گروه بین‌الملل: درحالی‌که مردم پاکستان هنوز با مشکلات یکی از بدترین فاجعه‌های طبیعی تاریخ این کشور دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، شبه نظامیان طالبان با غیرقابل‌قبول دانستن حضور خارجی‌ها در این کشور تهدید کرده‌اند که به امدادگران بین‌المللی حمله خواهند کرد.

سیل زدگان

اعظم طارق، سخنگوی طالبان پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از نقطه‌ای نامعلوم حضور امدادگران بین‌المللی در نواحی سیل‌زده را غیرقابل‌قبول توصیف کرد و گفت: آمریکا و دیگر کشورها در ظاهر کمک به سیل‌زدگان را مطرح می‌کنند اما در پشت پرده، آنها اهداف مورد نظر خودشان را دارند.

هیچ تغییری در شرایط سیل زدگان در پاکستان ایجاد نشده است و زمانی که قربانیان این سیل اخیر کمکی دریافت نمی‌کنند، بنابراین حضور خارجی‌ها در پاکستان به‌هیچ‌وجه برای ما قابل‌قبول نیست.وی با تاکید شدید بر احتمال متوسل شدن شبه نظامیان به خشونت اعلام کرد:‌ زمانی که می‌گوییم چیزی برای ما غیرقابل‌قبول است، خودتان از آن نتیجه‌گیری کنید.

این در حالی است که یک مقام دولت آمریکا هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هشدار داد که شبه‌نظامیان طالبان قصد دارند به امدادگران خارجی حاضر در پاکستان حمله کنند. سازمان ملل متحد با وجود این تهدیدها اعلام کرده است که کمک به مردم سیل زده را ادامه خواهد داد.

جان هولمز، رئیس امور بشر دوستانه سازمان ملل در نشست خبری اعلام کرد:‌ بدون شک ما این تهدیدها از سوی طالبان را جدی می‌گیریم و تدابیر لازم را در این راستا اتخاذ می‌کنیم اما این تهدیدها باعث نمی‌شود ما به آنچه اعتقاد داریم عمل نکنیم. وی با اشاره به اینکه شورشیان، اکتبر گذشته هم در شهر اسلام آباد به دفتر برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد حمله کرده بودند، تهدید طالبان را تحول تازه‌ای ندانست و بر کمک به مردم سیل زده تاکید کرد.

جان هولمز با وجود این اعلام کرد که کارشناسان امنیتی این سازمان و گروه‌های امدادگر بین‌المللی برای بررسی خطر و به حداقل رساندن آن همکاری می‌کنند.براساس آمار سازمان ملل متحد سیل پاکستان زندگی17.2 میلیون نفر از مردم این کشور را مختل کرده و1.2میلیون خانه بر اثر آن تخریب شده است. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این مسئله اعلام کرد که واشنگتن این تهدیدها از سوی طالبان پاکستان را جدی می‌گیرد.

وی گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم که احتمال هدف قرار گرفتن امدادرسانان خارجی در پاکستان از سوی شبه نظامیان در این کشور وجود دارد. این برای نخستین بار است که آمریکا به‌طور مستقیم در مورد احتمال حمله به امدادرسانان در پاکستان هشدار داده است.

1600 نفر تاکنون بر اثر سیل پاکستان کشته شده‌اند اما این فاجعه به خاطر وسعت آن یکی از بدترین بلایای طبیعی در تاریخ پاکستان به حساب می‌آید. گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که امدادگران هنوز به 800 هزار نفر از مردم این کشور امکان دسترسی ندارند و امدادرسانی به آنها تنها از طریق هوایی قابل انجام است. این در حالی است که با شکست عملیات مقابله با سیلاب‌ها، منطقه جنوب پاکستان با بحرانی جدی روبه‌روست و براساس گزارش‌های سازمان ملل در 48 ساعت گذشته یک میلیون نفر از مردم این منطقه مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند.

مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند با افزایش سیلاب‌ها، به مردم برای ترک خانه‌هایشان هشدار داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در شهر تاتا 300 هزار نفر (معادل 70 درصد جمعیت آن) تاکنون مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند تا به مناطق امن منتقل شوند.

مناطق اطراف رودخانه ایندوس با طغیان آن در خطر جدی قرار دارند و مسئولان دولتی در تلاش برای تخلیه این مناطق هستند. این در حالی است که با افزایش انتقادها از ناکارآمدی دولت پاکستان در امدادرسانی به آسیب دیدگان این فاجعه طبیعی، نگرانی‌های بسیاری از سوءاستفاده شبه نظامیان طالبان از این مسئله وجود دارد.

گفته می‌شود طالبان در تلاش است با افزایش مشارکت خود در کمک به سیل زدگان وجهه خود در میان مردم این کشور را بهبود ببخشد. مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند شبه نظامیان اکنون با دادن پول و غذا به سیل‌زدگان در تلاش هستند که نظر مردم را نسبت به فعالیت‌های خود جلب کرده و کنترل خود در مناطق مختلف پاکستان را گسترش دهند.

کد خبر 114863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز