد صادق مفتح ' معاون وزیر بازرگانی نیز دراین مراسم اظهار داشت: ‌شبکه بازرسی و نظارت مردمی شبنم حلقه مکمل بر سیاست های نظارت بر تولید و واردات کالا محسوب می شود.
وی افزود: ‌آگاهی خریدار از اصالت کالا و اطلاع دادن به نظام های نظارتی دو هدف عمده ای است که این شبکه آن را پیگیری می کند.

مفتح از تولید کنندگان علاقه مند به پیوستن به این طرح خواست تا ازطریق سایت به این شبکه بپیوندند.

رییس شورای اصناف کشور نیز ابراز امیدواری کرد تا پس از آگاهی یابی از عدم اصالت برخی کالاها از طریق شبکه بازرسی ونظارت مردمی بازرسان اصناف در کمتر از 30 دقیقه با مراجعه به محل با متخلفان برخورد کنند.

درپایان این مراسم همچنین تفاهمنامه همکاری میان شورای اصناف ، شرکت سروش و شرکت راهبر به امضا رسید.

 حضور بازرسین اصناف در کمتر از 30 دقیقه

رییس شورای اصناف کشور نیز در مراسم افتتاح شبکه بازرسی و نظارت مردمی گفت: در صورت مغایرت اطلاعات بارکد با اطلاعات موجود در سامانه شبنم ، بازرسین شورای اصناف در کمتر از 30 دقیقه بررسی‌های مورد نیاز را انجام و نتیجه را به سامانه و مشتری ارایه می‌دهند.

 به گزارش شبکه اطلاع‌‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، قاسم نوده فراهانی  با اشاره به سوءاستفاده برخی از افراد از اعتبار تولیدکنندگان اصلی، گفت: به طور مثال در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که تولیدکننده‌ای سرمایه کلانی را صرف تولید کالای مورد نظر خود می‌کند ولی بعد از مدتی با ورود کالاهای جعلی، میزان فروش و درآمد تولیدکننده به دلیل ورود کالای تقلبی به بازار کاهش چشم‌گیری می‌یابد که این امر تهدیدی برای تولید داخلی است.

وی لازمه موفقیت اجرای این طرح را اطلاع‌رسانی کامل و مناسب دانست و گفت: باید تولیدکنندگان و واردکنندگان درخصوص مزایای استفاده از این بارکد مطلع شوند.

فراهانی، افزایش بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را از جمله اهداف راه‌اندازی این شبکه دانست و خاطرنشان کرد: در صورت مغایرت اطلاعات بارکد با اطلاعات موجود در سامانه شبنم‌، بازرسین شورای اصناف در کمتر از 30 دقیقه بررسی‌های مورد نیاز را انجام و نتیجه را به سامانه و مشتری ارائه می‌دهند.

رییس شورای اصناف ادامه داد: هم‌چنین با اضافه شدن تمام مردم به جمع بازرسین اصناف، دیگر جایی برای کالای قاچاق و تقلبی در جامعه نخواهیم داشت.

فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: هر کسی که بتواند قدمی را در مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی بردارد، خدمت بزرگی به مردم کشور خود خواهد کرد.

کد خبر 114925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز