علی شاکری: شادی ناشی از صعود تیم جوانان به مسابقات‌جهانی یونان کافی بود که هندبال ایران پس از چندین ماه دست‌و پنجه نرم کردن با ناملایمات و بحران‌های پنهان و آشکار، تغییرات مدیریتی در کادر اجرایی و کادر فنی تیم‌های ملی، فضای جدیدی از همبستگی و میل حرکت به جلو را تجربه کند.

ورزش

به دنبال مقام سومی تیم جوانان در دوازدهمین دوره مسابقات آسیایی تهران، مسئولان هندبال مصمم‌تر و پیگیرانه‌تر از ماه‌های پیش به دنبال راضی کردن مسئولان ورزش و گرفتن مجوز شرکت در بازی‌های آسیایی برای تیم‌ ملی بزرگسالان هستند؛ تیمی که 4سال پیش در بازی‌های آسیایی دوحه مدال برنزش شگفتی کاروان ورزشی ایران قلمداد شد اما در 4سال اخیر، با افتادن در سراشیبی ‌، همه را در ‌ تکرار آن نتیجه تاریخی دچار شک و تردید ساخته است. راهیابی مجدد تیم هندبال جوانان ایران به مسابقات جهانی بهانه‌ای بود تا در گفت‌وگو با جلال کوزه‌گری سرپرست فدراسیون و نقی‌ناری سرمربی تیم جوانان به ریشه‌یابی مشکلات کنونی هندبال و مهم‌ترین مسائل روز این ورزش قهرمانی، تیم جوانان و برنامه‌های این تیم در راه حضور در رویداد جهانی یونان بپردازیم.

  • آقای کوزه‌گری، رایزنی فدراسیون در گرفتن مجوز بازی‌های آسیایی گوانجو به کجا انجامید ؟

نظر کمیته‌ملی المپیک مساعد است. هم آقای علی‌آبادی و هم افشارزاده در گفت‌وگوهایی که با آنان داشتم گفتند مشکلی در راه اعزام نیست.

  • اما گفته می‌شود به شرطی هندبال اعزام خواهد شد که در تورنمنت مهمی کارش ارزیابی شود.

به همین دلیل قرار است این تیم را به اردوی تدارکاتی مجارستان و تورنمنت چهارجانبه این کشور اعزام کنیم و گزارش کاملی از ارزیابی را هم به کمیته ملی المپیک بدهیم.

  • اگر در نهایت تصمیم گرفته شود که هندبال اعزام نشود واکنش شما چه خواهد بود؟

در این رابطه مسئولان تصمیم می‌‌گیرند و ما هم تابع هستیم ولی باور کنید همه آسیا روی هندبال ایران حساب می‌کنند و آنها از نرفتن ما تعجب خواهند کرد.

  • اما همین الغنری از کادر فنی ایران ایراد گرفت و گفت آنها در اندازه‌های نام هندبال ایران نبودند.

این نظر ایشان بود، من اصلا با نظرشان موافق نیستم. او از شرایط هندبال ایران و شرایط ما اطلاعات کافی ندارد.

  • شما از اینکه تیم نایب قهرمان دوره پیش آن هم با شرایط میزبانی سوم شد، راضی هستید؟

باتوجه به قدرت قطر و کره و نداشتن بازی‌های تدارکاتی نتیجه سومی راضی کننده بود.

  • خیلی‌ها معتقدند که اگر ما میزبان نبودیم، بخت صعود پیدا نمی‌کردیم؟

من با این نظر مخالفم. ما حتی در بیرون از خانه هم می‌توانستیم یکی از 3تیم صعودکننده باشیم.

  • ولی بازی رده‌بندی امارات با بازی اول آنها در دور مقدماتی بسیار تفاوت داشت و اگر بازی در دقایق پایانی ادامه پیدا می‌کرد، هیچ بعید نبود که ما را ببرند.

طبیعی بود، امارات در این بازی به دنبال جهانی شدن بود و با تمام وجود به دنبال شکست تیم ما بود.

  • آقای ناری، شما به عنوان سرمربی تیم از نتیجه به‌دست آمده راضی هستید؟

پتانسیل واقعی هندبال ما بالاتر از رتبه سومی است، اما نفرات این تیم، انتخاب من نبود. باور کنید اگر قرار بود من تیم و نفرات را گزینش کنم 50درصد آنان را خط می‌زدم.

  • پس با این نگاه 8تا 9 نفر این تیم در زمره دعوت‌شدگان به مسابقات جهانی نخواهند بود.

بله، همین طور است. بعد از مقام سومی اطلاعیه‌ای به هیات‌های استان زدیم که اگر بازیکنان بالای 190سانتی‌متر آشنا به مهارت‌های هندبال دارند به ما معرفی کنند تا از روز 20 شهریور اقدام به برپایی نخستین اردوی جهانی ‌کنیم.

  • به نظر شما کدام یک از بازیکنان تیم ایران در حد یک ستاره بودند؟

مسلم کاظمی یک استثنا بود ؛ هنگامی که به او میدان دادیم همانند یک پدیده درخشید.

  • سجاد استکی چطور؟

سجاد فقط اسمش بزرگ بود. به کار گرفتن همزمان بازیکنانی مثل استکی ‌ در 3تیم نوجوانان، جوانان و بزرگسالان‌ باعث می‌شود تا آنان کاملا اشباع شوند.

  • در جایی خواندم که گفتید همه، شما را از سرمربیگری این تیم بر حذر داشته و گفته‌اند قبول مسئولیت این تیم ریسک بزرگی است؟

بله، حتی مربیان سابق این تیم قبول مسئولیت سرمربیگری تیم جوانان را حماقت خوانده و عنوان داشته‌اند که تاوان سنگینی در انتظارم خواهد بود. ‌

  • به لحاظ فنی، تیم ایراد بسیاری داشت؛ ضعف در کار گروهی، ضعف تکنیکی و تاکتیکی به‌خصوص در پست‌های گوش راست و چپ و از همه بدتر ضعف جسمانی که در دقایق پایانی از بازیکنان، تماشاگر می‌ساخت.

درست می‌گویید، در 15دقیقه آخر همیشه دچار مشکل بودیم، این تیم و نفرات کار زیادی برای خوب شدن دارند. من تیم جنگنده‌ای می‌خواستم، اما لطف خدا شامل حال ما شد تا هندبال با این عنوان دوباره بر سر زبان‌ها افتد.

  • در مورد اظهارنظر الغنری، رئیس کمیته برگزاری مسابقات راجع به ضعف کادر مربیان ایران چه جوابی دارید؟

ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید آب که سربالا می‌ره، قورباغه ابوعطا می‌خونه. او به جای این حرف‌ها برود فکری به حال هندبال آسیا کند.

  • چرا برای کادر فنی تیم‌های ملی از مربیان قدیمی استفاده نکردید؟

من به عنوان رئیس کمیته مربیان از همه مربیان قبلی دعوت به همکاری کردم که ما را یاری دهند. آقای غلامی نپذیرفت. آقای شعبانپور و ایرج‌رضایی همین‌طور. از آقای اخوان خواستم که با تجربیات چندین ساله‌اش قبول مسئولیت کند، هیچکدام جواب مثبت به درخواست همکاری ما ندادند.

  • آیا دلیلش این نبود که شما چندین مسئولیت را همزمان پذیرفته‌اید؟

من اصلا چنین تفکری ندارم. شاهدم آقای عالمی است که من دلم می‌خواهد مسئولیت‌ها تقسیم شود. به آقای کوزه‌گری اعلام کردم که فقط می‌خواهم با تیم جوانان کار کنم. ایشان گفتند شما به عنوان رئیس کمیته مربیان باید کار سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان را ارزیابی کنید که آیا او می‌تواند مربی ایده‌آلی برای تیم ملی باشد یا خیر‌.

  • به نظر شما تیم ملی در صورت گرفتن مجوز می‌تواند در گوانجو همانند دوره پیش موفق شود؟

من به نتیجه گرفتن تیم ملی خوشبین نیستم، دلیل عمده‌اش کمبود زمان است؛ چرا که نزدیک به 17 تا18 بازیکن تیم ملی درست در آستانه بازی‌های آسیایی باید با تیم‌های ذوب‌آهن و فولاد در مسابقات باشگاه‌ها حاضر شوند و برای سرمربی تیم ملی وقتی برای آماده‌سازی و هماهنگی نمی‌ماند.

کد خبر 113292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز