شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

رحمت‌الله خدادادی : اواخر بهمن ماه سال‌88 بود که ملی پوشان هندبال ایران در مسابقات جام ملت‌ها با کسب عنوان هفتمی آسیا، بدترین نتیجه 17‌سال گذشته هندبال ایران را رقم زدند.

هندبال ایران در سال‌های اخیر در بخش ساحلی و بانوان وضعیتی بهتر از تیم بزرگسالان ایران نداشته است اما نتایج به‌دست آمده در چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا باعث شد تا موافقان دیروز و مخالفان امروز در یک مسئله با هم به توافق برسند که هندبال ایران مشکلات فراوانی دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

سرانجام دامنه اعتراضات خانواده هندبال به مجلس و سازمان تربیت‌بدنی کشیده شد تا در نهایت علیرضا رحیمی پس از 16‌سال ریاست بر فدراسیون هندبال مجبور به استعفا از سمتی شد که کمتر از 20‌روز قبل از این ماجرا، در رقابتی سخت با کسب 24‌رأی موافق و 17‌رأی مخالف، برای یک دوره 4ساله دیگر کسب کرده بود.

با استعفای رحیمی در 23‌اسفند ماه سال‌88، انتقادها از فدراسیون هندبال و رئیس آن به میزان زیادی فروکش کرد تا در نهایت در 20 فروردین ماه سال‌89، مسئولان سازمان تربیت‌بدنی پس از بررسی‌های زیاد، استعفای رحیمی را پذیرفتند.

از آن پس، هر روز اسامی مختلفی برای سرپرستی فدراسیون هندبال به گوش می‌رسد، درحالی‌که برخی نیز تمایل خود را برای کسب این کرسی اعلام کرده‌اند.

نخستین گزینه جایگزینی

سید‌ابوالقاسم مهدوی، پیشکسوت هندبال نخستین گزینه‌ای بود که برخی از اهالی هندبال او را بهترین گزینه برای ریاست فدراسیون می‌دانستند اما از برخی از نزدیکان سازمان تربیت‌بدنی شنیده شد که وی تمایلی به تصدی این سمت ندارد.

گروه دیگری از دست‌اندرکاران هندبال که 13‌بهمن ماه سال‌88 همراه با خسرو نصیری، کارشناس این رشته در رقابتی تنگاتنگ از رحیمی شکست خورده بودند، اعلام کردند که باید به آنان نیز فرصت داده شود تا بتوانند به هندبال کشور خدمت کنند. علیرضا طالب (رئیس هیأت هندبال استان تهران)، محمد‌ناصر نجف‌پور (استاد دانشگاه)، شاهین کهنمویی (سرپرست تیم هندبال دانشگاه صنعتی ارومیه) و ولی فرنام (رئیس اسبق هیات استان یزد) نیز از جمله کسانی بودند که با واسطه یا شخصا آمادگی خود را برای تصدی این سمت به مسئولان سازمان تربیت‌بدنی اعلام کرده‌اند.

به تازگی نیز شایعاتی درخصوص رایزنی مسئولان سازمان تربیت‌بدنی با بهروز منتقمی، مدیرکل سابق تربیت‌بدنی تهران و اصفهان شنیده شده است که تا به امروز مسئولان سازمان تربیت‌بدنی درخصوص هیچکدام از افراد مطرح شده موضع شفاف و مشخصی اتخاذ نکرده‌اند.

تکذیب شایعات

حمید سجادی، معاون امور ورزش سازمان تربیت‌بدنی نیز آخرین کسی بود که چندی پیش با تکذیب شایعات به هندبالی‌ها وعده داد که به‌زودی سرپرستی برای این فدراسیون انتخاب شود.

اما آنچه از گوشه و کنار شنیده می‌شود، حکایت از این مسئله دارد که مسئولان سازمان تربیت‌بدنی از آنان خواسته‌اند که آرامش خود را حفظ کرده و به دستگاه ورزش کشور فرصت دهند تا فرد قابل‌قبولی را بر این سمت انتخاب کند.

بنا بر این می‌توان نتیجه گرفت که مسئولان عالی ورزش کشور در شرایطی که نزدیک به یک ماه از قبول استعفای رحیمی از فدراسیون هندبال می‌گذرد و روزی را نمی‌توان یاد کرد که هندبالی‌ها یا نمایندگان مجلس از بلاتکلیفی به‌وجود آمده در فدراسیون هندبال گلایه نکرده باشند، هنوز به جمع بندی در این بخش نرسیده‌اند.

با توجه به نزدیکی رویدادهای مهم در رده‌های مختلف سنی هندبال در سال 2010، همچون حضور تیم هندبال نوجوانان ایران در مسابقات هندبال آسیا در تیر ماه، میزبانی مسابقات هندبال جوانان آسیا در مرداد ماه و از همه مهم‌تر حضور احتمالی تیم بزرگسالان در بازی‌های آسیایی گوانجو 2010، شاید نگرانی کارشناسان این رشته و نمایندگان مجلس بی‌دلیل نباشد.

به‌نظر می‌رسد که آنچه بیش از هر چیز دیگری انتخاب سرپرست جدید هندبال را سخت کرده است، اختلاف نظرهای ملموس ایجاد شده میان خانواده هندبال است، به‌طوری که پیش بینی می‌شود درصورت انتخاب هر فردی در این سمت، گروهی در هندبال پیدا خواهند شد که حداقل تا شروع انتخابات این فدراسیون، سرپرست انتخاب‌شده را غیرخودی بدانند و از ابتدا در برابر انتخاب مسئولان عالی دستگاه ورزش کشور موضع‌گیری کنند.

کارشناسان این ورزش معتقدند که در شرایط فعلی حضور هندبال کشورمان در مسابقات برون مرزی و دفاع از اعتبار ایران پس از شکست در جام ملت‌های آسیا بسیار مهم و حیاتی است.

به گفته آنان، هندبال ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به فردی نیاز دارد که بتواند برنامه‌های این رشته ورزشی را به‌خوبی به پیش ببرد تا پیش از وقوع هر رخداد
مأیوس کننده‌ای در این رشته، چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

واکنش مجلس

سیدجلال یحیی‌زاده، رئیس کمیته تربیت‌بدنی، خانواده و جوانان مجلس شورای اسلامی نیز پس از بروز این مشکلات خواستار مشخص شدن وضعیت هندبال کشور شد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی هندبال اظهار داشت: از مسئولان سازمان تربیت‌بدنی خواسته‌ایم که هر چه زودتر تکلیف این فدراسیون را مشخص کنند.

 خسرو نصیری، کارشناس ورزش هندبال درخصوص وضعیت فعلی این ورزش در کشور گفت: نبود سرپرست در فدراسیون هندبال به این ورزش ضرر وارد می‌کند.

وی افزود: اگر چه نایب رئیس فدراسیون می‌گوید که برنامه‌های هندبال ایران دنبال می‌شود اما مشخص است که هندبال ایران در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

نیاز امروز هندبال ایران

سید ابوالحسن مهدوی، پیشکسوت ورزش هندبال گفت: امروز هندبال ایران بیشتر از هر چیزی به تلاش  بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به زمان کوتاهی که تا بازی‌های آسیایی گوانجو باقیمانده است، ‌باید هر چه سریع‌تر سرپرست این فدراسیون انتخاب تا با تلاش زیاد، ناکامی در جام ملت‌های آسیا جبران شود.

به دنبال نامزدی مقتدر

محمد‌نقی ناری، کارشناس ورزش هندبال نیز گفت: هندبال نسبت به سایر رشته‌های توپی بسیار عقب است به‌طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری به فردی مقتدر، مدیر و مورد تأیید اکثریت جامعه هندبال کشور نیاز است. در حالی تمامی کارشناسان هندبال و حتی نمایندگان مجلس، نگران وضعیت این ورزش در کشور و تیم‌های ملی جهت حضور در مسابقات برون مرزی هستند و در چنین شرایطی فرصت بازنگری درخصوص انتصاب سرپرست و آمادگی تیم‌های ملی از دست می‌رود.

کد خبر 107401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز