همشهری آنلاین: فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخورد با افرادی که اقدام به حمل چاقوهای غیرمتعارف می‌کنند بزودی در پایتخت خبر داد

پلیس

 به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی‌نیا در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: با هماهنگی صورت گرفته با سیستم قضایی، کسانی که با اوباش‌گری، سرقت به عنف و زورگیری عمل مجرمانه انجام دهند، برخورد شدیدی خواهد شد.

 وی گفت: با افرادی که حمل‌کننده سلاح سرد و نامتعارف همچون شمشیر، خنجر، چاقوهای شکاری، قمه، پنجه بوکس و غیره هستند، طبق قانون برخورد خواهد شد که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی صورت گرفته است که بر این اساس اگر فردی در سطح تهران اقدام به حمل این نوع سلاح‌ها کند دستگیر می‌شود.

 وی با اعلام اینکه بر طبق قانون حمل این گونه چاقوها جرم محسوب می‌شود، گفت: نحوه برخورد و میزان مجازات آن نیز تعریف شده است.

 ساندویچ فروشی‌ها هم حق فروش قبل از افطار را در ماه رمضان ندارند

 ساجدی‌نیا در رابطه با اقدامات پلیس در ایام ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم تسهیلات لازم را برای شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان ایجاد کنیم، افزود: در این ایام تمام صنوفی که پزنده هستند و ساندویچ فروشی‌ها تنها می‌توانند ارائه خدمات خود را پس از افطار و طبق دستورالعمل ارائه دهند. حتی فست‌فودها نیز پیش از زمان افطار حق فروش اقلام خود را ندارند و تنها می‌توانند بعد از افطار خدمات خود را ارائه دهند.

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: تمام پلیس‌های تخصصی در ماه مبارک رمضان با مشاهده روزه خواری تذکر داده و در صورت تعمد در تکرار این امر با فرد مورد نظر برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با روزه‌خواری در خودروها هم اظهارکرد: پلیس برابر قانون خودروهایی که در آن روزه خواری صورت گیرد متوقف و به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

 به گفته ساجدی‌نیا در ماه مبارک رمضان امسال ممنوعیت ترافیکی در پایتخت وجود ندارد و تنها تسهیلات ترافیکی در این ایام اعمال خواهد شد به طوری که حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در سطح شهر ملموس‌تر خواهد بود.

 وی ادامه داد: همچنین در شب‌های قدر نیز تیم‌های ویژه پلیس در حوزه راهور و انتظامی و امنیتی به صورت پررنگ‌تری به کار گرفته می‌شوند تا مردم با آرامش خاطر در مراسم‌های این شب‌های نورانی حضور یابند. این در حالیست که ماموران پلیس در مناطق حساس و جرم‌خیز پایتخت هم مستقر خواهند شد.

  موافقت با طرح اکران فیلم در سینماها تا سحر

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح اذان تا اذان سینماهای پایتخت، اظهار کرد: طبق درخواستی که از سوی سینما‌داران مبنی بر اکران فیلم تا سحر به پلیس داده شد با اجرای این طرح موافقت شد و بناست سینماهایی که اکران فیلم در این زمان دارند، اسامی‌شان به پلیس اعلام شود. همچنین گشت‌های پلیس در مناطقی که سینماهای مذکور وجود دارند، بیشتر خواهد شد.

 ساجدی‌نیا درباره برخورد با بد پوششی در ماه رمضان نیز گفت: ‌پلیس در این ماه نیز مانند سایر ایام ماموریت‌های خود را اجرا می‌کند و تفاوتی در اجرای این ماموریت‌ها وجود نخواهد داشت.

 به گفته وی با توجه به اینکه در ماه رمضان‌های سال‌های قبل، میزان وقوع جرایم کاهش یافته بود پلیس هم امیدوار است این امر در سال جاری نیز اتفاق بیفتد.

  جمع‌آوری یکهزار و 500 تن از معتادان پرخطر و کارتن خواب‌ها

وی در ادامه از اجرای مرحله جدید طرح برخورد با معتادان پرخطر خبر داد و افزود: با اجرای این طرح که از ساعت 4 بامداد تا 12 ظهر روز گذشته در بسیاری از مناطق پایتخت به ویژه جنوب شهر انجام شد بالغ بر یکهزار و 500 تن از معتادان پرخطر و کارتن خواب‌ها جمع‌آوری و به مراکز مربوطه منتقل شدند.

 وی ادامه داد: اقدام پلیس جمع‌آوری و معرفی این افراد به مراکز مربوطه است که در این راستا معتادان پرخطر به مجموعه ترک اعتیاد شفق معرفی می‌شوند و دو ماه مورد سم‌زدایی قرار می‌گیرند و کارتن خواب‌ها هم به گرم‌خانه‌های شهرداری معرفی می‌شوند.

 وی یکی از آسیب‌های پایتخت را موضوع حضور کارگران فصلی در شهرعنوان کرد و افزود: کارگران فصلی پایتخت جایی در سطح شهر ندارند و در برخی موارد هم با گرم‌خانه‌های تهران آشنا نیستند در نتیجه چهره بوستان‌های پایتخت در ساعات پایانی نازیبا می‌شود. پلیس تنها می‌تواند معتادان و کارتن خواب‌ها را جمع‌آوری کند که البته جمع آوری معتادان پرخطر هم بسیار خطرناک است چون برخی از این افراد به بیماری‌های مسری دچار هستند.

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره محله‌های ناامن پایتخت نیز گفت: کلیه نقاطی که مردم با آنها مشکل داشتند به پلیس معرفی و مورد شناسایی قرار گرفت به طوری که تمام نقاط ناامن پایتخت شناسایی شده و افرادی هم که در این مناطق اقدام به ایجاد ناامنی می‌کردند، مورد شناسایی قرار گرفت وبرای آنها شناسنامه صادر می‌شود.

  دوربین‌ها در حریم شخصی افراد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نصب دوربین در برخی از مناطق جرم‌خیز پایتخت، اظهار کرد: تعدادی دوربین در سطح شهر نصب شده است که تعداد آن در حد مورد نظر ما نیست و پلیس در صورت نیاز از دوربین‌های مدار بسته در طلافروشی‌ها، بانک‌ها و دوربین‌های ترافیکی استفاده می‌کند که امیدواریم دوربین‌های بیشتری در محله‌های عمومی پایتخت البته نه در حریم شخصی افراد نصب شود.

 ساجدی‌نیا در پاسخ به خبرنگاری درباره انتشار فیلم زورگیری که چندی پیش از سوی رسانه‌ها منتشر شد، اظهار کرد:‌ پلیس این فیلم را در اختیار رسانه‌ها قرار داد تا میزان اقتداراش را به نمایش بگذارد که چگونه در کمترین زمان ممکن این افراد را شناسایی و دستگیر کرده است.

 وی با اشاره به شناسنامه‌دار شدن اراذل و اوباش خاطرنشان کرد: ‌بسیاری از افرادی که به اوباش‌گری می‌پردازند به پلیس امنیت مراجعه می‌کنند اما ما این موضوع را مطرح نمی‌کنیم که اراذل و اوباش جدیدی نخواهیم داشت چون برخی از اراذل و اوباش بدون سابقه هستند. به طور مثال در همان فیلم یکی از اوباشی که توسط پلیس دستگیر شده بود، تنها 18 سال داشت که مظنون به دو قتل هم بود.

ساجدی‌نیا درباره اینکه آیا پخش این فیلم احساس ناامنی را در جامعه ایجاد نکرده است، اظهار کرد: بعضی از رسانه‌ها می‌توانستند تیترهای بهتری را در رابطه با این خبر اعلام کنند و اگر با این رویکرد خبر مورد نظر منتشر می‌شد، بیشتر جواب می‌داد.

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره طرح‌های مقابله با سرقت در پایتخت نیز گفت: با طرح‌های انجام شده بیش از 100 نقطه از اماکنی که به عنوان مالخر عمل می‌کردند از سوی پلیس شناسایی شده و در حال پلمپ شدن هستند.

 پرونده سرقت مجسمه‌های پایتخت مساله جنبی و حاشیه‌ای دارد

 وی با تاکید بر اینکه طرح برخورد با سرقت در دستورکار پلیس قرار دارد افزود: 50 درصد از سرقت‌هایی که در پایتخت به وقوع می‌پیوندد جزو سرقت‌های خرد است که توسط معتادان صورت می‌گیرد. همچنین با اجرای طرح برخورد با سارقان 9 درصد از وقوع سرقت در پایتخت کاهش یافته است.

ساجدی‌نیا درباره آخرین وضعیت پرونده مجسمه‌های پایتخت اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در برخی از پرونده‌ها ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلاتی در روند رسیدگی به موضوع شود. اجازه دهید به این سوال شما جوابی داده نشود و ما سیر رسیدگی به پرونده را داشته باشیم. این پرونده یک مساله جنبی و حاشیه‌ای هم دارد که امیدواریم در رابطه با سرقت مجسمه‌های پایتخت در وقت لازم اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

 گشت‌های ارشاد مستندسازی می‌کنند

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره کمرنگ‌شدن گشت‌های ارشاد در پایتخت، گفت: نه تنها گشت‌های ارشاد کم نشده است بلکه ماموران پلیس با توجه به آموز‌ش‌هایی که دیده‌اند کار خود را با مستندسازی انجام می‌دهند.

 ساجدی‌نیا در رابطه با برخورد با مزاحمان نوامیس، گفت: میزان گزارش‌های که درباره مزاحمان نوامیس به پلیس داده می‌شود بسیار کاهش یافته است که با توجه به اقدامات صورت گرفته این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

 کودکان خیابانی جمع‌آوری می‌شوند

 وی درباره جمع‌آوری کودکان خیابانی گفت: پلیس تعدادی از نیروهای خود را در اختیار شهرداری قرار داده و این کودکان از سوی شهرداری با همکاری نیروی انتظامی جمع آوری می‌شوند.

 ساجدی‌نیا درباره میانگین زمان حضور ماموران پلیس در محل وقوع جرم نیز گفت: زمان حضور پلیس به کمتر از 7 دقیقه رسیده به طوری که در بیش از 50 درصد از ماموریت‌ها نیروهای پلیس کمتر از 5 دقیقه در سر صحنه جرم حاضر می‌شوند که در تلاشیم زمان رسیدن ماموران را به نرم جهانی برسانیم.

کد خبر 113563
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز