کریم اعظمی: امیر قلعه‌نویی یک‌بار دیگر مقابل استقلال تهران قرار خواهد گرفت؛ تقابلی که همیشه برای این مربی حاشیه‌هایی را به همراه داشته است.

فوتبال

هنوز هواداران استقلال فراموش نکرده‌اند که قلعه‌نویی در قامت مربیگری مس کرمان وقتی استقلال را شکست داد بعد از پایان بازی دست‌هایش را مشت کرد تا این موضوع ناراحتی آبی‌ها را به همراه داشته باشد. او فصل گذشته هم 2بار با سپاهان مقابل استقلال قرار گرفت؛ نخستین رویارویی با تیم سابقش در هفته اول بود که در نهایت با شکست قلعه‌نویی همراه شد.

این برد بیش از همه واعظ ‌آشتیانی، مخالف اصلی امیر را خوشحال کرد. برای مدیرعامل آن زمان استقلال پیروزی مرفاوی مقابل قلعه‌نویی یک اتفاق مهم بود، چرا که عقیده داشت با تیم مرفاوی- روته‌مولر استقلال را در مسیر فوتبال علمی قرار داده ولی همه چیز در پایان فصل برای قلعه‌نویی تغییر کرد و او بود که جام قهرمانی را بالای سر برد. قلعه‌نویی علاوه بر به‌دست‌آوردن مقام قهرمانی، در بازی برگشت هم انتقام شکست بازی رفت را از استقلال گرفت. خیلی‌ها معتقدند اگر آشتیانی به استقلال نمی‌آمد قلعه‌نویی کماکان در این تیم می‌ماند ولی اتفاقات مختلفی دست به دست هم داد تا اختلاف این دو به شدیدترین حد ممکن رسیده و قلعه‌نویی راهی سپاهان شود.

بازگشت به استقلال منتفی شد

قبل از شروع این فصل و پس از استعفای مدیرعامل و چند عضو هیأت‌مدیره، علی فتح‌الله‌زاده به‌عنوان سرپرست موقت انتخاب شد و همین موضوع باعث شد تا پروژه بازگشت قلعه‌نویی به استقلال کلید بخورد. او که با سپاهانی‌ها به توافق رسیده بود، بعد از تغییرات مدیریتی استقلال بر سردو راهی قرار گرفت و چون قراردادش را با سپاهان تمدید نکرده بود دوست داشت به استقلال برگردد.

مهم‌ترین اتفاق قبل از شروع فصل اما حضور قلعه‌نویی در دفتر سعیدلو بود. درحالی‌که باشگاه استقلال در نتیجه خلأ مدیریتی، دوران متزلزلی داشت، قلعه‌نویی به دعوت سعیدلو به سازمان ورزش رفت. در این دیدار تقریبا کوتاه، رئیس سازمان ورزش از قلعه‌نویی درباره راه‌های خروج استقلال از بحران پرسید.

قلعه‌نویی که در لیگ هشتم همراه با استقلال به قهرمانی لیگ رسیده بود، طرف مشورت رئیس سازمان قرار گرفت تا سعیدلو بتواند پیشنهاد یک شرکت تولید‌کننده محصولات غذایی را بررسی کند قرار بوداین شرکت 60‌درصد هزینه‌های جاری استقلال را بپردازد و در عوض با نظارت مستقیم سازمان و هیأت‌مدیره، نمایندگانی از این شرکت که در حقیقت همان مدیران سابق استقلال (‌قریب و فتح‌الله‌زاده) بودند، اداره باشگاه را در دست بگیرند.

این گروه قلعه‌نویی را به‌عنوان گزینه سرمربیگری تیم معرفی کردند. قلعه‌نویی هم در دیدار با سعیدلو برای رئیس ورزش شرح داد که چون قراردادش با تیم سپاهان، رسمی نشده است می‌تواند به استقلال برگردد و سازمان هم با توجه به حساسیت شرایط فعلی استقلال از این مربی خواست تا کمی در ثبت قرارداد خود با تیم اصفهانی درنگ کند.

درحالی‌که خیلی‌ها در انتظار بازگشت قلعه‌نویی به استقلال بودند، یکباره همه چیز تغییر کرد. در اوضاع نابسامان باشگاه استقلال، چند بازیکن تأثیرگذار تیم از جمله اکبرپور و حسین‌کاظمی راهی استیل‌آذین شدند و شرایط مالی استقلال هم برای جذب بازیکنان جدید مبهم شد تا تردیدهای امیر برای بازگشت به استقلال بیشتر شود. از طرفی او نمی‌توانست از شرایط خوب سپاهان، آرامش این تیم و نداشتن مشکلات مالی به سادگی عبور کند و در نهایت تصمیم به ماندن گرفت. او برای تمدید قرارداد برنامه‌های خاصی هم داشت و چند بازیکن تأثیرگذار استقلال از جمله خسرو حیدری و فابیو جانواریو را هم به سپاهان آورد تا خیلی از هواداران استقلال بابت این اتفاق علیه او موضع بگیرند. البته این پایان کار نبود چرا که هاشم بیک‌زاده هم از استقلال به سپاهان رفت و رضا عنایتی هم که بازیکن مورد علاقه قلعه‌نویی است، پیراهن سپاهان را بر تن کرد تا استقلالی‌های سپاهان بیشتر شوند.

در بازی فردا شب فابیو جانواریو به‌دلیل مصدومیت غایب است و با این شرایط 4 استقلالی سابق (قلعه‌نویی، عنایتی، بیک‌زاده و حیدری) مقابل این تیم قرار خواهند گرفت که البته داستان قلعه‌نویی و حیدری متفاوت است. عده‌ای از هواداران استقلال معتقدند که امیر ابتدای فصل قصد تضعیف این تیم را داشت و حالا شاید در بازی فردا شب علیه سرمربی سابق تیمشان موضع بگیرند. این در حالی است که قلعه‌نویی قبل از اتفاقات این فصل همیشه جایگاه مستحکمی در بین هواداران استقلال داشت و شاید این مربی در بازی فردا شب شاهد اتفاقات دیگری باشد که چندان باب میلش نیست.

شب سخت خسرو حیدری

طرفداران استقلال به هیچ عنوان تصور نمی‌کردند که بهترین بازیکن تیم خود را از دست بدهند. حیدری فردا شب کار سختی در پیش خواهد داشت و بازی کردن مقابل هواداران استقلال لحظات سختی را برای این بازیکن رقم خواهد زد. مسئولان و مربیان استقلال از تماشاگران این تیم خواسته‌اند که علیه حیدری شعار ندهند ولی باید دید که موضع هواداران استقلال خصوصا تماشاگران متعصب این تیم در مورد حیدری چگونه خواهد بود.

برخی از آنها معتقدند که حیدری به خاطر مسائل مالی و پیشنهاد وسوسه‌انگیز سپاهان این تیم را ترک کرد و حتی در بازی اول سپاهان مقابل راه آهن عده‌ای از تماشاگران حاضر در ورزشگاه اکباتان در مورد حیدری از لفظ «‌بازیکن پولکی» استفاده کردند. او اما در مورد این مسائل می‌گوید: «‌من دلایل قانع‌کننده‌ای برای جدایی از استقلال داشتم و انگ بی‌تعصبی و پولکی بودن به من نمی‌چسبد. فکر می‌‌کنم آن عده که تعدادشان زیاد هم نبود خط گرفته بودند. من به تماشاگران استقلال حق می‌دهم که ناراحت باشند ولی با دلایل قانع‌کننده جدا شدم و به آنها قول دادم که بر می‌گردم.»

او تأکید می‌کند: «من به اندازه یک بازیکن درجه یک از سپاهان پول گرفتم و اگر در استقلال می‌ماندم یا به یکی دیگر از پیشنهادهایم پاسخ مثبت می‌دادم مطمئن باشید که بیشتر پول می‌گرفتم. من سپاهان را به خاطرشرایطش انتخاب کردم و دلایل جدایی‌ام از استقلال فقط اختلاف فنی بود. مظلومی مربی خوبی است و با استقلال نتایج خوبی خواهد گرفت ولی من نمی‌توانستم با این مربی کار کنم.»

عنایتی: با قلبم روبه‌رو می‌شوم

رضا عنایتی قبل از شروع لیگ سال گذشته به استقلال بازگشت ولی در این تیم عملکرد موفقی نداشت و سرانجام در اواسط لیگ با خاطراتی تلخ از استقلال جدا شد. در روزهایی که عنایتی در استقلال عملکرد خوبی نداشت سایت رسمی این باشگاه، علیه او مطلبی نوشت و در مورد عنایتی تعبیر دندان‌های پوسیده استقلال را به کار برد که عصبانیت این مهاجم را در‌پی داشت.
این مهاجم 34‌ساله که در اواخر فصل نقل و انتقالات به سپاهان پیوست، در نخستین بازی مقابل راه آهن برای تیمش گل زد تا با رکورد فریدون فضلی، مهاجم سابق صبا به تساوی برسد. حالا این 2 مشترکا عنوان بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر را در اختیار دارند که عنایتی با توجه به بازی در سپاهان، این رکورد را بهبود خواهد بخشید و احتمالا به تنهایی در صدر قرار خواهد گرفت.

عنایتی که حالا باید مقابل استقلال قرار بگیرد در مورد اتفاقات سال گذشته و ماجرای دندان پوسیده می‌گوید: «قضیه پارسال از ذهن کسی پاک نمی‌شود. کسانی که چنین مطلبی را نوشته بودند را نباید استقلالی بدانید. آنها مجموعه‌ای بودند که برای خراب کردن استقلال آمده بودند.» او در مورد رویارویی با استقلال می‌گوید: «خاطرات زیادی در این تیم دارم. استقلال قلب من است و حالا باید با قلبم روبه‌رو شوم. برای من سخت است که با تیم دیگری مقابل استقلال قرار بگیرم ولی الان بازیکن سپاهانم و باید نهایت تلاشم را برای موفقیت این تیم انجام دهم.‌» عنایتی در پاسخ به این سؤال که اگر در بازی فردا شب دروازه استقلال را باز کنی، خوشحالی‌خواهی کرد تأکید می‌کند: «من استقلال را دوست دارم، فکر نمی‌کنم واکنش خاصی نشان دهم. »

کد خبر 114745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز