همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: اهدای جایزه هانس کریستین اندرسن(Hans Christian Andersen Award) از سال 1956 به مجموعه آثار یک نویسنده و از سال 1966 به مجموعه آثار یک تصویرگر آغاز شده است

جایزه ادبی

این جایزه که به نوبل کوچک معروف است، یکی از معتبرترین جوایز ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان به شمار می‌رود.

جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر 2 سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر تعلق می‌گیرد.

مارگریت دوم ملکه دانمارک حامی و مشوق ویژه اهدای این جایزه و شرکت نیسان موتور پشتیبان مالی این جایزه است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که طی مراسمی در کنگره دو سالانه به برندگان اهدا می‌شود.

نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می‌شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزده‌های معرفی شده برمی‌گزینند.

معیاری‌های گزینش برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن:

  • کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویر گر
  • در نظر گرفتن مخاطب کودک
  • خلاقیت و نوآوری و اصالت
  • داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان

کریستین اندرسن

فرشید مثقالی تصویرگر ایرانی، تا سال 2010 تنها برنده این جایزه جهانی از کشورمان است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت.

همچنین از ایران محمد رضا یوسفی در سال۲۰۰۰ و محمد هادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمد رضا احمدی در سال 2010 در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲ در بخش تصویرگران کاندید این جایزه شدند.

احمد رضا احمدی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، نامزد ایران برای جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۰ بود که در میان ۵ فینالیست بخش نویسندگی این جایزه ادبیات کودک جهان قرار داشت.

از ایران تا سال 2010 توران میرهادی (۱۹۷۶ ،۱۹۷۸،۱۹۸۶ ،۱۹۸۸)، ثریا قزل ایاغ (۱۹۹۲)، ‌ منصوره راعی (۱۹۹۸ ،۲۰۰۰)، زهره قایینی (۲۰۰۲، ۲۰۰۴) و پرناز نیری (2006) عضو هیئت داوران بوده‌اند.

زهره قایینی سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران و عضو شورای کتاب کودک ایران در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ در جایگاه رییس هیئت داوران این جایزه قرار داشت.

کد خبر 112933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز