شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به زودی ارتقاء یکی از قطعات کامپیوترهای شخصی به نام BIOS می‌تواند سرعت بالا‌آمدن آن‌ها را به چند ثانیه برساند

bios-replace

به گزارش بی‌بی‌سی، این ارتقاء به عمر 25 ساله یکی از نرم‌افزارهای Start-Up کامپیوتر به نام BIOS  پایان می‌دهد.

دانشمندان می‌گویند یکی از دلایل پایین بودن سرعت بالاآمدن کامپیوترهای شخصی این است که در گذشته قرار نبود BIOS تا 25 سال برروی کامپیوترها باقی بماند و همین تطابق دادن آن با کامپیوترهای جدید سرعت بالا آمدن سیستم را کاهش می‌دهد.

 اکنون قرار است تا سال 2011 تمام BIOSها توسط فن‌آوری به نام UEFI(Unified Extensible Firmware Interface) جایگزین شوند.

 UEFI Forum موسسه‌ای است که بر این فن‌آوری نظارت دارد. مارک دوران مدیر این موسسه می‌گوید:‌"BIOS با قطعاتی از تراشه‌ها کار می‌کند که از سال 1979 تاکنون در کامپیوترها وجود داشته‌اند." وی‌ می‌افزاید که سازندگان قدیمی BIOS  آن را برای عمر تنها 250 هزار کامپیوتر طراحی کرده‌بودند که آن زمان اکنون سپری شده‌است.

 یکی از مشکلاتی که تطبیق دادن BIOS و کامپیوترهای جدید را مشکل ساخته‌است، هارددیسک‌هایی با ظرفیت چند ترابایت و اتصال ماوس و کیبورد به مادربورد از طریق USB به جای پورت PS/2 است.

 با ارتقاء BIOSها کامپیوتر سازگاری بیشتری با سخت‌افزار مختلف خواهد داشت و همین امر نیز سرعت راه‌اندازی و بالا آمدن سیستم را افزایش می‌دهد.

 UEFI در ابتدا توسط شرکت اینتل تحت ٰفن‌آوری به نام EFI کار می‌کرد ولی بعد از برجسته‌تر شدن اهمیت ارتقاء BIOSها به یک استاندارد کلی تر تبدیل شد.

 یکی دیگر از کاربردهای UEFI در ارتقاء BIOS، آسان‌تر ساختن کار مدیران مراکز دیتا و شبکه‌های کامپیوتری است چرا که سیستم جدید کار Remote Monitoring را آسان تر می‌سازد.

 برای کاربران شخصی مزیت UEFI‌ افزایش سرعت بالاآمدن سیستم از بین 25 تا 30 ثانیه به کمتر از 10 ثانیه خواهد بود. تا سال 2011 تمام کامپیوترهای تولید شده در جهان از فن‌آوری UEFI برخوردار خواهند شد.

کد خبر 117409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز