همشهری آنلاین: چگونگی تسهیل و تسریع ترانزیت کالا از مرزهای کشور در نشست مشترک رؤسای کل گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

لوگوی گمرک

به گزارش خبرنگار ما, براساس تصمیمات این جلسه, سامانه ارتباط سیستمی بین گمرکات باجگیران و سرخس با سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای کشور برای نخستین بار و به ‌طور همزمان تا شهریورماه سال‌جاری راه ‌اندازی خواهد شد.

براساس این گزارش, مدیران کل آی‌تی گمرک و سازمان راهداری, با برگزاری جلسات مستمر, امکان اجرای این طرح را ابتدا در دو گمرک مزبور و سپس در همه گمرکات کشور فراهم خواهند کرد.

 این گزارش حاکی است, تبادل اطلاعات ترانزیتی بین گمرک و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ‌ای کشور از طریق کارت هوشمند و سامانه جی ‌پی ‌اس از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

 اردشیر محمدی, رییس کل گمرک در این خصوص با اشاره به سیاست کلی گمرک مبنی بر توسعه فناوری ‌های نوین و انجام امور براساس سیستم‌های الکترونیکی گفت: با توجه به عضویت گمرک ایران در کنوانسیون بین ‌المللی‌ هماهنگی کنترل کالا در مرز, ما خواهان تسهیل و تسریع تشریفات ترانزیت کالا در مرزها هستیم و انتظار داریم سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای در این زمینه به ما کمک کند.

وی افزود: با توجه به توافق‌ های به‌عمل آمده از سوی گمرکات ایران و ترکیه, در مورد راه‌اندازی ساختمان گمرک مشترک در 5 نقطه مرزی بین دو کشور, ایجاد تأسیسات و تأمین امکانات مناسب برای ترانزیت کالا از این نقاط می‌ تواند به افزایش حجم ترانزیت کالا از خاک ایران کمک کند.

 معاون وزیر اقتصاد, تجهیز مبادی گمرکی در مرزهای تمرچین و باشماق را از دیگر موارد مورد نظر گمرک برای توسعه فعالیت ‌های ترانزیتی با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ ای کشور عنوان کرد.

 براساس این گزارش, شهریار افندی‌زاده, معاون وزیر راه‌ و ترابری و رییس کل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ ای نیز با تشریح برخی از اقدامات این سازمان در جهت تسهیل و تسریع تبادل کالا و مسافر در مبادی مرزی کشور گفت: سازمان راهداری طرح ‌های مناسبی برای تجهیز مرزهای تمرچین و باشماق در استان کردستان و همچنین لطف‌ آباد در استان خراسان در دست اجرا دارد. وی تصریح کرد: ما آماده همکاری بیشتر با گمرک برای افزایش و بهبود خدمات ترایتی هستیم.

 افندی‌ زاده با اشاره به درخواست شبانه‌ روزی شدن فعالیت گمرک مرزی باشماق اظهارداشت: طبق توافق مقامات استانی, قرار است جلسه‌ ای در این زمینه برگزار شود که اردشیر محمدی نیز در این باره گفت: در صورت فراهم شدن امکانات مناسب, گمرک مشکلی در این مورد نخواهد داشت.

 این گزارش می‌ افزاید: براساس توافق نشست مشترک رؤسای کل گمرک و سازمان راهداری قرار است در جلسات کارشناسی دو سازمان که به‌منظور بررسی راه‌های تسهیل و تسریع امور ترانزیتی برگزار شود, مدیران کل گمرک و ادارات کل راهداری استان‌هایی که مسائل و مشکلات آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌ گیرد, حضور داشته باشند

کد خبر 112815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز