مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید براینکه مناسب‌سازی‌ معابر، حمل‌ونقل عمومی و در مجموع شرایط زندگی برای معلولان و جانبازان از حقوق شهروندی این گروه و وظیفه‌ای است که همه مسئولان بر عهده دارند،

شهر پیاده رو بازسازی

گفت: امسال برای همسطح‌سازی‌ و مناسب‌سازی‌ معابر و امکان تردد آسان در سطح شهر برای معلولان و جانبازان، 8 میلیارد و 489 میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.بودجه 3.5  میلیارد تومانی اعلام شده توسط معاون شهردار تهران برای مناسب سازی معابر و امکان تردد آسان معلولان و جانبازان، برنامه‌های آغاز شده شهرداری در بهسازی معابر برای تردد معلولان و نابینایان را تکمیل کند.

به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، مناسب‌سازی‌ پیاده‌روها، تقاطع‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، گذرگاه‌های همسطح عابران پیاده، پارکینگ‌های حاشیه‌ای، پل‌های عابر پیاده، پایانه‌های اتوبوسرانی و... از جمله اقداماتی است که در سطح مناطق 22گانه شهر تهران برای تردد راحت معلولان و جانبازان در سطح شهر صورت خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران افزود: هنوز تا شهری مناسب و ایده‌آل برای این گروه از جامعه فاصله داریم اما در تلاشیم تا دسترسی مناسب به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین تردد راحت در سطح شهر را برای این گروه فراهم‌سازیم.وی خاطرنشان کرد: احداث مسیرهای ویژه نابینایان در پیاده روسازی‌ها، تهیه و نصب پوش باتن‌های صوتی برای تردد ایمن و بی‌خطر نابینایان از تقاطع‌ها، ایجاد پارکینگ‌های ویژه معلولان، احداث جزایر ایمنی در خیابان‌های عریض و... از دیگر اقداماتی است که از سال‌های قبل آغاز شده و با جدیت دنبال می‌شود.

تشکری هاشمی افزود: از دیگر موضوعاتی که مورد توجه قرار دارد امکان دسترسی و استفاده معلولان و جانبازان از وسایل نقلیه عمومی است که در این راستا نیز نصب آسانسور در ایستگاه‌های مترو، همسطح‌سازی ایستگاه‌ها با سطح ورود اتوبوس‌ها در خطوط اتوبوس‌های تندرو، وجود محل ویژه معلولان و جانبازان در اتوبوس‌های دوکابین، تامین ناوگان ویژه معلولان و... محقق شده و با جدیت دنبال می‌شود.

شریعتی؛ استانداردترین خیابان

از سوی دیگر، عملیات پیاده‌رو‌سازی خیابان شریعتی که در آن از استاندارد‌های جهانی شهرسازی در تردد معلولان و نابینایان استفاده شده نیز به اتمام رسیده و تا مهرماه برچسب‌های ویژه نابینایان نصب می‌شود. به گزارش شهر نوشت، این پروژه که با رویکرد شهروندمداری به‌طور مشترک بین مناطق یک، 3 و 7 اجرایی شده، در حال حاضر آخرین مراحل اجرا که شامل برخی ریزه کاری‌ها در اصلاح هندسی می‌شود را می‌گذراند و پیش‌بینی می‌شود ظرف 2 هفته آینده به اتمام برسد.

مجریان طرح پیاده روسازی شریعتی بر این باورند: این خیابان نخستین محور تهران است که عملیات پیاده روسازی آن صددرصد سنگی اجرا می‌شود و در آن از استانداردهای روز جهان برای تردد معلولان و نابینایان استفاده شده است .

سعید احمدیانی، معاون فنی عمرانی منطقه 7 با تاکید بر این نکته که در پروژه پیاده روسازی شریعتی به ایمنی تردد شهروندان با انواع معلولیت‌های جسمی توجه کامل شده گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این پروژه به‌گونه‌ای صورت گرفت که معلولان تردد خود را با آرامش و راحتی انجام داده و با هیچ مشکلی در مسیر مواجه نشوند.

او افزود: در این ارتباط مسیر نابینایان را ایجاد کردیم که در آن مطابق با استانداردهای کشورهای پیشرفته از سنگ استفاده شده و قرار است سازمان زیباسازی برچسب‌هایی را نصب کند که این موضوع تردد این قشر را با ایمنی کامل همراه می‌سازد. موضوعی که مسئولان اجرایی در معاونت شهرسازی و معماری بر آن تاکید داشته‌اند.

حذف پله‌ها برای امنیت تردد معلولان

علاوه بر ایجاد مسیرهای ویژه تردد نابینایان که از مهم‌ترین ویژگی‌های پروژه پیاده‌روسازی شریعتی به حساب می‌آید و آن را در ردیف ایمن‌ترین خیابان‌ها برای تردد شهروندان با انواع معلولیت‌های جسمی قرار می‌دهد از دیگر موضوعاتی که در مورد این طرح قابل توجه است؛ این است که در این پروژه از شیب‌های مناسب و همسطح‌سازی‌ مسیر تقاطع‌ها استفاده شده و در کنار عملیات یاد شده نهرها در دو طرف خیابان بازسازی شده که کاهش جانوران موذی را در این مسیر به همراه دارد.

حذف زوائد فیزیکی، استاندارد‌سازی‌ پل‌های عابر پیاده، جابه‌جایی تاسیسات برق و مخابراتی در مسیر عبور عابرین پیاده، ایجاد آبیاری قطره‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های طرح پیاده‌روسازی شریعتی بوده که ظرف 2 هفته آینده به‌طور کامل تکمیل می‌شود.

یوسف فتحی، معاون فنی عمرانی منطقه یک در مورد پروژه پیاده رو‌سازی‌ شریعتی که اجرای پروژه در حد فاصل پل صدر تا پل رومی را برعهده داشته در این ارتباط گفت: در این پروژه پله‌های موجود در پیاده رو که می‌توانست به‌عنوان مانعی در تردد معلولان مشکل ایجاد کند حذف و مسیر با شیب 5 درصد اصلاح شد.

تدوین نخستین دستورالعمل مناسب‌سازی معابر برای معلولان

در ادامه اقدامات بهسازی شهر برای تردد معلولان و جانبازان، مدیریت شهری تهران دستورالعمل مناسب‌سازی‌ معابر برای معلولان را برای نخستین بار در طول تاریخ مدیریت شهری سال گذشته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تدوین کرد.در همین حال بخشنامه مربوط به مناسب‌سازی‌ ساختمان‌ها برای این افراد که از 2 سال پیش ابلاغ شده نیز اجرایی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار و ارقام رسمی در این ارتباط تاکنون بیش از 100 پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است.

این دستورالعمل به کلیه مناطق 22 گانه پایتخت ابلاغ شد و پس از این ابلاغ، ساماندهی و بهسازی تمام پیاده‌روها براساس این دستورالعمل صورت می‌گیرد. البته شهرداری تهران پیش از این بخشنامه مناسب‌سازی‌ ساختمان‌ها برای معلولان را تهیه و اجرایی کرده بود.

کد خبر 114519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز