گروه بین‌الملل: پاکستان شاهد یک انفجار انتحاری دیگر بود تا این کشور دست به گریبان با فاجعه سیل و بلای طالبان، همچنان در صدر اخبار جهان باقی بماند

پاکستان

صبح امروز یک بمب‌گذار انتحاری خودروی حامل مواد منفجره‌ای را به سمت یک ایستگاه پلیس در شمال غرب پاکستان برد و منفجر کرد. براثر این حمله دست‌کم 20 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دست‌کم 4 نفر از کشته‌شدگان کودک هستند و بقیه هم نیروهای پلیس بوده‌اند. کودکان کشته شده در راه مدرسه‌‌شان بودند که در نزدیکی مقر پلیس واقع است. این حمله در شهر لکی مروات صورت گرفته‌است. شاهدان عینی گفته‌اند خودروی حامل مواد منفجره، اتوبوس مدرسه بوده‌است.

این شهر در گذشته نیز شاهد حملات خونین شبه‌نظامیان طالبان بوده‌است. شدیدترین این حملات در ژانویه سال‌جاری روی داد. در آن حمله یک خودروی حامل مواد منفجره در میان جمعیتی که مشغول تماشای بازی والیبال بودند منفجر شد که بر اثر آن بیش از 100 نفر کشته شدند.

انفجار دیروز در حالی روی داد که قربانیان 2انفجار هفته گذشته در کویته و لاهور که اکثرا شیعیان بودند تازه به خاک سپرده شده‌اند. هفته گذشته و همزمان با سالگرد شهادت حضرت‌علی(ع) در شهر لاهور یک انفجار انتحاری بیش از 35 کشته به جا گذاشت. همچنین در روز قدس حمله انتحاری به راهپیمایان روز قدس در شهر کویته 65کشته به جا گذاشت.

طالبان مسئولیت این دو حمله را به‌عهده گرفت و اعلام کرد که حملات بیشتری در راه است. فرمانده طالبان پاکستان همچنین اعلام کرد که از این به بعد آمریکا و اروپا هدف حملات این گروه قرار می‌گیرند و شیعیان پاکستان هم از اهداف اصلی این حملات خواهند بود.

در کنار حملات طالبان و سیل ویرانگری که میلیون‌ها گرسنه و آواره در این کشور به جا گذاشته‌است، حملات گاه و بی‌گاه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان در مرز افغانستان هم از میان غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. در جدیدترین این حملات 7نفر در وزیرستان شمالی کشته‌شده‌اند. سرویس اطلاعاتی پاکستان اعلام کرد که این افراد که در میانشان غیرنظامیان هم بوده‌اند اوایل همین هفته در اثر پرتاب موشک از طرف هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه وزیرستان شمالی کشته‌شده‌اند.

دولت پاکستان تا‌کنون بارها به این عملیات نظامی و حملات آمریکا اعتراض کرده اما واشنگتن ادامه این عملیات را برای کشتن فرماندهان طالبان و القاعده در منطقه مرزی پاکستان و افغانستان ضروری می‌داند. از آنجا که این فرماندهان در خانه‌های مسکونی در این مناطق پناه می‌گیرند، هدف قرار دادن آنها به کشته‌شدن غیرنظامیان هم منجر می‌شود.

از سوی دیگر دیروز سازمان ملل اعلام کرد، بیش از سه میلیون آسیب‌دیده سیل در پاکستان هنوز در انتظار دریافت کمک‌های غذایی هستند. مسئول رسیدگی به فاجعه پاکستان در سازمان ملل با اعلام این خبر گفت: سیل همچنان ادامه دارد و هر روز مناطق جدیدی را دربرمی‌گیرد.

این مقام سازمان ملل گفت که سازمان‌ها و گروه‌های انسان‌دوستانه با تمام توان در کنار دولت پاکستان برای کمک به فاجعه‌دیدگان کار می‌کنند اما واقعیت این است که نزدیک به یک میلیون نفر تا‌کنون و با گذشت یک ماه از وقوع سیل، هنوز هیچ‌گونه کمکی دریافت نکرده‌اند. بیش از 20 میلیون نفر در سراسر پاکستان در اثر این سیل آسیب دیده‌اند. این آسیب شامل گرسنگی، بی‌خانمانی و بیکاری یا از دست رفتن اعضای خانواده می‌شود.

در همین حال سیل‌زدگان پاکستان می‌گویند که بخش قابل توجهی از ویرانی‌های سیل این کشور قابل پیشگیری بوده است. به گزارش شبکه خبری الجزیره اعضای پارلمان پاکستان خواستار آن شده‌اند که تحقیقاتی مستقل درباره سیل اخیر در این کشور و چگونگی کمک به قربانیان آن انجام شود زیرا به گفته آنها، امکان جلوگیری از بخش قابل توجهی از ویرانی‌های ناشی از این سیل وجود داشته است.

مالکان زمین‌های کشاورزی به این متهم شده‌اند که آب‌بندهای کنار رودخانه‌ها را شکسته و مسیر آب را منحرف کرده‌اند تا بتوانند زمین‌هایشان را نجات بدهند که نتیجه آن، جاری شدن آب به مناطق مسکونی بوده است.مردم برخی از مناطق سیل زده پاکستان می‌گویند سیل نابود‌کننده زندگی‌شان نبوده است بلکه زمین‌داران ثروتمند، آنها را آواره کرده‌اند.

کد خبر 115611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز