گروه اقتصادی: واردات بی‌رویه کالاهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت چینی طی سال‌های اخیر موجب شده تا با وجود گلایه‌های تولید‌کنندگان و وعده‌های مسئولان برای مقابله با این روند،اکنون حتی ابتدایی‌ترین کالاهای مصرفی چینی نیز بازار کشورمان را پر کرده

و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تعطیل شده و یا با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

همچنین کیفیت پایین بسیاری از کالاهای ارزان‌قیمت چیــنی وارداتی گـلایه‌های مصرف‌کنندگان اینگونه کالاها را به‌دنبال داشته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بخش عمده کالاهای چینی از طریق قاچاق و به‌دلیل برخی سهل‌انگاری مسئولان وارد کشور شده است.

ضرورت مدیریت واردات

یک نماینده بخش بازرگانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: باید واردات به‌گونه‌ای مدیریت شود که حق دولت، مصرف‌کننده و تولید‌کننده داخلی تضییع نشود. اما طی 3سال گذشته به‌دلیل افزایش درآمدهای نفتی و نیاز دولت به تبدیل ارز به ریال، واردات کالا تسهیل شده است.

حمید حسینی افزود: نیاز دولت به تامین ریال و واقعی نبودن نرخ ارز موجب شده است تا دولت واردات را تشویق کرده و به‌دلیل وضعیت اقتصادی و قدرت خرید پایین مردم کالاهای چینی با توجه به دامپینگ و قیمت مصنوعی ارز بالای این کشور،  بازارهای کشورمان را در اختیار گرفته‌اند.

از سودجویی تا تجاهل

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشدید بیماری هلندی در اقتصاد کشور را عامل افزایش واردات کالاهای چینی قلمداد کرد و گفت: می‌توان واردات بی‌رویه کالاهای چینی را ناشی از سودجویی برخی افراد و تجاهل یا ناآگاهی مسئولان دانست.

محمد رضا خباز افزود: ورود سالانه 70میلیارد دلار کالا به کشور و صادرات غیرنفتی معادل یک‌سوم این میزان نشان‌دهنده منفی بودن تراز تجاری و بروز بیماری هلندی در اقتصاد کشورمان به‌دلیل افزایش درآمد دولت است. وی تصریح کرد: وقتی با واردات کالاهایی مانند سنگ قبر، خاک زیر پای گربه، هلو،  کشمش و کاهوی چینی گلایه‌های تولید‌کنندگان داخلی راه به جایی نمی‌برد، باید به عمق فاجعه پی برد.

جذابیت واردات و تثبیت نرخ دلار

اما مدیرکل پیشین گمرک ایران با رد این موضوع که تولید‌کنندگان داخلی قادر به تامین کالاهای مورد نیاز کشور نیستند، گفت: نمی‌توان گفت تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست. آیا در منطقه کشوری با این شرایط مناسب برای تولید وجود دارد؟

مسعود کرباسیان افزود: جذابیت واردات و تثبیت نرخ ارز موجب تسهیل واردات کالاهای چینی به کشورمان شده است؛ چرا که با این شیوه ترجیح می‌دهیم تا واردات کالا به کشور ارزان‌تر از کالاهای صادراتی باشد.

با تثبیت نرخ ارز عملا به واردات یارانه داده و صادرات با هزینه‌بیشتری انجام می‌شود. وی تصریح کرد: وقتی تولید‌کننده داخلی در شرایط تورمی به تولید کالا پرداخته و با‌تثبیت نرخ ارز،  واردات از مزیت بیشتری برخوردار است چگونه ممکن است تولید‌کننده داخلی قادر به رقابت با کالاهای وارداتی باشد؟

تشدید بحران در واحدهای صنعتی

رئیس خانه صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز با اشاره به شرایط نابرابر تولید کالا در ایران و چین گفت: تولید‌کننده چینی از نیروی کار ارزان قیمت برخوردار بوده و دولت این کشور با پرداخت یارانه به مواداولیه از تولید‌کنندگان حمایت می‌کند.

محسن خلیلی عراقی افزود: واردات بی‌رویه کالاهای چینی موجب تشدید بحران در واحدهای صنعتی کشور شده و حضور پررنگ این کالاها در بازار تولیدات بسیاری از کالاهای داخلی را غیراقتصادی ساخته است.

کد خبر 108251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز