همشهری آنلاین: ادامه صدور فتاوی بی اساس از سوی علما و مفتی‌های وابسته به برخی جریان های سیاسی و مذهبی در عربستان باعث شد تا ملک " عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه این کشور برای اولین بار با هدف جلوگیری از بروز تنش‌های احتمالی در این کشور راسا وارد عمل شود

ملک عبدالله

به گزارش ایرنا از ریاض , اواخر هفته گذشته پادشاه عربستان با صدور فرمانی حکومتی از شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی کل و رییس هیات کبار العلمای این کشور خواست با تشکیل هیاتی متشکل از علما و اندیشمندان سرشناس این کشور بحث فتواها را که هم اینک به معضلی فکری و اجتماعی در این کشور در آمده سامان دهد .

شیخ یوسف القرضاوی رییس اتحادیه مسلمانان جهان در واکنش به صدور چنین حکمی از سوی ملک عبدالله تاکید کرد : این حکم ضمن ممانعت از بروز برخی تنش های اجتماعی و مذهبی مانع سوداگری برخی افراد فرصت طلب در جامعه خواهد شد .

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد : تشکیل شورای متشکل از علمای دینی سنت حسنه ای است که می تواند به عنوان الگویی مناسب در دیگر کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد .

به گفته وی بسیاری از فتاوی ضاله و گمراه کننده در سالهای گذشته منجر به درگیری های طائفه ای و کشمکش هایی بین مسلمانان جهان شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث فتوا در اسلام از جایگاه مهم و رفیعی برخوردار است لزوم ضابطه مند ساختن این موضوع را از سوی علمای این کشور مورد تاکید قرار داده است.

قرضاوی با اشاره به اینکه به این مقوله در جوامع اسلامی تاکنون اهتمام در خور توجهی نشده , تاکید کرده است : جدی نگرفتن این موضوع از سوی علمای اسلام نه تنها باعث هرج و مرج و بی نظمی شده بلکه جوامع اسلامی را با برخی شبهات رو به رو ساخته است .

وی در این زمینه همچنین یاد آور شد:بحث فتوا و صدور آن از سوی رجال دین همانند دیگر علوم اسلامی و غیره دارای ضوابط و استانداردهای خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

در این زمینه شیخ " صالح بن عبدالعزیز آل شیخ " وزیر امور اسلامی عربستان نیز گفت : تمامی خطبا و ائمه جماعات این کشور و نیز کسانی که به عنوان اندیشمند اسلامی یا کارشناس مسایل دینی در برنامه های ماهواره ای ظاهر می شوند پیش از هر گونه اظهار نظری شخصی در این زمینه باید بر اساس حکم حکومتی از مفتی کل عربستان و رییس هیات کبار العلمای این کشور کسب تکلیف کنند .

شیخ " صالح بن حمید "امام و خطیب مسجد الحرام نیز در این زمینه گفت : وحدت رویه در صدور فتاوی بهترین راه ممکن برای جلوگیری از ایجاد تفرقه و تناقض گویی های بی مبنا در این حوزه است.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده است : متاسفانه برخی افراد که به لحاظ فقهی و اسلامی فاقد صلاحیت لازم هستند در سال های اخیر با صدور فتاوی بی اساسی افراد جامعه را دچار برخی شبهات و تردیدها کرده اند .

"خالد الحلیبی" استاد شریعت اسلامی در دانشگاه امام محمد بن سعود نیز در این زمینه گفته است : صدور فتاوی عجیب و بی مبنا از سوی افرادی که از تخصص لازم در مسایل اسلامی برخوردار نیستند جامعه عربستان را دچار تشتت و برخی تنش های فکری واجتماعی کرده اند که در این زمنیه باید برای آنان حد و مرزی قایل شد .

صدور برخی فتواها در چند ماه گذشته محافل مذهبی این کشور را با موجی از اعتراضات رو به رو ساخته است.

مفتی کل عربستان پیش از صدور فرمان اخیر پادشاه این کشور در اولین روز ماه مبارک رمضان در اظهار نظری با منابع خبری این کشور تشکیل شورایی متشکل از علما و اندیشمندان اسلامی این کشور مورد تاکید قرار داده بود .

کد خبر 114027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز