علی ابراهیمی: این روزها واردات بی‌رویه رسمی و قاچاق بسیاری از کالاها به معضل اصلی تولید‌کنندگان داخلی تبدیل شده به‌نحوی که عرضه انواع محصولات کشاورزی و صنعتی با قیمت‌های بسیار نازل، کسب و کار تولید‌کنندگان داخلی را از رونق انداخته است.

این روند شرایطی را برای کیف و کفش ایرانی که روزگاری سرآمد بازار بود، رقم زده که بسیاری از تولید‌کنندگان توانمند دیروز، اکنون به وارد‌کنندگانی تبدیل شده‌اند که با حداقل تلاش برای تولید کیفی محصولات خود و تنها با تغییر اندک در محصولات پیش‌ساخته وارداتی، کفش ‌و کیف چینی را با آرم و نشان‌های مختلف به مصرف‌کنندگان ایرانی عرضه می‌کنند.وضعیت وقتی وخیم‌تر می‌شود که بسیاری از این تولید‌کنندگان گذشته،  اکنون به واردکنندگان بزرگ کیف و کفش چینی تبدیل شده و کالاهای بی‌کیفیت وارداتی را با قیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از قیمت‌های کیف و کفش تولید داخل در بازار عرضه می‌کنند. 

واردات بی‌رویه و عرضه کیف و کفش ارزان‌قیمت چینی، نفس تولید‌کنندگان داخلی این محصولات را به شماره انداخته و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان ایرانی نیز در تنوع رنگ و مدل کیف و کفش‌های بی‌کیفیت وارداتی گرفتار شده‌اند.

با این شرایط اکنون حتی در شهرهایی که در گذشته نه‌چندان دور سرآمد تولید کیف و کفش کشور بودند، سایه واردات بی‌رویه محصولات چینی بر تولیدات داخلی سنگینی می‌کند چرا که افزایش هزینه تولید داخلی بسیاری از کالاهای صنعتی، نبود حمایت لازم از تولید‌کنندگان، برخی سیاستگذاری‌های تعرفه‌ای غلط و واردات قاچاق این کالاها، تولید‌کنندگان ایرانی را در رقابت با کالاهای وارداتی حتی در بازارهای مصرف داخلی با مشکل مواجه کرده و کالاهای وارداتی به‌دلیل تنوع مدل و قیمت بسیار پایین حتی با حداقل کیفیت، گوی رقابت را از تولیدات داخلی ربوده‌اند.

سنگینی کفش‌های قاچاق بر بازار

شهر تبریز یکی از قطب‌های صنعت کیف و کفش کشور است که بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان قدیمی این صنعت در این شهر فعالیت می‌کنند. اما تشدید قاچاق کیف و کفش به کشور طی چند ماه اخیر موجب شده تا این روزها تولیدکنندگان تبریزی نیز مانند سایر همکاران خود در سطح کشور حال و روز خوشی نداشته باشند. رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت کفش تبریز با اشاره به اینکه قاچاق، صنعت کفش کشور- و به تبع آن صنعت کفش تبریز- را تهدید می‌کند، ‌می‌گوید: براساس برآوردهای انجام شده، روزانه بیش از5 هزار جفت کفش قاچاق فقط به یکی از پاساژهای شهر تبریز وارد می‌شود.

احمد خادم با بیان اینکه قاچاق کفش به کشور طی 3 تا 4 ماه اخیر تشدید شده، هشدار می‌دهد که با ادامه روند فعلی ممکن است که فروش اجناس قاچاق به شکلی همگانی بین فروشندگان و اصناف کشور رایج شود. به‌عنوان مثال فقط در عرض یک ماه 4 فروشنده عمده کفش‌های ایرانی در تبریز به فروشنده کفش‌های خارجی تبدیل شده‌اند؛ روندی که به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.

وی تصریح می‌کند: زمانی که فروشندگان کفش‌های تولید داخل متوجه سود کلان فروش کفش‌های قاچاق شده و مصرف‌کنندگان نیز در چنین شرایطی به سمت خرید کفش‌های ارزان‌قیمت قاچاق می‌روند، فروشندگان کفش‌های ایرانی نیز چاره‌ای جز رفتن به سمت فروش کفش‌های قاچاق ارزان‌قیمت نخواهند داشت چراکه اگر این کار را نکنند، ممکن است بر اثر افت شدید فروش مجبور به تعطیل کردن فروشگاه خود شوند. وی با بیان اینکه تداوم روند کنونی قاچاق کفش به کشور، علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی و زیاد‌ به تولیدکنندگان کفش ایرانی، احتمال تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در تبریز یا سایر شهرهای کشور را به‌دنبال خواهد داشت، می‌افزاید: عمده کفش‌های قاچاق چینی موجود در بازار تبریز از مرز بانه و از عراق وارد کشور می‌شوند.

کاهش رشد صادرات در نیمه نخست امسال

همچنین براساس آمار گمرک ایران، صادرات وزنی و دلاری کفش کشور در ماه نخست امسال با کاهش رشد مواجه شده و به‌ترتیب به 6 هزار و 785 تن و 9/37 میلیون دلار رسید.عضو هیأت مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران با بیان این مطلب ‌می‌افزاید: این آمار نشان می‌دهد که صادرات کفش از نظر وزنی در نیمه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته معادل 8/0درصد کاهش اما از نظر دلاری حدود 6/2درصد افزایش یافته است.

علی لشگری می‌گوید: این در حالی‌است که در 6 ماه نخست سال گذشته صادرات کفش کشور از نظر وزنی و دلاری به‌ترتیب 5/7 و 9/29 درصد نسبت به‌مدت مشابه در سال 1386 افزایش یافته بود که این به معنی آن است که سرعت رشد صادرات کفش کشور، امسال کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 93896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز