همشهری آنلاین:نتایج رسمی رفراندوم قانون اساسی در کنیا نشان داد مردم این کشور به قانون اساسی جدید رای مثبت داده‌اند. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی جدید فضای سیاسی کنیا دستخوش تغییراتی بزرگ خواهد شد.

همه پرسی قانون اساسی کنیا

به گزارش ایسنا، بازنگری در اختیارات ریاست جمهوری از جمله تغییراتی است که بر اساس قانون اساسی جدید باید انجام شود.

 پس از گذشت دو سال از انتخابات ریاست جمهوری مخدوش در کنیا این رفراندوم برگزار شد. به دنبال ادعای بروز تقلب در این انتخابات درگیری‌های خشونت آمیز در کنیا به راه افتاد که در نتیجه آن 1300 تن کشته شدند.

 براساس گزارش خبرگزاری رویترز، در قانون اساسی جدید راه‌کارهایی برای مقابله با فساد مالی، ارباب منشی سیاسی، زمین خواری و نظام قبیله‌ای ارایه شده است، پس از استقلال کنیا از انگلیس در سال 1963، این کشور با این مشکلات مواجه بوده است.

 اموای کیباکی، رئیس جمهور فعلی کنیا به مدت دو دوره سمت ریاست جمهوری را عهده‌دار بوده و بر اساس قانون اساسی جدید حق شرکت مجدد در دوره آتی انتخابات ریاست جمهوری را دارا نیست.

 نتایج نهایی رفراندوم نشان داد 67 درصد از رای دهندگان به قانون اساسی جدید رای مثبت و 30 درصد رای منفی دادند.

 باراک اوباما، اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا که پدرش کنیایی بود، این رفراندوم را قدمی مهم برای دموکراسی در کنیا دانست.

 کیباکی نیز در این خصوص اظهار داشت: سفر تاریخی که 20 سال پیش آغاز شد به پایان خوش خود رسید. ما به زودی تاریخ عملی شدن قانون اساسی جدید را اعلام می‌کنیم. 

کد خبر 113211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز