گروه بین‌الملل: فیدل کاسترو برای نخستین بار در 4 سال گذشته و از زمانی که به خاطر بیماری از مقام ریاست‌جمهوری کوبا کنار رفته‌بود، در پارلمان این کشور سخنرانی کرد.

کاسترو

کاسترو در نخستین سخنرانی رسمی خود در 4‌سال گذشته درحالی‌که برادرش رائول در کنارش بود و یک پیراهن نظامی به تن داشت درباره تهدید به راه افتادن یک هولوکاست هسته‌ای در جهان هشدار داد. وی در سخنرانی خود درباره خطر یک جنگ هسته‌ای هشدار داد و از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تقاضا کرد مانع بروز این مناقشه شود. کاسترو چند وقت پیش هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره برنامه‌ریزی برای به راه انداختن یک جنگ از سوی آمریکا و اسرائیل در جهان هشدار داده بود.

کاسترو در سخنرانی خود گفت: زمانی که اوباما دستور چنین کاری را بدهد مانند این است که فرمان کشته شدن صدها میلیون نفر را صادر کند. فیدل کاسترو که 48 سال رهبری کوبا را بر عهده داشت، تاکید کرد: با جنگ هسته‌ای نظم فعلی جهانی دیگر جان سالم به در نخواهد برد و فورا سقوط می‌کند. یکی از حسن‌های اوباما این است که وی ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیست.

کاسترو در گذشته به ایراد سخنرانی‌های طولانی چند ساعته شهرت داشت اما سخنرانی اخیر وی تنها 11دقیقه طول کشید و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ شروع شد. پس از واگذاری قدرت به رائول کاسترو، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره وخامت حال فیدل و حتی احتمال مرگ قریب الوقوع وی مطرح شد.

با وجود این وی روز گذشته نشان داد که وضعیت جسمی‌اش بهبود یافته و تلاش کرد با تمام انرژی سخنرانی خود را انجام دهد. بسیاری عقیده دارند که سخنرانی فیدل کاسترو در مجمع عمومی کوبا بیشتر با هدف نشان‌دادن بهبود وضعیت جسمانی او و تاکید بر حضورش در عرصه سیاسی کوبا انجام شده است.

زمانی که فیدل کاسترو برای سخنرانی پشت تریبون رفت مقام‌های سیاسی ارشد کوبا و نمایندگان پارلمان از او با فریاد «زنده باد فیدل» استقبال کردند. در 31 جولای سال 2006 فیدل کاسترو با وخامت حالش و نیاز به عمل جراحی مجبور شد مسئولیت‌های خود را به برادرش رائول منتقل کند اما با وجود شایعات فراوانی که درباره ابتلای وی به سرطان وجود داشت هیچ وقت بیماری او به‌طور قطعی مشخص نشد.

رئیس‌جمهوری سابق کوبا که هفته آینده 84 ساله می‌شود در یک ماه اخیر فعال‌تر شده و برخی این مسئله را نشان‌دهنده قصد مجدد وی برای بازگشت به صحنه سیاسی کوبا می‌دانند. کاسترو با وجود بیماری‌اش همچنان دبیر کل حزب کمونیست کوباست و در ماه‌های گذشته گفت‌وگوهای تلویزیونی و مطبوعاتی مختلفی داشته است.

با وجود این به‌نظر نمی‌رسد فیدل در این شرایط قصد بازگشت مجدد به بدنه دولت را داشته باشد. به عقیده بسیاری فیدل کاسترو همواره در دنیای سیاست کوبا قدرت خود را داشته است اما او اکنون به‌دنبال پررنگ‌تر کردن حضور خود و حمایت از برادرش است. بعد از سخنرانی فیدل کاسترو، برادر وی هم در پارلمان کوبا سخنرانی کرد تا برای نخستین بار از زمان تغییر قدرت این دو نفر در یک مکان با یکدیگر حاضر شوند.

با وجود این هیچ‌کدام از این دو برادر در سخنرانی‌های خود به مشکلات اقتصادی و همچنین انتقاد‌ها از شرایط حقوق بشر در کوبا اشاره‌ای نکردند. کوبا از سال 1959 که فیدل کاسترو، ژنرال باتیستای مورد حمایت آمریکا را از قدرت بر کنار کرد با نظام تک‌حزبی کمونیستی اداره می‌شود. برخورداری از امکانات عادی مردم کشورهای مختلف جهان مانند استفاده از تلفن‌همراه و رایانه در زمان ریاست‌جمهوری فیدل کاسترو برای کوبایی‌ها یک رؤیا به‌نظر می‌رسید.

کد خبر 113454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز