یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهدی غضنفری وزیر بازرگانی که جهت پاسخ به سوال حسین نقوی نماینده ورامین به صحن علنی آمده بود، نتوانست با توضیحات خود این نماینده را قانع کند.

به گزارش ایلنا، در جلسه علنی یکشنبه 27 تیر سوال سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین از وزیر بازرگانی در ارتباط با علت واردات بی‌رویه کالاها و محصولات خارجی و نابودی مراکز داخلی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنعتی در دستور کار قرار گرفت. پس از آنکه نقوی از پاسخ وزیر قانع نشد، طی رای‌گیری صورت گرفته نمایندگان مجلس با 56 رای موافق، 120 رای مخالف و 9 رای ممتنع پاسخ وزیر را قانع‌کننده تشخیص ندادند.

غضنفری در ابتدای صحبت‌های خود با ارائه گزارشی از وضعیت واردات و صادرات کشور اظهار داشت: که نسبت واردات به صادرات از سال 84 تا 88 رکورد بسیار خوبی را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که به ازای صادر کردن هر دلار 6/2 برابر واردات داشته‌ایم.

به گفته وی مهمترین اهرم در راستای حمایت از تولید داخل در وزارت بازرگانی تعرفه‌گذاری است. رتبه ایران از نظر بزرگ بودن تعرفه‌ها در دنیا 14 است و این در حالی است که رتبه ایران از نظر تعرفه در حوزه صنعت رتبه سوم را در جهان است.

غضنفری با یادآوری این مطلب که واردات محصولات کشاورزی حدود 10 درصد از سهم واردات کشور را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی نیز 14 درصد از صادرات کشور ما را در بر می‌گیرد که نشان‌دهنده موفقت ما است. به گونه‌ای که واردات محصولات کشاورزی در سه ماهه گذشته دارای 18 درصد کاهش بوده است.

غضنفری همچنین در ارتباط با دام زنده، اظهار داشت: در سال 87، 6/2 میلیون راس گوسفند در کشور کشته شده است که این آمار در سال 88 به 9/1 میلیون رسیده است که نشانگر کاهش تولید ما است.

وزیر دروغ می‌گوید

در این لحظه حسن ونایی نماینده ملایر طی تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 با یادآوری این مطلب که هیات ‌رئیسه سوگند یاد کرده است که حرمت مجلس و نمایندگان را حفظ کند، ادامه داد: وزیر بازرگانی چشم در چشم نمایندگان دروغ می‌گوید. همه مردم می‌دانند که واردات بی‌رویه دام و محصولات کشاورزی کشور را به نابودی کشانده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه آمارهای ارائه شده از سوی غضنفری را نادرست دانست و گفت: هیات‌ رئیسه موظف است در برابر این آمارهای نادرست موضع بگیرد.

سیاست‌ها به نفع واردات بوده است

سیدحسین نقوی نماینده ورامین نیز به عنوان طراح این سوال از رئیس کمیسیون اقتصادی که اعلام کرده بود از پاسخ وزیر قانع شده‌اند گله کرد و گفت: سوال من برخاسته از مسائل جاری اداری و مسائل سیاسی کشور نیست. چراکه در صورت برهم خوردن تعادل واردات و صادرات به کشور خسارات بسیاری وارد شده و اشتغال و استقلال کشور آسیب خواهد دید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست‌های تجاری در سال‌های اخیر به نفع واردات بوده است، این موضوع را مخالف راهبردهای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که چندین درصد صنایع در حال تعطیلی است و به بانک‌ها بدهکارند.

ایران در رده 5 کشور اول وارد کننده میوه در جهان

به گفته وی، براساس آمار فائو ایران در سال‌های اخیر یکی از 5 کشور اول واردکننده میوه در جهان بوده است و این میوه‌ها همان محصولات استراتژی برخی استان‌های کشور است نه محصولاتی همچون نارگیل و موز.

واردات از مدادتراش تا کولر

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: واردات از نظر ارزش 66 درصد افزایش داشته است که این واردات از مدادتراش تا کولر را شامل می‌شود. به گونه‌ای که کارخانه کولرسازی در تهران کارخانه خود را به چین منتقل کرده و همان کولر را با آرم چینی تولید کرده و به ایران می‌فروشد. این موضوع بیانگر بالاتر بودن صرفه اقتصادی واردات از صادرات است.

نقوی یادآور شد: 95 درصد پارچه مورد نیاز کشور وارد می‌شود و تنها 10 درصد کارخانجات نساجی کشور در حال فعالیت هستند.

به گفته وی از شلوار جین تا جانماز از کشور چین به ایران وارد می‌شود و بازار قم و مشهد را جانماز چینی پر کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: واردات دام زنده در 9ماهه اول سال 88 در مقایسه با 9ماهه اول سال 87 5/2 برابر شده است همچنین واردات شیر و شیرخشک نیز در 9ماهه اول سال 88 در مقایسه با 9ماهه اول سال 87 2/8 برابر شده است.

به گفته وی واردات محصولات و فرآورده‌های دامی در 9ماهه سال 88 نسبت به 9ماهه سال 87 از نظر وزنی سه برابر و از نظر دلار چهار برابر شده است در نتیجه تمام آمارهایی که وزیر بازرگانی ارائه داد غیرواقعی است.

غضنفری نیز در ادامه توضیحات خود تمام آمارهای ارائه شده را از سایت گمرک عنوان کرد و گفت: چنانچه این آمارها دارای اشکال باشد من مسوول هستم. هرچند که گمرک زیرمجموعه وزارت بازرگانی نیست و از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ای کاش جلسه غیرعلنی بود تا راحت‌تر صحبت می‌کردم، ادامه داد: در سال 86 ،7/11 میلیون راس کشتار داشته‌ایم که این آمار در سال 88 به 3/9 رسیده است که حدود 18 درصد دام زنده کمتر کشتار می‌شود.

غضنفری بهترین شیوه تنظیم بازار را تنظیم بازار متکی به تولید داخل دانست و گفت: اما این تولید باید به شکل پایدار باشد.

نقوی نیز با بیان اینکه توضیحات وزیر را در مورد تنظیم بازار قبول دارد تاکید کرد که نباید در راستای تنظیم بازار تولید ملی و داخلی نابود شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از عدم حمایت دولت از صنعت و تولید داخلی خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی مسوولیت تنظیم بازار دام را برعهده دارد. اما این مسوولیت به شکل غیرقانونی به وزارت بازرگانی سپرده شده است.

نقوی در پایان اعلام کرد که پاسخ وزیر را قانع‌کننده نمی‌داند.

پس از رای‌گیری صورت گرفته از میان نمایندگان مجلس نشان داد که از پاسخ وزیر بازرگانی قانع نشده است.

کد خبر 111857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز