همشهری آنلاین: نخستین نشست مشترک مجلس و دولت در سال 89 با حضور رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزرا و همچنین نمایندگان مجلس یکشنبه‌شب در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

لاریجانی

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در جلسه مشترک دولت و مجلس سخنرانی می‌کرد، گفت: ما مجلس، دولت و همه نظام را یکپارچه می‌دانیم؛ چرا که همه عضو یک خانواده با ماموریت‌های بزرگ داخلی و جهانی هستیم و همچنین معتقدیم امروز قدم برداشتن برای همدلی امری لازم و مجاهده انقلابی است.

 وی افزود: مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها فراوان است و کارهای فراوانی با همدلی دولت و مجلس انجام شده؛ اما کارهای زمین مانده بیشتر است و ما نیازمند همدلی بیشتر هستیم. دولت بدنه کارشناسی کل کشور و ملت است، کارهایی را که امکان اجرایی داشته باشد بررسی می‌کند و با حداکثر ظرفیت پیشنهاد می‌دهد؛ لذا درخواست داریم که دوستان به نظر کارشناسی دولت اعتنای بیشتری کنند.

 وی با اشاره به مراحل تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه در کمیسیون تلفیق ادامه داد: قانون برنامه راه را برای پنج سال ترسیم می‌کند. خوشبختانه همکاری خوبی وجود دارد. ما امیدواریم شاکله‌ اصلی قانونی که بسیار منسجم، هدفمند و شفاف تنظیم شده است، حفظ شود تا بتوانیم پنج سال آینده کارها را خوب جلو ببریم؛ چراکه اگر پیچ و خم‌های اضافه وجود داشته باشد، شما (نمایندگان) در اصلاح و ما در اجرا مشکل خواهیم داشت.

 رئیس‌جمهور گفت: قانون پایه‌ اداره کشور است و باید درست و خوب تصویب و همچنین اجرا شود. اگر شما قانون را خوب تصویب کنید، دولت هم با همه‌ توان تلاش می‌کند که آن را به خوبی اجرا کند.

 وی با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت که اجرای این قانون آغاز شده و افزود: ساماندهی بخش‌های گوناگون، برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف و شناسایی اقشار مختلف جزو تکالیف قانون است و ما اجرای آن را آغاز کردیم، اما برخی ستاد درست کردند که با شروع شدن پرداخت یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها هجوم کنند و آسیب بزنند؛ اما دولت با آگاهی کامل، هوشیاری، استحکام و دقت قدم برمی‌دارد و به فضل الهی قانون هدفمند کردن را به نقطه‌ افتخار دولت و مجلس تبدیل می‌کند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنان در برابر منطق ملت ایران کم آورده‌اند و شروع به تهدید کرده‌اند. یکی از حرف‌هایی که آن‌ها مدام تکرار می‌کنند، این است که می‌گویند ملت ایران را منزوی می‌کنیم؛ اما من می‌خواهم از زبان شما و خودم که همه نمایندگان ملت هستیم بگویم که ملت ایران صد تا مثل شما را منزوی می‌کند و به زباله‌دان تاریخ خواهد فرستاد.

احمدی‌نژاد همچنین گفت:‌ بعضی می‌گویند ما بنزین نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم هواپیماهای ایرانی به کشور ما بیاید؛ شما کار زشتی می‌کنید اولا خودتان را از دیدن چهره زیبای ایرانی‌ها و ثانیا پرچم ایران که روی هواپیماها نقش بسته محروم می‌کنید. قطعا هرکس که بیاید با خود آبادانی و پول می‌آورد. حالا شما فکر کردید که اگر ملت ایران به اروپا نیاید درش تخته می‌شود؟

 وی با اشاره به آمادگی دولت در قبال تحریم‌ها و تهدیدها گفت: ما موضوع تحریم را به یک فرصت برای جهش در اقتصاد، اصلاح ساختارهای اقتصادی و خودکفایی در همه‌ بخش‌های اقتصادی تبدیل می‌کنیم و از این فرصت برای ایجاد نظم جدید در اقتصاد در سطح بین‌الملل استفاده می‌کنیم.

 وی ادامه داد: ما با 40 کشور روابط ویژه‌ای تنظیم کردیم تا مسائل اقتصادی از سلطه‌ نظام سرمایه‌داری خارج شود. قطعا هدف اصلی آن‌ها از این حرف‌ها، فشار بر ملت است؛ اما ملت ایران آب دیده است و بیدی نیست که از این بادها بلرزد. همچنین ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دشمنان ملت حسرت یک سر سوزن فشار بر ملت را به گور می‌برند.

 رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی غربی‌ها ادامه داد: ملت ما همیشه اهل گفت‌وگو و منطق بوده، بیانیه تهران هم در متن گفت‌وگوی منطقی جریان داشت؛ اما چرا زیرش زدید؟

 وی ادامه داد: اگر آن‌ها فارغ از باد دماغ و گنده‌دماغی بنشینند و مثل بچه آدم گفت‌وگو کنند و منطق را روی میز بگذارند، ما هم با منطق جلو می‌رویم، اما اگر فکر می‌کنند با این تبلیغات بچه‌گانه نظام از حقوق ملت عقب‌نشینی می‌کند، این تعبیر نمی‌شود و این آرزو را به گور می‌برند.

رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران نیز گفت: نشست مشترک دولت و مجلس همیشه مفید بوده؛ بخصوص این‌که این نشست در ماه رمضان برگزار شد و توصیه‌های رهبری را هم به عنوان پشتوانه به همراه داشت.

 وی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس اظهار کرد: ما همه یک خانواده هستیم، یک ماموریت داریم و اداره کشور یک موضوع واحد است؛ لذا باید هماهنگ با هم حرکت کنیم تا کارها سریع‌تر و بهتر جلو رود.

 وی افزود: ما کارهای مهمی انجام داده‌ایم و کارهای مهم دیگری در پیش داریم. قانون برنامه پنجم هم پیش رو است و امیدواریم هدفمند و شسته و رفته بیرون بیاید؛ تا پنج سال آینده کشور بهتر از پنج سال گذشته در برابر ملت ترسیم شود.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که « نشست‌های مشترک دولت و مجلس به همدلی و تفاهم بیشتر بین دو قوه کمک می‌کند» ابراز امیدواری کرد که نشست‌های آینده دولت و مجلس در موضوعات مشخص متمرکز باشد تا تصمیمات سریع‌تر و جامع‌تر اتخاذ شود.

 نیروهای وفادار به انقلاب در طریق هم‌افزایی برای کشور گام بردارند

 در این نشست، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری عنوان کرد که توصیه‌های معظم له در این شرایط بسیار به‌موقع و لازم بود و اگر نگاه‌ها به هم نزدیک شود و همه‌ ما در یک جهت حرکت کنیم، بسیار مفید است.

علی لاریجانی طی سخنانی با تشکر از رئیس‌جمهور و هیات وزیران و دولتمردان به دلیل حضور در این جلسه، عنوان کرد که بحث‌های جدی در این نشست مطرح شد و با یک رویکرد سالم همه دوستان به دنبال پیدا کردن راه‌ حل بودند.

 وی با اشاره به طرح دیدگاه نمایندگان مجلس درباره مباحثی همچون خصوصی‌سازی، نحوه اجرای دقیق قانون،‌ مباحث و جهت‌گیری‌های فرهنگی و مسائل کشاورزی، عنوان کرد: طرح همه‌ی این مباحث دغدغه‌هایی است که برای توسعه کشور می‌تواند مفید باشد.

 وی نحوه بیان مطالب را از سوی نمایندگان مجلس در این نشست، نشان از حسن نیت آن‌ها در حل مشکلات عنوان کرد و افزود: حسن نیت از نحوه بیان همه‌ی نمایندگان کاملا مکشوف بود.

 لاریجانی با اشاره به توصیه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان بر حرکت در مسیر وحدت تاکید کرده و هدف‌ها را کاملا مشخص کردند.

 رئیس مجلس با اشاره به تعیین سیاست‌های کلی نظام عنوان کرد: در این شرایط مهم مشی ما در بازه‌های زمانی یک‌ساله و پنج‌ساله در راهی است که هدف و سیاست‌هایش کاملا مشخص شده است.

 وی با اشاره به وظایف ذاتی دولت در برخی از این موارد عنوان کرد: برخی دیگر از این مسائل هم مربوط به مسائل قانونی است که مجلس باید آن‌ها را مدون کند.

 وی گفت: در این نشست‌ها باید برای برخی از اختلاف نظرها به نتیجه برسیم و اگر در این نشست‌ها موضوعات تک تک مطرح و نگاه‌ها به هم نزدیک شود، بسیار مفید است.

 لاریجانی اظهار امیدواری کرد که این نشست شروع گفت‌وگوهای صمیمی بین دولت و مجلس باشد و افزود: از همکاری دولت در کمیسیون تلفیق برای بررسی برنامه پنجم توسعه نیز تشکر می‌کنیم.

 رئیس مجلس برنامه پنجم توسعه را مبنای خوبی برای حرکت آینده کشور عنوان و اظهار امیدواری کرد که این نگاه صمیمانه استمرار داشته باشد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که در نشست‌های مشترک بعدی بین دولت و مجلس با نگاهی همراه با حسن نیت طرح موضوع شده و اختلاف نظرات و مشکلات پیگیری شود.

  علی لاریجانی پس از اتمام جلسه‌ مشترک دولت و مجلس در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شد و طی سخنانی به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری،‌ همه نیروهای وفادار به انقلاب باید در طریق هم‌افزایی برای کشور گام بردارند که بر این اساس امشب این نشست تشکیل شد.

 لاریجانی با اشاره به سخنان نمایندگان و وزیران در این نشست گفت:‌ نکات بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و مباحث کلان اقتصادی، صنعتی، کشاورزی مطرح شد که هر یک از این موضوعات می‌تواند در یک نشست جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد دادند که در هر کدام از این نشست‌ها هر بار یک موضوع مورد توجه قرار بگیرد که این پیشنهاد بسیار خوب است و نشان خواهد داد که با یک نگاه صمیمانه‌ای موضوعات مورد بررسی قرار بگیرد.

 رئیس مجلس از رئیس‌جمهور و وزیران به دلیل حضور در این نشست تشکر کرد و گفت: امیدواریم که در نشست‌های بعدی با یک نگاه همراه با حسن نیت مسائل بین دولت و مجلس پیگیری شده و دیگر مشکل و اختلافی بین این دو قوه وجود نداشته باشد و برای حل مسائل کشور همه موارد در این‌گونه نشست‌ها مطرح شود.

کد خبر 114591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز