شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: هر چه به فصل بازگشایی مدارس نزدیک‌تر می‌شویم تقاضا برای برخی کالاها مانند کیف و کفش، پوشاک و منسوجات و لوازم ‌التحریر نیز افزایش می‌یابد.

فروشگاه کفش

با این وجود گذری بر بازار عرضه این کالاها بیانگر جولان کالاهای بی‌کیفیت چینی در بازار کشورمان است به‌نحوی که افزایش واردات قاچاق انواع کیف و کفش و نوشت‌افزار چینی موجب شده است تا اکنون بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی این محصولات عطای تولید را به لقای قیمت پایین کالاهای وارداتی چینی بخشیده یا خود به وارد‌کننده این کالاها تبدیل شده تا کیف و کفش بی‌کیفیت چینی یا مواداولیه وارداتی را با اندک تغییراتی به‌عنوان کالاهای ساخت داخل به مصرف‌کنندگان عرضه ‌کنند. این شرایط موجب شده تا اکنون هیچ فروشگاهی در سطح شهر از حضور کفش‌های چینی وارداتی در ویترین خود در امان نمانده است.

نابسامانی شرایط تولید و واردات غیرقانونی کیف و کفش چینی موجب شده است تا اکنون بنابر برخی آمارهای نیمه‌رسمی بیش از 50 درصد سهم بازار کیف و کفش کشورمان در اختیار محصولات وارداتی چینی باشد؛ محصولاتی که با کیفیت خیلی پایین و تنها در سایه قیمت پایین و شناخت تولید‌کنندگان چینی از سلایق مصرف‌کنندگان ایرانی با ظاهری فریبنده و بدون هیچ نظارت یا محدودیتی در بازار کشورمان عرضه می‌شود، این در حالی است که اکنون کیف و کفش تولید داخل یا محصولات وارداتی مرغوب از سایر کشورها کمتر در بازار دیده شده و با این روند شاید بتوان گفت اکنون محصولات چینی بیش از 70درصد بازار کیف و کفش کشور را در اختیار دارند.

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که این روزها برای تأمین پای‌افزار خود راهی فروشگاه‌های سطح شهر شده‌اید؛ فروشگاه‌هایی که به محل عرضه انواع کیف و کفش بی‌کیفیت چینی تبدیل شده‌‌اند. در واقع نبود حمایت از تولید داخل و واردات بی‌رویه محصولات چینی موجب از میدان به در شدن تولید‌کنندگان داخلی کیف و کفش شده و در این آشفته بازار، انواع تولیدات بی‌کیفیت و حتی بعضا غیربهداشتی چینی در بازار کیف و کفش کشورمان عرضه می‌شود.

رشد روز افزون واردات

بررسی میزان واردات کفش به کشورمان طی سال‌های اخیر نیز بیانگر رشد حدود 50درصدی واردات است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد بیشترین حجم واردات کفش در سال 84صورت گرفته که در این سال واردات کفش از امارات با 44درصد رشد و از چین با 116 درصد رشد برخوردار بوده است. گرچه واردات کفش چینی در سال 85 با کاهشی 38درصدی روبه‌رو شده اما این میزان کاهش در سال 86 جبران شد و تجار کفش بیش از 70درصد بر حجم واردات کفش چینی افزودند. در سال 87 نیز گرچه شیب واردات کمی کند شد اما واردات این محصول از چین و امارات به‌ترتیب با27 و29 درصد افزایش در مقایسه با سال قبل روبه‌رو بوده است چراکه بخش زیادی از واردات کفش انجام‌شده از امارات در واقع همان محصولات چینی بوده و می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در سال 87 واردات کفش‌های چینی با رشدی 65درصدی مواجه بود.

برندهای تقلبی در بازار

علاوه بر افزایش عرضه کیف و کفش‌های چینی در بازار با ظاهری مناسب و جذاب که از کیفیت لازم برخوردار نبوده و به سرعت از بین می‌روند، تولید‌کنندگان چینی برای بازارگرمی و عرضه تولیدات خود حتی با استفاده از نام برخی برندهای خارجی مشهور در صنعت کیف و کفش تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار گیرند. عرضه کیف و کفش چینی با مارک‌های تقلبی در بازار موجب شده است تا بسیاری از مصرف‌کنندگان که شناخت کافی نسبت به کیفیت محصولات موجود در بازار ندارند با پرداخت بهای بیشتری نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند غافل از اینکه قیمت تمام شده بسیاری از کیف و کفش‌ با برندهای مشهور دنیا چندین برابر قیمت محصولات چینی عرضه شده در کشورمان است.

ارزانی، برگ برنده چینی‌ها

با وجود کیفیت نامرغوب کیف و کفش چینی، قیمت پایین محصولاتی که با تعرفه پایین به شکل رسمی یا بدون پرداخت حقوق ورودی به شکل قاچاق به کشورمان وارد شده‌اند به‌دلیل قیمت پایین، مورد پسند بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی قرار می‌گیرند. عرضه برخی کیف و کفش وارداتی چینی با قیمت‌ 5 تا 10هزارتومانی موجب شده تا بسیاری از مصرف‌کنندگان به خرید اینگونه محصولات روی آورند.

در واقع به‌دلیل کاهش قدرت خرید دهک‌های درآمدی متوسط به پایین جامعه، بیشتر مردم تمایل به خرید کفش‌های ارزان قیمت چینی دارند. تمایل مردم به خرید کفش‌های چینی ارزان قیمت با وجود کیفیت پایین آنها باعث شده طی سال‌های اخیر صنعت کفش کشور ما به‌شدت صدمه خورده و بسیاری از تولیدی‌های کفش که به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید قادر به رقابت با کالاهای وارداتی چینی نبوده‌اند، ورشکست شوند.

این در حالی است که روزگاری نه چندان دور کیف و کفش تولیدی ایران به‌دلیل کیفیت بالای آنها در مقابل محصولات کشورهایی مانند ایتالیا قد علم کرده و زبانزد خاص و عام بود.

کد خبر 113827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز