چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از آنکه احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش با گلایه از امتناع رئیس‌جمهور از اجرای برخی قوانین، اظهار داشته بود مجلس برای مقابله با این رفتار «قانون‌شکنانه» دولت می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند، روز گذشته علی مطهری، خبر داد

که به همراه عده دیگری از نمایندگان پیگیر فراخواندن رئیس‌جمهور به صحن علنی مجلس و طرح سؤال از وی است.طبق اصل 88 قانون اساسی برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور، مجلس نیازمند حداقل‏ یک‏ چهارم‏ امضای کل نمایندگان است که با احتساب مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، مطهری باید امضای 73 نماینده مجلس را برای فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس داشته باشد.

پیگیری برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور علاوه بر عدم‌ابلاغ قوانین مصوب مجلس از سوی رئیس‌جمهور که در روزهای اخیر دیگر تکرار نمی‌شود، به اصرار محمود احمدی‌نژاد در عدم‌اجرای قانون مصوب مجلس درباره کمک 2 میلیارد دلاری به متروی کلانشهرها و تهران مرتبط است.

محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه دولت، با اشاره به اینکه قانون کمک 2 میلیارد دلاری مخالف اصل 75 است، گفته بود این مصوبه را قانون نمی‌داند و اجرا نمی‌کند.با وجود این، علی مطهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محورهای سؤال از رئیس‌جمهور چیست؟ اصرار دارد که موضوع رسانه‌ای نشود اما در عین حال تاکید دارد که به‌دنبال طرح سؤال از رئیس‌جمهور است و حتما این فرایند قانونی و شفاف‌ساز را طی خواهد کرد.

علی مطهری که در کنار احمد توکلی در روزهای گذشته به‌خاطر انتقاد از رئیس‌جمهور از سوی سایت‌های حامی دولت متهم به توهین به رئیس‌جمهوری شده است، دیروز در گفت‌وگو با مهر ابراز امیدواری کرد که موضوع سؤال از رئیس جمهور به نتیجه برسد و رئیس‌جمهور با حضور در صحن مجلس به ابهامات و سؤالات نمایندگان درخصوص عدم‌اجرای قانون و مسائل دیگر که مد نظر نمایندگان است پاسخ دهد. مطهری از ارائه اطلاعات بیشتر درباره این اقدام نمایندگان خودداری کرد و گفت: مجلس در برابر قانون شکنی و بی‌حرمتی به قانون واکنش نشان می‌دهد.

چندی پیش احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گفت‌وگویی از برداشت‌های رئیس‌جمهوری از قانون ابراز گلایه کرده و گفته بود: متأسفم که رئیس‌جمهور بیش‌از‌اندازه طبیعی به برداشت‌های خود بها می‌دهد؛ به‌طوری که گرفتار استبداد رای شده است. این کار وی نه تنها نقض قانون بلکه گردنکشی در برابر قانون اساسی است.

نامه‌ای به مقصد پاستور

نامه نمایندگان مجلس مبتنی بر انتقاد از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، پیش از آنکه در صحن علنی مجلس قرائت شود، به نشانی پاستور و به دفتر رئیس‌جمهور، جایی که اسفندیار رحیم مشایی خود ریاست آن دفتر را بر‌عهده دارد، ارسال می‌شود تا به دست محمود احمدی‌نژاد برسد.

روز گذشته ولی اسماعیلی درباره این نامه گفت: نامه اعتراضی نمایندگان مجلس نسبت به سخنان رئیس دفتر رئیس‌جمهور 183 امضا دارد و برای رئیس‌جمهور ارسال می‌شود. این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی -اصلی‌ترین فراکسیون حامی دولت - یاد آور شد که این نامه در پی آن تهیه شد که مذاکرات 20 نفر از نمایندگان مجلس در دیداری با رئیس‌جمهور درباره حمایت رئیس‌جمهور از اسفندیار رحیم مشایی و اظهارات وی نتیجه مثبتی نداشت.

کد خبر 114249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز