گروه بورس: سیل شکایت‌های اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو ادامه دارد.

تابلو بورس

اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو با تاکید بر تخلف سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس، تاکنون شکایات خود را به دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، دفتر رئیس‌جمهوری و مجلس ارسال کرده‌اند.

به‌گزارش موج اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو تصمیم دارند تا شکایت‌های خود را به همه نهادها و سازمان‌های نظارتی کشور ارسال کنند. همچنین شنیده می‌شود که درصورت نیاز، شکایت کنسرسیوم خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو بعد بین‌المللی به‌خود خواهد گرفت.

اعتراض به وزیر اقتصاد

اما مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران با تکذیب شایعه شکایت به هیات داوری یا هر مرجع حقوقی دیگر گفت: به‌عنوان یکی از خریداران بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو به وزیر اقتصاد اعلام کردیم که باید این معامله قطعی شود.

علیرضا عسگری مارانی در گفت‌وگو با فارس، توضیح داد: شایعاتی درخصوص شکایت سرمایه‌گذاری ملی ایران به هیات داوری یا دیگر مراجع حقوقی شنیده شده که این شایعات را تکذیب می‌کنم.

او ادامه داد: به‌عنوان یکی از خریداران بلوک 18درصدی ایران‌خودرو در حد اعتراض به وزیر اقتصاد اعلام کرده‌ام که سازمان خصوصی‌سازی‌ باید به سازمان بورس اعلام کند که معامله ایران‌خودرو کاملا موجه انجام شده و باید به نام خریداران آن منظور شود، چراکه این معامله هیچ مشکل شکلی و محتوایی ندارد. بنابراین به هیچ مرجع حقوقی این موضوع انعکاس نیافته و با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد چند و چون معامله اعلام شده است.

نکته‌هایی درباره فروش ایران‌خودرو

درحالی‌که شایعه شده فروشندگان بلوک ایران‌خودرو در تلاشند با ابطال معامله آن را گران‌تر بفروشند، خریداران در پاسخ و با استناد به آمار و ارقام می‌گویند که در طول سال گذشته سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا حتی به قیمت اسمی آنها نزدیک شد. به‌طوری که ایران‌خودرو در سوم بهمن88 با قیمت هزار و 138ریال و سایپا در 11 شهریور ماه 88 با قیمت هزار و 90 ریال معامله شد.

همچنین متوسط قیمت برای شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در طول سال88 به‌ترتیب 640/1 و 490/1ریال بوده است.
با این اوصاف قیمت واگذاری بلوک 18درصدی درست و منطقی بوده و معتقدان به ارزان فروشی نمی‌توانند بر گران‌تر واگذار کردن سهم ایران‌خودرو ادعایی داشته باشند.

سابقه ماجرا

یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران‌خودرو در 30تیرماه از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ عرضه شده بود که بعد از رقابت چند گروه در 5روز کاری این بلوک در 7 تیرماه به ارزش 418میلیارد تومان توسط کنسرسیومی به رهبری تعاونی خاص ایران‌خودرو خریداری شد و این شرکت تعاونی 7روز قبل از مهلت قانونی نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام کرده بود اما اختلاف نظر در ترکیب نهایی خریداران تاکنون مانع از قطعیت این بلوک شده است.

خریداران این بلوک شامل تعاونی خاص ایران‌خودرو، شرکت قطعه ساز کروز، سرمایه‌گذاری عظام، انجمن قطعه سازها در قالب شرکت سپهر کیش ایرانیان با 12درصد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با 3 درصد، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با 2 درصد و شرکت تربان با یک درصد بودند.

کردزنگنه از سازمان خصوصی‌سازی می‌رود

شنیده‌ها حاکی از حضور مدیرعامل بانک رفاه به جای غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ است. قرار است طی روزهای آینده جلسه تودیع و معارفه آنها برگزار شود. غلامرضا حیدری کرد زنگنه درگفت‌وگو با فارس، با تایید این خبر ضمن اعلام اینکه درخواست بازنشستگی داده است، گفت: منتظر پاسخ وزیر امور اقتصادی و دارایی به نامه خود هستم. شنیده‌های بازار سرمایه حاکی از جایگزینی پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه است.

کد خبر 114409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز