یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: روز 25‌سپتامبر 2010 به مانند هر سال بزرگ‌ترین رقابت‌های اورکلاکینگ جهان (GO OC) با نام مسابقات قهرمانی اورکلاک آزاد گیگابایت در تایپه برگزار شد.

مسابقات - ترمیناتور

در دور نهایی این مسابقات به مانند سال گذشته نماینده‌ای از ایران حضور داشت؛ نماینده‌ای که به تنهایی نمایندگی کشورهای خاورمیانه را نیز به دوش می‌کشید. اگرچه پیش‌بینی مسئولان اجرایی مسابقات قبل از برگزاری حاکی از این بود که نماینده ایران می‌تواند در رتبه‌های اول تا سوم قرار گیرد اما در این مسابقه ماستو (Masto) از کشور رومانی به مقام قهرمانی GO OC 2010 رسید. شهریار بارانی در این مسابقات توانست مقام دوازدهم را به‌خود اختصاص دهد. البته وی در نرم‌افزار MAXXMem رکورد خوبی برجای گذاشته و‌ هم‌اکنون رکورد جهانی این نرم‌افزار در اختیاراین اورکلاکر‌ ایرانی است.

سالن شرقی شماره 2 مجتمع تفریحی هوا شان تایپه اخیراً میزبان ترمیناتورهای عرصه رایانه بود؛ پسران و مردانی که با روش‌های اعجاب‌آور، مهارت خود را در استفاده غیرمعمول از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها نمایان می‌کنند. آنان اورکلاکر‌های رایانه‌ای هستند؛ ترمیناتور‌های واقعی؛ کسانی که به معنی واقعی جسارت بسیاری در استفاده از امکانات دارند. آنها مردانی جسور هستند و برای دست‌یافتن به مرزهای جدید در عرصه استفاده از ابزار رایانه‌ای هیچ محدودیتی را نمی‌شناسند. برای سومین بار اورکلاکرها در مسابقات اورکلاک آزاد گیگابایت( GO OC) 4مهرماه برابر با 25‌سپتامبر‌2010 در تایپه گردهم آمدند تا دوباره تهور خود در استفاده از تکنولوژی‌های جدید را بیازمایند. در این دوره از مسابقات 15‌تیم از سراسر جهان در قالب مرحله نهایی مسابقات حضور داشتند که بیشترین شرکت‌کنندگان از کشورهای اروپایی و شرق آسیا بودند. این مسابقات که به تعبیر بسیاری در‌نوردیدن مرزهای مقاومت سخت‌افزارهاست، مهم‌ترین گردهمایی ترمیناتورهایی است که نام اورکلاکر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اورکلاک چیست؟

اورکلاک به بالابردن سرعت و در نتیجه آن کارایی یک قطعه به بیشتر از مشخصات تعیین شده توسط کارخانه سازنده اطلاق می‌شود. واژه کلاک برگرفته از clock crystal است. از سوی دیگراورکلاک به معنی افزایش فرکانس و جریان کاری اجزای مختلف سیستم کامپیوتر از قبیل مادربورد، پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دستیابی به بهره‌وری و توان بیشتر از آنچه
هر یک از آنها قادر به ارائه آن هستند، است. جذابیت «اورکلاکینگ» در واقع در پشت این واقعیت پنهان شده‌است که سرعت و مشخصه‌های حیاتی یک قطعه توسط کاربر قابل ارتقاست و کاربرانی که قصد انجام اورکلاکینگ را دارند بیشتر روی افزایش فرکانس‌های قطعات اصلی سیستم مانند مادربورد، پردازنده، کارت گرافیک و حافظه دقیق می‌شوند. انگیزه‌های انجام اورکلاکینگ به‌طور کلی در بین کاربران مختلف متفاوت است.

برخی از کاربران برای افزایش کارایی سیستم‌های خود اقدام به انجام اورکلاکینگ می‌کنند و برخی دیگر تنها به‌عنوان سرگرمی و برای اینکه ببینند قادر هستند کارایی سیستم‌های خود را تا چه حد بالا ببرند، اقدام به این کار می‌کنند. اورکلاک‌کردن دارای مزایا و معایب مختلفی است. بسیاری از کاربران حرفه‌ای رایانه‌ها اقدام به اورکلاک کردن رایانه خود می‌کنند. اما همواره این خطر وجود دارد که قطعات مختلفی که قابلیت اورکلاک‌ کردن دارد عملکرد خود را از دست بدهد و در واقع بیانگر اشتباه محاسباتی اورکلاکر شود. با استفاده از اورکلاک کردن قطعات مختلف می‌توان آنها را وادار کرد که در سرعت‌هایی بالاتر از آنچه برای آن طراحی شده‌ا‌ند به کار بپردازند اما احتمال نابودی آن قطعات نیز وجود دارد.

جنگ ترمیناتورهای ایرانی

مسابقات قهرمانی اورکلاک آزاد گیگابایت (GO OC 2010)، بزرگ‌ترین رقابت اورکلاکینگ دنیاست. این مسابقات از 3سال پیش آغاز به کار کرده‌است و در این مدت کشورهای مختلفی در قالب تیم‌های شرکت‌کننده در 3 مرحله به این مسابقات وارد می‌شوند. هر‌ساله این مسابقات در تایپه برگزار می‌شود و امسال نیز با حضور 15‌نماینده از 15‌منطقه جهان، این مسابقات برگزار شد. کوروش عباسی، از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات اورکلاکینگ در ایران می‌گوید: برای نخستین بار در سال‌2007 مسابقات اورکلاکینگ با همکاری شرکت آواژنگ و تحت نظارت مستقیم شرکت گیگابایت در ایران برگزار شد. در واقع این مسابقات هم مسابقه بود هم ورک شاپ. در حدود 650‌نفر از سراسر ایران برای شرکت در این ورک‌شاپ‌ها ابراز علاقه کردند. از میان این افراد تعداد 25‌نفر انتخاب شدند که آنان مبانی تئوری اورکلاک را گذراندند و پس از آن نخستین مسابقه اورکلاک در ایران برگزار شد. در این مسابقات یک نفر برای شرکت در مسابقات جهانی انتخاب شد.

این کارشناس سخت‌افزار با اعلام اینکه مسابقات اورکلاک در سطح جهان دانشی نو است و خوشبختانه ایران در طول 3سال فعالیت توانسته قدرت قابل توجهی به دست آورد، گفت: قبل از شروع مسابقات اورکلاکینگ 2010 مسئولان اجرای مسابقات از نماینده ایران به‌عنوان یکی از بخت‌های قهرمانی یاد می‌کردند اما شهریار بارانی در این مسابقات به مقام دوازدهم دست یافت.
عباسی با اشاره به اینکه به دست آوردن مقام دوازدهم توسط بارانی به معنای ضعف عملکرد وی نیست، گفت: بخش عمده‌ای از مسابقه اورکلاک، به ریسک و جسارت اورکلاکر بستگی دارد؛ هرچند در این میان شانس نیز به‌عنوان یک موضوع قابل توجه‌است، چرا که یک سخت‌افزار ممکن است در برابر یک افزایش فرکانس مقاومت متغیری داشته باشد.

از این‌رو در هر ثانیه ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای بیفتد. کما‌اینکه نفر اول دور قبل مسابقات، در این دوره به مقام دهم رسید و نفر دوم نیز مقامی بهتر از مقام پانزدهم به دست نیاورد. شهریار بارانی نیز اگرچه با بدشانسی روبه‌رو شده بود اما توانست مسابقه را کنترل کند. وی از ثبت رکورد‌های جهانی توسط شهریار بارانی به‌عنوان یک مزیت یاد کرد و گفت: از آنجا که آقای بارانی در مسابقات تحت وب توانست در جهان رکورد ثبت کند، به‌عنوان اورکلاکر ایرانی در مسابقات جهانی شرکت داده شد. اگرچه در مسابقات داخلی که قبل از برگزاری مسابقات منطقه‌ای برگزار شده بود وی توانست به مقام اول دست پیدا کند.

عباسی این دوره از مسابقات را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و اظهار داشت: قبل از برگزاری مسابقه نهایی در تایپه توسط شرکت گیگابایت، ما در کشور یک مسابقه داخلی برگزار کردیم و نفر برگزیده را به مسابقات منطقه‌ای فرستادیم. در مسابقات منطقه‌ای، بارانی توانست به همراه یک ایرانی دیگرمقام دوم منطقه خاورمیانه و آفریقا را از آن خود کنند. امیدوار بودیم در دور سوم از مسابقات در تایپه بارانی به مقام اول تا پنجم دست یابد؛ همانگونه که مسئولان اجرایی مسابقات نیز چنین نظری داشتند اما متأسفانه به‌دلیل یک بدشانسی بارانی به مقام دوازدهم رسید.

مروری بر رقابتی نفس‌گیر

در سالن شرقی شماره2 مجتمع تفریحی هوا شان تایپه رقابت نفس‌گیر ترمیناتورها آغاز شده‌بود. فن‌هایی که از همه‌جا آویزان بود و خنک‌کننده‌های دست‌ساز اورکلاکرها روی میزها فضای مسابقه را بیش از پیش شلوغ کرده‌بود. تمام اورکلاکرها سرگرم فعالیت بودند و بی‌درنگ کار می‌کردند. بعد از 4‌ساعت و 50‌دقیقه رقابت سنگین، در نهایت ماستو (Matose) از کشور رومانی نفر برتر این مسابقات شد. این اورکلاکر موفق شد برتری خود را طی بخش اعظمی از مسابقه با 64‌امتیاز، که شامل امتیاز برتر Pifsast با 80/13ثانیه می‌شود، حفظ کند. جایگاه دوم را استفان یه‌اونگ (Stephen ye ong) از هنگ کنگ با 52‌ امتیاز و مقام سوم را نیز اوکلاکر کشور چین با 42 امتیاز کسب کرد. شهریار بارانی هم نماینده کشورمان بود که به‌عنوان نفر دوم منطقه آسیا- آفریقا به دور نهایی مسابقات راه پیدا کرد و در این مسابقه رتبه دوازدهم را به‌خود اختصاص داد. وی در نرم‌افزار MAXXMem رکورد قابل توجهی را به جای گذاشت و امتیاز خوبی را در این زمینه کسب کرد. لازم به ذکر است که رکورد جهانی این نرم‌افزار در حال حاضر در اختیار شهریار بارانی است. در بخش پایانی مسابقات گیگابایت به نفرات برتر این مسابقه جوایز نقدی و غیرنقدی اهدا شد که مجموع آنها برای نفر اول بیش از 7800‌دلار، نفر دوم 3700‌دلار و نفر سوم 2600‌دلار بود.

 

کد خبر 118552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز