گروه بین‌الملل: خشم مردم پاکستان از ناکارآمدی دولت آصف علی زرداری در رسیدگی به سیل زدگان این کشور به حدی زیاد شده است که بسیاری اکنون احتمال بروز ناآرامی در این کشور و حتی اقدام نظامی ارتش را می‌دهند.

پاکستان سیل

زرداری که در بحبوحه بدترین فاجعه طبیعی پاکستان در 80 سال گذشته به تور اروپایی خود رفته بود اکنون با انتقادهای جدی از سوی مردم و رسانه‌های این کشور روبه‌روست. رئیس‌جمهوری پاکستان که اکنون متهم به بی‌توجهی نسبت به مردم این کشور است تحت فشارهای سیاسی شدید به سر می‌برد که پایه‌های دولت او را هر روز متزلزل‌تر می‌کند. درحالی‌که براساس آمارهای سازمان ملل متحد 14 میلیون نفر از مردم پاکستان از این سیل آسیب دیده‌اند، زرداری بیش از یک هفته در اروپا بود.

وی در فرانسه و انگلیس به خوش و بش با مقام‌های این کشورها پرداخت و حتی حاضر نشد یک روز از سفر برنامه‌ریزی شده خود را کم کند. هر چند زرداری در روزهای گذشته با سفر به مناطق مختلف پاکستان تلاش کرده از خشم مردم این کشور و انتقادها از خود بکاهد اما این مسئله کمک چندانی به وی نکرده است.

2 هفته طول کشید تا زرداری بتواند فرصتی برای سر زدن به مناطق سیل زده پیدا کند و به همین خاطر بسیاری از مردم این کشور اکنون احساس می‌کنند به حال خود رها شده‌اند. بسیاری به همین خاطر احتمال از هم‌پاشیدن دولت ائتلافی پاکستان را به خاطر اعتراض احزاب دیگر یا فشار ارتش بسیار زیاد می‌دانند. ارتش پاکستان همواره یکی از بازوهای مهم قدرت در مسائل سیاسی این کشور بوده است و نظامیان این کشور نقش مهمی در کمک به مردم در فاجعه‌های طبیعی گذشته داشته‌اند.

این بار اما گروه زیادی از نیروهای ارتش با برنامه‌های دولت پاکستان که تحت فشار آمریکا درگیر جنگی سخت با شبه‌نظامیان در مناطق مختلف هستند نتوانسته‌اند مانند گذشته با تمام قوا به کمک مردم برسند. زرداری که بسیاری از مردم پاکستان پیش از رسیدنش به مقام ریاست‌جمهوری او را با عنوان مرد 10 درصدی می‌شناختند اکنون با بحران عدم‌اعتماد به‌ویژه از سوی کشورهای خارجی برای کمک مالی به این کشور هم روبه‌روست.

هر چند زرداری بعد از رسیدن به قدرت استفاده از این لقب را ممنوع کرد اما هنوز هم بسیاری از مردم پاکستان 8 سال بازداشت او به اتهام فساد مالی را به یاد دارند. همین مسئله باعث نگرانی عده‌ای در داخل پاکستان و همچنین جامعه جهانی از سوءاستفاده مالی دولت اسلام‌آباد از کمک‌های جهانی به سیل زدگان شده است.

برخی مقام‌های سیاسی پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف اعلام کرده‌اند که در گذشته هم بیش از 470 میلیون دلار از کمک‌های بشردوستانه خارجی به قربانیان زلزله ‌٢٠٠٥ پاکستان توسط دولت آصف علی زرداری صرف مسائل دیگر شده است. به گفته مقامات ارشد پاکستان مدارس، بیمارستان‌ها، منازل و مسیر‌هایی که قرار بود با پول اهدایی دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی ساخته شود همچنان بعد از 5 سال ساخته نشده است.

به گفته این مقام‌ها به همین خاطر اکنون نوعی بی‌میلی از سوی کشورهای خارجی و حتی مردم پاکستان برای کمک‌ به سیل زدگان وجود دارد چون بسیاری مطمئن نیستند که کمک‌های آنها به‌طور صادقانه صرف سیل زدگان ‌شود. ضمیر اکرم، نماینده دائم پاکستان در مقر سازمان ملل در واکنش به این مسئله از کندی ارسال کمک‌های جامعه بین‌المللی به قربانیان سیل انتقاد و اعلام کرد که جامعه بین‌الملل نسبت به میزان ویرانی‌های ناشی از سیل آگاه است اما کمک کافی به پاکستان نرسیده است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا با وجود تایید مشکلات فراوان پاکستان تاکید کرد که غرب نمی‌تواند در چنین وضعیتی این کشور را تنها بگذارد. نزدیک به 17 درصد خاک این کشور دستخوش سیل شده و در ایالت‌های پنجاب و سند خطر بالا آمدن آب همچنان به قوت خود باقی است. بیش از 1600 نفر تاکنون جان خود را بر اثر این سیل از دست داده‌اند. همچنین اکنون خطر شیوع بیماری‌های واگیر دار به خاطر نبود آب آشامیدنی سالم در مناطق سیل زده افزایش یافته و تاکنون ابتلای یک نفر به بیماری وبا تایید شده است.

درحالی‌که سازمان ملل متحد اعلام کرده که سیل پاکستان زندگی 14 میلیون نفر از مردم این کشور را مختل کرده است، یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته این رقم را 20 میلیون نفر دانست. گیلانی روز گذشته این آمار را در یک مراسم صبحگاهی که جایگزین جشن روز استقلال این کشور شد اعلام کرد.

دولت پاکستان با خشم مردم این کشور مراسم روز استقلال این کشور را لغو کرد تا همه به فکر سیل‌زدگان باشند. حالا دیگر همه می‌دانند دولت پاکستان در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی‌برد و به سختی می‌توان با این کارها مرهمی بر زخم مردم این کشور گذاشت.

کد خبر 113869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز