مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد فلسفه کالج امهرست امریکا معتقد است که ماشین نمی‌تواند مانند انسان در مورد مفروضات و داده‌های ارائه شده به آن تفکر و استدلال کند. حتی منطق مورد استفاده ماشین برای استنتاج و اینکه بر اساس کدام دستگاه منطقی "استنتاج" کند محل تردید است

computer

الکساندر جورج استاد فلسفه کالج امهرست در گفتگو با سایت "پرسش از فیلسوفان" درباره این موضوع که آیا می‌شود کامپیوتر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مانند فیلسوف تفکر کند، این کار را امکان پذیر نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اگر بشود کامپیوتر را به جای انسان به کار برد که بتواند به مانند فیلسوف به تجزیه و تحلیل مسائل بپردازد، خیلی از کارها راحت و آسان می‌شود. ولی این کار امکان پذیر نیست.

نمی‌شود کامپیوتر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مانند یک فیلسوف بیندیشد و تفکر کند. کامپیوتر می‌تواند در مورد موضوعی چون "فلسفه دیوید هیوم" یا "دلایل الهیاتی وجود خدا" اطلاعات از پیش داده شده را ارائه دهد، ولی نمی‌تواند مانند فیلسوفان به بحث و استدلال عمیق در مورد این موضوعات بپردازد.

آنچه ایجاد اشکال می‌کند دستگاه منطقی لازم، برای این مباحثه فلسفی است. سؤال این است که چه دستگاه منطقی برای مباحثه فلسفی مورد نیاز است تا ماشین از آن بهره‌مند شود.

نکته و مسئله دیگر این است که منابع استخراج مطالب در ماشین چیستند؟ فرض کنیم که ماشین به بحث‌های فلسفی وارد شود و از عهده این کار برآید، باز این سؤال مطرح است که کدام منابع و آثار برای گزینش اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرند.

بر فرض تهیه دستگاه منطقی برای ماشین که بتواند بر اساس فرض‌های ارائه شده استنتاج کند، سؤال جدی‌تر در مورد نحوه تفکر وجود دارد.

"استنتاج" بخشی از کار تفکر است. ماشین صرفاً بر اساس فرض‌های موجود دست به استنتاج می‌زند و این در حالی است که تفکر در مورد خود مفروضات نیز بخشی از فرایند تفکر است که ماشین قادر به آن نیست.

 

کد خبر 114109
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز