مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: روزی بیل گیتس رئیس مایکروسافت در یک شوخی خطاب به حاضران در‌ کنفرانسی گفت: اگر بخش خودروسازی به اندازه صنعت انفورماتیک توسعه می‌یافت، امروز خودروهایی داشتیم که ‌۲۵ دلار قیمت داشتند و می‌توانستند با یک لیتر بنزین ۵۰۰‌کیلومتر را بپیمایند.

 چندی بعد مدیر فورد با همان لحن پاسخی طنزگونه به بیل‌گیتس داد مبنی بر اینکه اگر صنعت خودروسازی مانند انفورماتیک رشد کرده بود الان خودروهایی داشتیم که هنگام مواجهه با یک صحنه خطرناک و بعد از فشردن بر پدال ترمز، پیامی روی صفحه مانیتور خودرو نقش می‌بست با این عبارت که آیا شما مطمئن هستید که می‌خواهید ترمز بگیرید؟ حالا از قضا این 2شرکت یعنی مایکروسافت و فورد به‌عنوان شریک در یک پروژه مشترک در حال همکاری هستند: مایکروسافت اوتو.

شرکت مایکروسافت در نمایشگاه سبیت 2009 که 3 تا 9 مارس در هانوفر آلمان برگزار شد محصول جدید خود با عنوان مایکروسافت اوتو را برای بازدید عموم ارائه کرد.
این محصول جدید در واقع نسل جدیدی از سیستم‌های ترکیبی اطلاعات – سرگرمی است که با قابلیت‌های متعددی در زمینه‌های صوتی و تصویری، اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون، نویگیتور، بلوتوث و فرمان‌پذیری صوتی درون خودرو‌ها نصب می‌شود.

در حال حاضر مایکروسافت با 3 گروه خودرو‌سازی‌ فورد، فیات و کیا-هیوندای قرارداد ساخت این نوع سیستم‌ها را امضا کرده است که در نمایشگاه سبیت نمونه نصب شده این سیستم‌ها در خودرو فیات به بازدیدکنندگان سالن مایکروسافت ارائه شده بود.

شرکت مایکروسافت و گروه خودرو‌سازی‌ کیا هیوندای کره‌جنوبی همچنین در 6 می 2008 قراردادی را برای توسعه نسل جدید از سیستم‌های سرگرمی – اطلاعاتی قابل نصب درون خودرو‌ها امضا کردند که براساس آن قرار است مایکروسافت نسل جدیدی از سیستم‌های مذکور را که به تمام امکانات صوتی و تصویری، مولتی مدیا، اینترنت، تلفن همراه، نویگیتور و نرم افزارهای سرگرمی مجهز است برای این گروه خودروسازی تولید کند.

 Martin Thall مدیر اجرایی بخش بازرگانی خودرویی مایکروسافت می‌گوید: این سیستم تجربه جدیدی را برای مشتریان خودرو‌ها تعریف خواهد کرد. Hyun Soon Lee رئیس بخش تکنولوژی گروه کیا هیوندای نیز می‌گوید: ما با این قرارداد همکاری با مایکروسافت، پلت فرم جدید را در خودروهای خود برای استفاده هر چه بهتر مشتریان خود در سطح جهانی ارائه خواهیم داد.

پیش‌بینی می‌شود نخستین سری از تولیدات نسل جدید سیستم‌های اطلاعاتی سرگرمی موسوم به مایکروسافت اوتو در سال 2010 وارد بازار آمریکای شمالی شود. این رخداد همچنین یک نوع یکپارچگی در سیستم‌های مذکور در بازار‌های آسیا و اروپا و امریکا ایجاد خواهد کرد.

مایکروسافت تنها نیست

دیگر شرکت‌های خودروسازی بزرگ، مانند جنرال موتور، نیز سیستم‌های هوشمندی ابداع کرده‌اند. آنستار، سیستم جدیدی است که جنرال موتور در برخی مدل‌های خود تعبیه کرده است.

همچنین به‌زودی خودروهای شرکت کرایسلر (Chrysler) استفاده از ابزار نوینی را برای مدل‌های 2009 خود آغاز می‌کنند که عبارت است از: یک سرویس اینترنت بی‌سیم به‌نام یوکانکت‌وب(UConnect Web) که به سرنشینان اجازه می‌دهد تا تلفن همراه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های دیجیتال و ابزارهای پخش موسیقی یا دیگرPDA‌های خود را به اینترنت وصل کنند.

نصب مسیریاب و دیگر تجهیزات این خدمات برای کاربر نهایی ابتدا 500 دلار و 29 دلار در هر ماه هزینه خواهد داشت. قرار است شرکت مایکروسافت که تا امروز درخشان‌ترین سابقه همکاری با خودروسازان جهان را در میان رقبای خود دارد در این پروژه با کرایسلر همکاری کند. این قرارداد همزمان با پیشنهاد گسترده مایکروسافت به‌خودروسازان جهان برای ارائه سرویس جست‌وجویLive در خودروهاست.

مایکروسافت که اخیرا این موضوع را در یک نشریه خود نیز درج کرده است اضافه می‌کند: یک دیدگاه برای جست‌وجو، بهینه‌سازی نتایج و یافته‌ها براساس موقعیت مکانی کاربر است و سرویس جست‌وجو در داخل خودرو از ملاحظات ویژه و متفاوتی برخوردار است.
سیستم‌های مذکور در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازی فیات در اروپا و آمریکای جنوبی ارائه شده و همین سیستم در محصولات خودروی فورد در آمریکای شمالی نصب شده است.

رویکرد جدید مایکروسافت در گرایش به بازارهای جدید از جمله صنعت خودروسازی نشانه قابلیت انعطاف این شرکت در کسب فرصت‌های جدید بازار در دنیاست. همچنین بعد از سورفیس یا همان کامپیوتر رومیزی مایکروسافت که نخستین محصول سخت افزاری این شرکت به شمار می‌رود و اتفاقا در نمایشگاه سبیت 2009 هم ارائه شده بود و طرفداران و علاقه‌مندان فراوانی داشت، مایکروسافت اوتو را می‌توان دومین محصول سخت افزاری مایکروسافت این غول صنعت نرم افزار جهان به شمار آورد. مایکروسافت در رویکرد جدید در واقع محصولات تولیدی خود را از طریق گرفتن شریک تجاری در صنایع خودرو‌سازی‌ پیش فروش کرده است.

آینده صنعت خودرو

شاید ایده سریال اخیری که از تلویزیون ایران پخش شد و در آن خودرویی طراحی شده بود که قادر به خلاف کردن نبود از قرارداد همکاری فورد و مایکروسافت گرفته شده باشد چرا که چند سال پیش‌ بیل گیتس، بنیانگذار شرکت نرم‌افزار‌سازی‌ مایکروسافت و بیل فورد، رئیس شرکت فورد، آینده‌ای را برای صنعت خودروسازی ترسیم کردند که در آن اتومبیل‌ها می‌توانند خود را تعمیر کنند و مانع از تصادف شوند. این 2مدیر موفق اعلام کردند که صفحات نمایشگر دارای وضوح تصویری بالا، فناوری تشخیص صوت، دوربین، تقویم‌های دیجیتال و تجیهزات ناوبری آشنا با مشخصات و شرایط جاده بخش جدایی‌ناپذیر خودروهای جدید خواهند بود و شرکت‌های خودروسازی با افزودن این لوازم به محصولاتشان از رقبای خود سبقت خواهند گرفت.

گیتس که مدیریت روزمره شرکت مایکروسافت را رها کرده تا تمام وقتش را صرف خلق فناوری‌های جدید رایانه‌ای و یافتن کاربردهای تازه برای آنها کند، به‌دنبال تولید اتومبیل‌هایی است که از تصادم خود با سایر وسایل نقلیه یا عابران پیشگیری می‌کنند. ثروتمندترین مرد جهان خطاب به صدها نفر از شرکت‌کنندگان اجلاس خودروسازی جهانی مایکروسافت گفت: هدف ما باید مطلقا همین باشد. استقبال از فناوری، رمز موفقیت رهبران صنعت خودروسازی جهان خواهد بود.

مایکروسافت در جریان این اجلاس طرح اوج عملکرد را عرضه کرد که مجموعه‌ای از سیستم‌های رایانه‌ای برای کمک به مدیران صنعت خودرو است تا بتوانند زنجیره تامین قطعات، طراحی یکپارچه، تولید، فروش و تجهیز خودروها به دستگاه‌های رایانه‌ای را بهتر هماهنگ کنند. آقای گیتس و همکارانش در جریان این نشست تعدادی از نوآوری‌های خود برای صنعت خودروسازی را معرفی کردند. یکی از اینها یک کلاه بیس‌بال بود که مکانیک‌ها بر سر می‌گذارند.

در مقابل این کلاه یک عینک ویژه هست که تصویری معادل تصویر یک نمایشگر ۱۷ اینچ را پیش چشم مکانیک‌ها یا کارگران صنعت خودرو می‌گذارد و آنها می‌توانند به موتور خودرو نگاه کنند و تصویری دیجیتال از مدارهای الکترونیکی موتور را ببینند. این دستگاه فعلا 4هزار دلار فروخته می‌شود.

آقای گیتس گفت که این کلاه را یکی از شرکای مایکروسافت به نام مایکروویژن براساس فناوری موجود در هلی‌کوپترهای تهاجمی آپاچی طراحی کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا چند سال دیگر این فناوری به رانندگان امکان می‌دهد بدون برداشتن چشم از جاده، اطراف خود و وسیله نقلیه شان را ببینند. کارشناسان می‌گویند تعدادی زیادی از تصادف‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که رانندگان به اطراف جاده نگاه می‌کنند و حواسشان پرت می‌شود.همچنین مایکروسافت نام سیستم عامل خود برای وسایل نقلیه را از تی-باکس به ویندوز متحرک برای خودرو تغییر داده است. این شرکت می‌گوید در حال حاضر فناوری‌‌اش در ۲5نوع خودروی ساخت ۱۳ شرکت اتومبیل‌سازی‌ از جمله فیات نصب شده است. بزرگ‌ترین سازنده نرم افزار دنیا همچنین یک واحد به نام‌ام اس ان آتوز دارد که شبکه‌ای از اطلاعات خودرو و خرید و فروش آن است.

شرکت فورد واقع در ایالت میشیگان آمریکا در ۲۰۰ بازار 6قاره جهان خودرو می‌سازد و بیش از ۳۲۷ هزار پرسنل دارد. نام‌های تجاری متعلق به این خودروساز عبارتند از: استون مارتین، جگوار، لندرور، لینکولن، مزدا، مرکوری و ولوو.

ویژگی‌های مایکروسافت اوتو

نسل جدید سیستم‌های اطلاعاتی سرگرمی خودرویی، قابل مقایسه با یک نوع مینی‌کامپیوتر خواهد بود که در درون خودرو نصب می‌شود.این سیستم با صدای انسان فعال می‌شود و راننده می‌تواند با گفتن نام یک آهنگ دستگاه پخش موسیقی داخل خودروی خود را فعال کند و به همین ترتیب با گفتن نام یک نفر شماره تلفن او را بگیرد. این سیستم، که با نام سینک (Sync) معرفی شده است طوری برنامه‌ریزی شده که با 3زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی فعال می‌شود.

سیستم ‌عامل سینک براساس سیستم‌عامل ویندوز اتوموتیو Windows Automotive امکاناتی نظیر جهت‌یابی ماهواره‌ای، دانلود موسیقی و فیلم از اینترنت، ارتباط مخابراتی و دریافت ای‌میل از اینترنت را برای مسافران خودروها فراهم می‌کند.  نرم افزار جدید مایکروسافت که تنها با گوشی‌های موبایل مجهز به اتصال بی‌سیم بلوتوث کار می‌کند، به رانندگان امکان استفاده از تلفن همراهشان را حتی زمانی که در جیب یا کیفشان قرار گرفته، می‌دهد.

رانندگان قادر خواهند بود به گوشی خود فرمان دهند که کدام شماره را از دفتر تلفن آنها یا خارج از آن، شماره‌گیری کند؛ برای این کار تنها از دکمه‌هایی که روی فرمان اتومبیل قرار گرفته یا ادای نام شخص توسط راننده، استفاده می‌شود. Sync با پخش کننده‌های موسیقی دیجیتال از جمله Zune مایکروسافت و iPod‌های اپل سازگار است و رانندگان می‌توانند با ذکر نام آهنگ یا نام خواننده مورد نظرشان، آهنگ مورد نظر خود را درخواست کنند. به‌طور خلاصه می‌توان برخی ویژگی‌های این سیستم را به این ترتیب فهرست کرد:

1- پلت فرم شامل: پشتیبانی از چند زبانه بودن، سیستم مدیریت فایل‌ها، چارچوب مبتنی بر مایکروسافت دات نت، مرورگر اینترنت اکسپلورر، پشتیبانی از فرمت‌های Audio, MP3, and DVD، به‌کار‌گیری تکنولوژی‌های Wi-Fi, video, support for hard disks, XML, Internet servers, graphic displays, and file system and database support

2- نرم افزارهای واسط کاربری شامل: بلوتوث، ابزارهای رسانه‌ای مانند Microsoft Zune®, Apple iPod, Creative ZEN, and Sansa، ابزارهای مبتنی بر تلفن مانند SMS، caller ID, conference calling and call waiting, custom ring-tones sent by a Bluetooth phone, and transferring of active phone calls to/from the Bluetooth handset and the system، قابلیت تبدیل متن به صوت و خواندن پیامک‌ها

3- اینترفیس انسانی – ماشینی با قابلیت‌های انعطاف‌پذیر برای تمام مدل‌های خودرو، ورودی و خروجی‌های مبتنی بر انواع مولتی مدیا و از جمله USB و DVI output و نیز امکاناتی نظیر-MHz 400 ARM11 processor، ‌MB DDR 64، MB NAND 256 flash

کد خبر 79444

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز