گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی، خبر داد که ایران تا اوایل سال آینده خورشیدی ساخت یک مرکز غنی‌سازی جدید را آغاز خواهد کرد.

نیروگاه بوشهر

براساس آنچه علی‌اکبر صالحی گفت و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آن را منتشر کرد، مکان‌یابی برای ساخت 10مرکز دیگر غنی‌سازی‌ اورانیوم در کشور به پایان رسیده است.صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت ادامه داد: ساخت یکی از این مراکز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده آغاز می‌شود.

صالحی در حالی این دو خبر را داد که مردم ایران پنجشنبه گذشته پس از 11سال خبر راه‌اندازی نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را در رسانه‌ها خواندند و شنیدند. مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه روز پنجشنبه از راه‌اندازی این نیروگاه در 21اگوست معادل با30 مرداد، خبر دادند؛ اما رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همان روز ابراز امیدواری کرد که پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی این نیروگاه حدود 25 شهریور باشد. علی‌اکبر صالحی گفت: بیش از 160 مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود که این کار حدود 7تا 8 روز و حتی تا 10 روز طول خواهد کشید.

صالحی ادامه داد: راه‌اندازی رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر به معنای اتصال آن به برق شبکه‌ سراسری کشور نیست و پس از آغاز به‌کار رآکتور حدود 2ماه زمان برای وصل برق تولیدی به شبکه سراسری لازم است.

مجلس نظارت می‌کند

در همین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تصمیم مجلس برای نظارت بر مناقصه‌ها و روند اجرای کار نیروگاه‌های هسته‌ای کشور خبر داد.حسین سبحانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس قصد نظارت بر مناقصات و روند اجرای کار نیروگاه‌های هسته‌ای مصوب مجلس را دارد تا مشکلاتی مانند بحث همکاری روس‌ها در نیروگاه اتمی بوشهر پدید نیاید، تاکید کرد: مجلس از طریق 2کمیسیون تخصصی شامل انرژی و امنیت ملی این نظارت را به‌صورت ملی انجام خواهد داد که این مسئله با نشست‌های مشترک در کمیسیون‌ها و نیز بازدیدهای انجام گرفته، صورت می‌گیرد.
سبحانی با بیان اینکه ساز و کار این مسئله برای نظارت مجلس مشخص است، ادامه داد: این حق برای نمایندگان وجود دارد که در روند امورات ملی نظیر احداث این نیروگاه‌ها، نظارت داشته باشند.

سبحانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گزارشی از روند مناقصه‌های انجام‌شده برای این نیروگاه‌ها به کمیسیون ارائه‌شده است یا خیر، گفت: تاکنون چنین گزارشی ارائه نشده و تنها گزارش‌هایی از ناحیه دستگاه‌های مسئول در مورد نیروگاه دارخوین که به‌عنوان یک حرکت ملی و اقدامی بومی است، ارائه شده است.

او گزارش ارائه شده در این خصوص را مثبت توصیف کرد که از جانب نمایندگان نیز تذکراتی در مورد جوانب امر داده شده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین درباره این مسئله که آیا گزارش‌ها به‌طور مرتب و دوره‌ای به مجلس ارائه می‌شود یا خیر، گفت: با توجه به روند کار و نتایجی که حاصل می‌شود، طی نشست‌هایی گزارش‌هایی ارائه می‌شود و در مواقعی که لازم باشد مسئولین ذیربط در کمیسیون حاضر می‌شوند تا آخرین اقدامات خود را گزارش کنند.

اجابت درخواست‌های اضافی ممنوع

از سوی دیگر، رئیس هیات دولت، قانونی را ابلاغ کرد که براساس آن اجابت درخواست‌های فراتر از مقررات عمومی ان‌پی‌تی توسط دولت ممنوع است. دولت همچنین مکلف است صرفا در چارچوب مقررات عمومی ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کند.

براساس این قانون که با عنوان قانون صیانت از دستاورد‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود و رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد، دولت موظف است درخصوص تحویل سوخت راکتور آموزشی درمانی تهران، غنی‌سازی‌ 20درصد را به‌منظور تحویل سوخت راکتور مذکور استمرار بخشیده و صفحه‌های سوخت مورد نیاز راکتور تهران را تهیه کند.

کد خبر 114064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز