همشهری آنلاین: مدیر اجرایی یونیسف به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر در سال جاری میلادی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه، آنتونی لیک توجه جوامع را به رویه‌های ضروری و درست ناشی از تغذیه کودکان با شیر مادر برانگیخته است.

infant milk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دفتر یونیسف در ایران، در این بیانیه آمده است:

یونیسف مفتخر است که برای بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (17-10 مرداد 1389) به اتحاد جهانی برای ترویج تغذیه با شیر مادر پیوسته و به همراه سازمان جهانی بهداشت و شرکای غیر دولتی خود این هفته را جشن می‌گیرد. شعار امسال این هفته جهانی" تغذیه با شیر مادر: 10 اقدام دوستدار کودک" است که بر نقش اساسی تسهیلات بهداشتی در بکارگیری رویه‌های درست تغذیه با شیر مادر تاکید دارد.

هرساله  حدود 8.8 میلیون کودک زیر پنج سال جان خود را، عمدتا به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری از دست می‌دهند. بر اساس لانست  (یکی از معتبرترین مجلات پزشکی عمومی در جهان)، در میان تمامی مداخلات پیشگیرانه، تغذیه با شیر مادر در دو سال اول زندگی کودک بیشترین تاثیر را در بقا کودک دارد. تغذیه با شیر مادر  می‌تواند از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشورهای در حال توسعه بین 12 تا 15 درصد جلوگیری کند. تغذیه زودهنگام با شیر مادر (در اولین ساعات بعد از تولد) می‌تواند مرگ و میر نوزادان را تا 20 درصد کاهش دهد .

میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در جهان هنوز در حدود 37 درصد و  میزان تغذیه زودهنگام با شیر مادر 39 درصد  است. با این حال، برخی از کشورها از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته به ارزش تغذیه با شیر مادر پی‌برده‌اند و  اقدامات قابل توجهی را برای ترویج آن انجام داده‌اند. تلاش‌های موفق آنان نشان می‌دهد زمانیکه کشورها تلاش‌های هماهنگی جهت حمایت از تغذیه با شیر مادر در سطوح محلی و ملی، و در تسهیلات بهداشتی و خانوارها انجام میدهند، پیشرفت حتی در محیط های سخت نیز امکان پذیر است.

زمانیکه خانواده ها برای تغذیه با شیر مادر مصصم هستند، تسهیلات مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند و می‌بایست نقشی اساسی در ترویج تغذیه با شیر داشته باشند. خصوصا متخصصین مراقبت‌های بهداشتی این فرصت و مسئولیت را دارند تا اطلاعاتی را که بیمارانشان برای  تندرستی خود و فرزندانشان نیاز دارند در اختیارشان قرار دهند. این نکته برای مادران بسیار حائز اهمیت است که تصمیم بگیرند که چگونه، چه وقت و چه مدت نوزادانشان را با شیر خود تغذیه کنند.

در حال حاضر در سراسر جهان، بیش از یک چهارم تسهیلات مربوط به دوران بارداری ، با 10 توصیه و اقدام برای ترویج تغذیه با شیر مادر به عنوان روش‌های دوستدار کودک  تایید شده‌اند. امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، قصد دارد تا 10 اقدام دوستدار کودک را به عنوان رویه‌ای استاندارد در تمامی تسهیلات اعمال کند و همچنین مداخلات مربوط به تغذیه نوزادان را در نظام های بهداشتی در سطح ملی به شکل بهتری ادغام نماید.

امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر فرصتی را برای قانونگذاران، تامین کنندگان منابع مالی، شرکای اجرایی، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و عموم مردم فراهم می‌کند تا در تلاشی جهانی برای ترویج مزایای تغذیه با شیر مادر همراه شوند، تا همه نوزادان در روزهای آغازین زندگی خود از این هدیه ارزشمند که برای رشد و نموشان ضروری است بهره مند شوند. من امیدوار هستم که شما نیز در این اقدام و تلاش همراه شوید

کد خبر 112810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز