مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بریتانیا به تازگی خودرویی جدید به نمایش گذاشته است. این خودرو یک فولکس‌‌واگن بیتل است که از بیومتان استفاده می‌کند. بیومتان گازی است که از زباله‌ تصفیه‌خانه‌ها حاصل می‌شود

auto

استفاده از گاز متان تازگی ندارد. در اروپا و آمریکا از این گاز به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و به آن گاز طبیعی فشرده می‌گویند.

گاز متان از تجزیه و فاسد شدن گیاهان و مواد ارگانیک (آلی) و همچنین زباله‌های انسانی حاصل می‌شود. از این گاز به طور معمول برای به حرکت در آوردن توربین‌ها یا گرم کردن مخازن آب استفاده می‌‌کنند.

نقش متان در پدید آوردن "اثر گلخانه‌ای" ۲۰ بار بیشتر از دی اکسید کربن است. انتشار کنترل‌نشده‌‌ این گاز در فضا تأثیر بسیار زیادی در گرم‌تر شدن کره‌ زمین دارد. با وجود این استفاده از متان در مقادیر اندک معمول است. از این گاز به عنوان منبعی گرمازا استفاده می‌شود و به تازگی هم به عنوان سوختی آلترناتیو برای به حرکت در ‌آوردن خودروها.

این سوخت در زمره "سوخت‌های سبز" به شمار می‌‌آید و در حال حاضر بهترین آلترناتیو در برابر سوخت‌های معمول خودروها محسوب می‌شود.

بریستول، محل نمایش خودروی جدید

به گزارش دویچه‌وله، خودرویی که بیومتان مصرف می‌کند به تازگی در خیابان‌های بریستول بریتانیا به نمایش گذاشته شد. این خودرو یک فولکس‌واگن بیتل است.

برای این که یک خودرو قابلیت استفاده از بیومتان را پیدا کند باید در آن تغییراتی داده شود. این تغییرات ۳ تا ۴ روز به طول خواهد انجامید. بهای این تغییرات در بریتانیا حدود ۲۵۰۰ یورو است.

اما این خودرو کماکان به مقدار مشخصی از بنزین یا دیزل نیاز دارد. با وجود این امکان این که سوخت آن را تنها منحصر به بیومتان کرد نیز وجود دارد.

برای رسیدن به این هدف باید تغییرات بیشتری در خودرو داده و بهای بیشتری نیز پرداخت شود.

خودرویی که در بریستول به نمایش گذاشته شد تنها برای دقایق نخست خود بعد از به راه افتادن به بنزین نیاز دارد، یعنی تا زمانی که موتور آن گرم شود. پس از آن سیستم آن به طور خودکار تغییر یافته و برای مصرف بیومتان تنظیم می‌شود.

این ویژگی، استفاده از بنزین به عنوان گازی مضر برای محیط زیست را کاهش داده و امکان استفاده از متان به عنوان یک گاز سبز یا مفید برای محیط زیست را افزایش می‌دهد.

افزون بر این در صورت خالی شدن مخزن بیومتان، سیستم خودرو به صورت خودکار مجددا برای مصرف بنزین تنظیم می‌شود.

آیا خودروهایی که با بیومتان کار می‌کنند خودروهای آینده خواهند بود؟ اینگرام لگه، مدیر کمپانی گرین‌فیول بریتانیا به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهد و می‌گوید: «در آینده خودروهایی با سوخت‌های متفاوت تولید خواهند شد، اما یکی از آنها به طور قطع خودرویی است که بیومتان مصرف می‌کند».

و در آن زمان، یعنی روزی که امکان استفاده از سوخت‌های متفاوت برای خودروها بسیار وسیع شود، دوره‌ بنزین به سر خواهد رسید.

کد خبر 114540
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز