همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی روز چهارشنبه پیشنهاد تشکیل صندوق کمک های فوری سازمان کنفرانس اسلامی را ارایه کرد.

به گزارش ایرنا از آنکارا،  اکمل الدین احسان اوغلو در گفت وگوبا خبرگزاری آناتولی با تاکید براین که جهان اسلام باید از مصیبت سیل در پاکستان درس بگیرد، گفت: سازمان کنفرانس اسلامی از سال 2005 میلادی به طور جدی با چنین رخدادهایی درگیر شده و سونامی اندونزی درس های فراوانی به کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی آموخت که باید از این تجارب برای کاهش صدمات و خسارات استفاده کرد.

احسان اوغلو با تاکید براین که هدف نهایی به میان گذاشتن ظرفیت های اصلی کمک رسانی کشورهای اسلامی است، گفت: با تشکیل صندوق کمک های فوری در سازمان کنفرانس اسلامی می توان در این راه گام برداشت.

وی با تاکید بر این که سیل پاکستان یک بار دیگر ضرورت نیاز به تشکیل یک صندوق کمک های فوری را آشکار کرد، افزود: چنین تشکل هایی نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی است و برای گرفتن چنین تصمیمی در جریان اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در مصر در سال آینده از هم اکنون تلاش های خود را آغاز خواهیم کرد.

به گفته احسان اوغلو، یک پنجم کشور پاکستان به زیر آب رفته است و یک دهم مردم پاکستان که معادل 20 میلیون نفر می شود نیزاز سیل های جاری شده در آن کشور آسیب دیده اند و در وضعیتی بسیار نامناسب بسر می برند.

وی با اشاره به این که تاکنون 250 میلیون دلار کمک در اختیار پاکستان قرار داده شده و 60 درصد آن را نیز کشورهای اسلامی تقبل کرده اند گفت: تنها عربستان 100 میلیون دلار کمک در اختیار پاکستان قرار خواهد داد.

به گفته احسان اوغلو نمایندگان دایمی کشورهای اسلامی در اجلاس روز جاری خود نحوه رساندن موثر کمک به پاکستان را بررسی خواهند کرد .

لازم به ذکر است نمایندگان برخی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در جریان نشستی در استانبول در سال گذشته میلادی مساله یک دست کردن کمک های کشورهای عضو در رخدادهای مختلف طبیعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

احسان اوغلو در جریان آن کنفرانس در گفت وگوبا ایرنا بر لزوم سازماندهی یکپارچه کمک کشورهای اسلامی از سوی این سازمان در سوانح مختلف طبیعی تاکید کرده و گفته بود: چنین امری علاوه برافزایش میزان اعتبار سازمان کنفرانس اسلامی موجب جلوگیری از تشتت کمک های مردمی کشورهای اسلامی در جریان سوانح مختلف می شود.

سازمان کنفرانس اسلامی نشست فوق العاده برگزار می کند 

در همین اعلام شد سازمان کنفرانس اسلامی روز چهارشنبه با هدف بررسی راه های کمک رسانی به اسیب دیدگان پاکستانی ' در شهر جده درغرب عربستان نشست فوق العاده برگزار می کند .   

به گزارش دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی ' نمایندگان 57 کشور عضو این سازمان در نشست امروز آخرین تحولات مربوط به نقاط سیل زده این کشور را که تاکنون منجر به مرگ صدها نفر شده ' مورد تبادل نظر قرار خواهند داد .

براساس این گزارش بخشی از محور مباحث نمایندگان کشورهای شرکت کننده که جمهوری اسلامی ایران از اعضای موثر آن است ,مربوط به بررسی حجم خسارات وارده به این کشور و راه های جبران این خسارات از طریق بانک توسعه اسلامی و کشورهای عضو است .

به گفته منابع آگاه این بانک در راستای اقدامات بشر دوستانه به آسیب دیدگان سیلاب های اخیر تاکنون 11 میلیون و 200 هزار دلار کمک مالی در اختیار اسلام آباد قرار داده است .

براساس اعلام سخنگوی سازمان ملل ادامه سیلاب های ویران کننده دراین کشور بیش از10 میلیون کودک پاکستانی را درمعرض انواع بیماری های واگیردار قرار داده است .

این سازمان همچنین مجموع آسیب دیدگان این کشور را در شمال غرب و ایالت های پنجاب , سند و بلوچستان بیش از 20 میلیون نفر اعلام کرده است .

کد خبر 114221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز