پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین بار شروع به جمع آوری سم هشت ‌پاهای متعلق به آبهای آنتارکتیکا کرده‌اند تا از آن در جهت پیشرفت دارویی و برای مقابله با آلرژی و درمان سرطان استفاده کنند

octapus

دانشمندان طی 6 هفته 203 هشت پا از آب‌های آنتارکتیکا یافته و هرگونه را از لحاظ ژنتیکی و نوع سم آنها مورد آزمایش قرار دادند. طی این جمع‌آوری چهار گونه جدید اختاپوس و دو نوع سم جدید مربوط به سرپایان یافت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تا کنون هیچ گونه مطالعه‌ای بر روی سم این نرم‌تنان صورت نگرفته اما طبق مطالعات انجام شده تمامی گونه‌های هشت پا سمی هستند.

پژوهشگران امیدوارند که شناسایی این سم‌های جدید در جهت پیشرفت دارویی و برای مقابله با آلرژی و درمان سرطان به آنها کمک کند.

طی تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن، با توجه به اینکه که سم حیوانات مدت‌هاست که به عنوان منبع پیشرفت‌های دارویی مورد استفاده بوده با این حال دانشمندان به تازگی دریافتند که سم هشت پا، ده پا، سرپایان و ماهی مرکب جز نادرترین سم‌ها هستند.

با اینکه فعالیت آنزیم سم این گونه از نرم تنان بطور معمول تحت تاثیر درجه حرارت است اما آنزیم‌های سم هشت پای آنتارکتیک به گونه‌ای است که در دمای زیر صفر درجه هم قادر به حیات است.

طی آزمیشات انجام شده امکان طراحی داروهای مفید و جدید به دلیل وجود پروتئین‌های کوچک فعال در این سم وجود دارد. در حال حاضر دانشمندان در حال جمع‌آوری و بررسی سم این نرم تنان و بررسی چگونگی ساختارشان هستند.

 

کد خبر 112511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز